טודלרס

תפיסה חזותית אצל תינוקות

התפתחות תפיסה חזותית אצל תינוקות וילדים

23.5.2013

תפיסה חזותית אצל תינוקות וילדים. רוצים להתחיל להרכיב עם הפעוט פאזלים ? לשחק משחקי צורות עם התינוק ? מהי תפיסה חזותית אצל תינוקות ? מדובר במושג המתייחס ליכולת זיהוי, תפיסה ועיבוד מידע הנקלט ממערכת הראייה. התפיסה החזותית מהווה את פרשנות המוח למידע הנקלט. נהוג לחלק את התפיסה החזותית  למספר תתי תחומים ואלו הם:

קשב חזותי – היכולת להתמקד בעיניים בגירוי חזותי שאנו מסתכלים ופועלים עליו. שיפור והתפתחות שליטת ראש ומעקב עיניים מסייע לקשב החזותי, שהופך יעיל יותר. קושי בקשב החזותי יכול להקשות על השוואה בין גירויים חזותיים.

קשב סלקטבי – חלק מקשב חזותי ומתייחס באופן ספציפי ליכולת להתמקד בגירוי אחד מבלי להתייחס לגירויים חזותיים אחרים. מרכיב זה רלוונטי מאוד ללמידה, המחייבת מיקוד. המיקוד הוא גם בתקקודי עיניים וגם בתפקודי הקשב החזותי.-

הבחנה בין צורות – הבחנה בין צורות הוא המרכיב הראשוני ביותר לפני גודל וצבע. בהדרגה תינוקות מתחילים ללמוד על איפיוני הצורה של חפצים.  כדי לזהות ולאפיין חפץ מתפתח זיכרון חזותי לצורה שלו. ככל שהתינוק גדל הוא לומד להתייחס למגוון גדול של קריטריוני אובייקט כמו צבע וגודל. הבנת הצורה של אובייקט מקושרת להבנת מנחו. ילד שמבין את צורת הבקבוק, לומד מה החלק שיכול לעמוד על השולחן ומה החלק העליון של המכסה או הפטמה.

אבחנת גודל – הילד לומד לאבחן בין הבדלי גודל. תחילה הבדלים קיצוניים ובהדרגה הבדלים קטנים יותר. כך שמתפתח הבנה של גדול, בינוני קטן. ככל שגדל לומד לסדר אותם ברצף גודל. תחילה לימוד הגודל הוא תלת מימדי (האובייקט עצמו) ולאחר מכן דו מימדי (זיהוי גודל אובייקט בתמונה). בגיל שלוש לדוגמא, מתבקש הילד לזהות היכן הכדור הגדול והקטן בתמונה. בגיל ארבע היכן הכדור הגדול מבין שלוש תמונות.

אבחנת צבע – התהליך מתחיל בהתאמת צבע לצבע, כלומר לקחת צבע ולשים על אותו צבע. שלב הבא מתייחס למיון צבעים עם הוראה לשים את כל הכדורים בצבע אדום ביחד. בגיל שנתיים דגש מושג על לימוד שמות הצבעים. יש להבדיל בין ילד שמתקשה לשיים/לתת לשם לצבע אך מזהה אותו בהוראה או שאלה. מצב זה מציג סימנים ליכולת הבנת מושג הצבע.

צדדיות וכיוניות – בגיל מאוחר יותר של הילדות מתפתחת הבנת הצדדיות בגוף (צדי הגוף שלי) ואז בהדרגה השלכתם למרחב . כך לומדים ילדי גן ובית ספר יחסים בין חפצים, הבדל בין ימין ושמאל. יכולת זאת מתפתחת תחילה בתלת מימד, כלומר במרחב ולאחר מכן בדו מימד (הבנת כיוונים בתמונה).