טודלרס

צוואר הרחם בלידה

עומדת ללדת ? קראי על תהליך הלידה ושינויי צוואר הרחם

23.4.2013

צוואר הרחם הוא המשכו הטבעי של הרחם ומהווה חלק מהרחם. צוואר הרחם הינו רקמה אלסטית המפרידה בין הרחם לנרתיק. אורכו של צוואר הרחם הוא כשלושה עד חמישה ס"מ. החלק של צוואר הרחם הקרוב לרחם נקרא פה פנימי והחלק הפונה לנרתיק נקרא פה חיצוני.

תפקיד צוואר הרחם
בתקופה רגילה, לא בהריון, מונע צוואר הרחם עליה של חיידקים מהנרתיק כלפי מעלה. במהלך קיום יחסי מין מפריש צוואר הרחם ריר סמיך המונע מזרעים פגומים לחדור לרחם. בתקופת ההריון שומר צוואר הרחם על כך שההריון יישאר בתוך הרחם. במהלך ההריון ישנם לחצים על צוואר הרחם מעצם צמיחת הרחם והלחצים שמפעיל העובר. הרחם נשאר סגור על ידי החלק של הפה הפנימי (החלק של צוואר הרחם הקרוב לרחם). החלק החיצוני של צוואר הרחם הנקרא הפה החיצוני לעיתים כבר נפתח בשליש השלישי של ההריון אך תפקידו ומיקומו אינם מהווים אינדיקציה ללידה.

מה קורה לצוואר הרחם במהלך לידה ראשונה – צוואר הרחם מחוק
תהליך הלידה מתחיל בשלב של התקצרות צוואר הרחם. צוות הטיפול מודד את התקצרות צוואר הרחם באחוזים. התקצרות צוואר רחם לשני ס"מ מהווה התקצרות של 30 אחוז. כאשר אורכו של צוואר הרחם הוא כסנטימטר מהווה התקצרות זאת 60-70 אחוזים. צוואר הרחם יחשב כמחוק כאשר לא ניתן יהיה לחוש בו כלל. לאחר שצוואר הרחם יתקצר ונמחק יתחיל החלק הפנימי של צוואר הרחם (הפה הפנימי) להפתח. בגלל שצוואר הרחם נמחק תוכל המיילדת להרגיש את העובר עצמו כאשר תחדיר את אצבעותיה  לרחם.
 
מה קורה לצוואר הרחם אצל אישה שילדה בעבר
אצל אישה שילדה בעבר מתחיל קודם כל צוואר הרחם להיפתח ורק לאחר מכן מתחיל צוואר הרחם להתקצר.

צוואר הרחם בלידה
ככל שהלידה יותר מתקרבת צוואר הרחם מתרכך ומשנה את מיקומו. בתחילה נמצא צוואר הרחם עמוק בנרתיק כפי הגב ועם התחלת הצירים מתקדם צוואר הרחם כלפי הבטן.