טודלרס

סימנים לטונוס גבוה אצל תינוקות

חושדים שלתינוק יש טונוס גבוה ? מהו טונוס גבוה ומה הסימנים לטונוס גבוה אצל תינוקות. שריר בעל טונוס גבוה (היפרטוניה של שרירים) אצל תינוקות מתייחס לטונוס שרירים מוגבר או לנוקשות בגפיים ובמרכז הגוף .טונוס גבוה יכול להיות סימן למצבים בסיסיים שונים או בעיות נוירולוגיות. להל"ן כמה תסמינים נפוצים הקשורים לשרירים בעלי טונוס גבוה אצל תינוקות:

נוקשות: שרירי התינוק עשויים להרגיש מתוחים או נוקשים, והם עשויים להתקשות להרפות אותם כדי לנוע.

התנגדות מוגברת לתנועה: התינוק עשוי להתנגד לניסיונות להזיז את גפיו או לכופף את המפרקים, מה שהופך אותו למאתגר לבצע משימות כמו הלבשה או החלפת חיתולים.

ספסטיות: ספסטיות מתייחסת להתכווצויות שרירים לא רצוניות או עוויתות. תינוקות עם שרירים בעלי טונוס גבוה עשויים להפגין תנועות ספסטיות, כגון תנועות קופצניות או פעילות שרירים מוגברת כאשר מנסים לזוז.

נטיה לכיפוף – שרירים במצבי כיפוף במפרקים רבים שמגבים בהתנגדות ונוקשות לישור במרפק ובברך לדוגמא. כמו כן אין הטבה עם ההתפתחות והעליה בגיל

יציבה לא תקינה: התינוק עשוי לקבל תנוחות קבועות או חריגות עקב טונוס שרירים מוגבר. לדוגמה, זרועותיהם עשויות להישאר כפופות וקרובות לגופם, או שרגליהן עשויות להיות מורחבות ונוקשות.

קושי במיומנויות מוטוריות: שרירים בעלי טונוס גבוה עלולים להפריע להתפתחות המוטורית של התינוק. ייתכן שיש להם עיכובים או קשיים בהשגת אבני דרך התפתחותיות כמו התהפכות, ישיבה, זחילה או הליכה.

קואורדינציה לקויה: תינוקות עם שרירים בעלי טונוס גבוה עשויים להתקשות בתיאום תנועותיהם. הם עשויים להיראות מגושמים או להתקשות לתפוס חפצים או להגיע אל דברים. הטונוס יכול להוביל לגיוס יתר ותנועה לא מופרדת. תנועות רבות הדורשות הפרדת תנועה (לדוגמא, בפעולה שדורשת תנועה של כף הרגל או כף היד בלבד נראה גיוס ותנועה במפרקים נוספים ולא תנועה מבודדת).

קשת גב: חלק מהתינוקות עם שרירים בעלי טונוס גבוה עלולים לקמור את הגב בצורה מוגזמת, מה שעלול להקשות עליהם לשמור על תנוחה נוחה.

רגישות יתר: תינוקות עם טונוס שרירים גבוה עשויים להיות רגישים יותר למגע או להיות בעלי רפלקסים מוגזמים בתגובה לגירויים מסוימים.

לידה – לידה טראומטית או מורכבת שבה האם והעובר היו במצוקה כלשהי בזמן לידה ו/או אחריה

חשוב לציין שסימנים לטונוס גבוה אצל תינוקות וילדים יכולים להשתנות בהתאם לאבחנת התינוק או הילד אם את חושדת שלתינוק שלך יש שרירים בעלי טונוס גבוה או חוששת בנושא, מומלץ להתייעץ עם רופא ילדים או איש מקצוע בתחום הבריאות כמו מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסטית התפתחותית או אחות טיפת חלב. הם יכולים להעריך את מצבו של תינוקך, לספק אבחנה נכונה ולהמליץ על טיפול מתאים או התערבויות במידת הצורך.

קראי עוד בנושא
אבחון טונוס גבוה בתינוקות

כתיבת תגובה