טודלרס

רשלנות רפואית במהלך לידה

מהי רשלנות רפואית בלידה, איך מזהים עילה לתביעה ולמי פונים

17.4.2013

ענת, בת 29, עברה הריון ראשון תקין והגיעה לחדר לידה בבית חולים במרכז הארץ. במהלך הצירים נצפה במוניטור האטה בדופק וירידה ברמת החמצן של העובר (מצוקה עוברית). הרופא המיילד רשם על גיליון  הלידה כי יש להזמין רופא ילדים שיהיה נוכח בחדר הלידה בזמן הלידה. הלידה החלה (לידת ואקום) והרופא הילדים לא הגיע, לא בזמן הלידה ולא אחריה. התינוקת נולדה במשקל תקין, עם שיתוק מוחין קל, בעיות בליעה קלות ובעיות מוטוריות קלות. מבדיקה של רופא ילדים נאמר להורים כי ניתן להתרשם מיכולות חשיבה תקינות. איציק וענת, הורים טריים לילדה הבכורה, חשים שיש עילה לתביעת בית החולים. למה רופא הילדים לא הגיע כשנכתב שהלידה צריכה לעשות בנוכחתו? למה התינוקת שהייתה בריאה ברחם נפגעה בשיתוק מוחין במהלך הלידה? האם מדובר בגורם אנושי שקשור לפגיעה זאת ?

מהי רשלנות רפואית במהלך הלידה ?
המונח רשלנות רפואית בלידה מתייחס למצבים בהם נגרם ליולדת ו/או ליילוד נזק במהלך הלידה שמקורו בהתנהלות לא תקינה של הצוות הרפואי. רשלנות רפואית יכולה להיגרם כתוצאה מביצוע פעולה בצורה לא תקינה (למשל, במהלך ביצוע לידת ואקום), אך יכולה להיגרם גם כתוצאה מחוסר תשומת לב או מהתעלמות של הצוות הרפואי (למשל, מתלונות היולדת או מתרשימי המוניטור) וגם מאי ביצוע פעולות נדרשות כגון ניתוח קיסרי דחוף.

איך ניתן לזהות עילה ממשית לתביעת רשלנות רפואית  במקרה המתואר מעלה ?
האם עצם הרישום הרפואי שחייב נוכחות של רופא ילדים במהלך הלידה ואי הגעתו של רופא הילדים פותח עילה לתביעת רשלנות רפואית ?
במקרה שתואר, העובדה שנולדה תינוקת עם שיתוק מוחין קל לאחר שבמוניטור נצפתה מצוקה עוברית עשויה להעלות חשד כי הנזק לתינוקת נגרם כתוצאה מרשלנות רפואית במהלך הלידה ואולי אף במהלך ההריון, דבר אשר מצריך בדיקה מעמיקה. אי הגעתו של רופא הילדים למרות הרישום הרפואי שחייב את נוכחותו אינה מספקת כשלעצמה כדי לבסס עילת תביעה בגין רשלנות רפואית, אולם בהחלט יש מקום לבחון האם הנזק שנגרם לתינוקת היה נמנע אילו רופא ילדים היה נוכח בחדר הלידה במהלך הלידה ולאחריה. במידה והתשובה על כך חיובית, ניתן יהיה לבסס תביעה.

אילו מסמכים יש לאסוף לצורך פניה לתביעה משפטית הקשורה ללידה ?
כאשר מגיעים להתייעצות עם עו"ד כדי לבחון אפשרות של הגשת תביעה, כדאי להביא את המסמכים הקשורים למעקב ההריון, למהלך הלידה ולהתפתחות הילד המצויים ברשותכם. עם זאת, אין צורך שתתחילו לפנות למוסדות הרפואיים השונים ולאסוף את מלוא החומר הרפואי, שכן עורך הדין שתשכרו לצורך הטיפול בתיק, ידאג לאסוף בצורה מסודרת את מלוא החומר הרלוונטי.

האם יש טווח זמן קצוב להגשת התביעה מזמן האירוע ?
באופן עקרוני בתביעות רשלנות רפואית קיימת תקופת התיישנות של 7 שנים ממועד היווצרות העילה (קרות המקרה). כאשר מדובר בתביעה של קטין, תקופת ההתיישנות מתחילה להיספר בהגיעו לגיל 18, ולכן ניתן יהיה להגיש את התביעה עד גיל 25. עם זאת, חשוב לזכור שפעמים רבות עומדת להורים עילת תביעה עצמאית בגין הנזקים הישירים שנגרמו להם כתוצאה מהרשלנות (למשל, הפסדי השתכרות). במקרים אלה, תקופת ההתיישנות הינה כאמור 7 שנים, ולכן יש להגיש את התביעה עד הגיע הקטין לגיל 7.

למי מומלץ לפנות ולהיועץ בנושא ?
במידה וההורים חושדים כי יש בסיס לתביעת רשלנות רפואית בלידה, מומלץ להיוועץ בעו"ד המתמחה בתביעות מסוג זה. לפגישת הייעוץ חשוב להביא את החומר הרפואי המצוי בידי ההורים ואף להעלות על הכתב תיאור מפורט של השתלשלות האירועים. פעמים רבות, ההורים זוכרים עובדות ואירועים אשר לא ניתן ללמוד על קיומם מהרשומות הרפואיות.

עו"ד דוד פייל
מומחה תביעות רשלנות רפואית
077-6670224