טודלרס

בדיקת מי שפיר

כל השאלות והתשובות על בדיקת מי שפיר

20.2.2013

בדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר או בדיקת סיסי שליה הם בדיקות שאין להם תחליף על ידי בדיקה אחרת. רק בדיקות אלו יכולות לתת לך תשובה אמינה האם את נושאת עובר עם או ללא תסמונת דאון או תסמונת כרומוזומלית כלשהיא. בדיקת החלבון העוברי , השקיפות העורפית ובדיקות האולטרהסאונד אינן יכולות לתת את התשובה המדוייקת הזאת אלא רק לספק מידע סטטיסטי על הסבירות ללידת ילד עם תסמונות או ליקוי כרומוזומלי.

הידעת ? תוצאות בדיקת החלבון העוברי (התבחין המשולש) מאתרות רק 70 אחוז ממקרי תסמונת הדאון. 30 אחוז הנותרים יציגו תוצאות תקינות של רמת סיכון על אף שהם נושאת תינוק עם תסמונת דאון.

מידע על הסתברות ללידה של תינוק עם הפרעה כרומוזומלית לרבות תסמונת דאון על פי גיל האישה:
גיל 25 – הסתברות של לידה אחת לכל 476 לידות
גיל 28 – הסתברות של לידה אחת לכל 435 לידות
גיל 30 – הסתברות של לידה אחת לכל 384 לידות
גיל 32 – הסתברות של לידה אחת לכל 323 לידות
גיל 34 – הסתברות של לידה אחת לכל 238 לידות
גיל 35 – הסתברות של לידה אחת לכל 192 לידות
גיל 37 – הסתברות של לידה אחת לכל 127 לידות
גיל 40 – הסתברות של לידה אחת לכל 66 לידות

מועד בדיקת מי שפיר
 שבוע 16-20 להריון

למי אינה מומלצת בדיקת מי שפיר על פי סל הבריאות
 עד גיל 35 ועם תוצאות תקינות בבדיקות שקיפות עורפית, חלבון עוברי וסקירת מערכות ללא המלצה של משרד הבריאות  והרופאים המטפלים.

למי מיועדת או מומלצת בדיקת מי שפיר על ידי הרופאים
כל אישה שביום תחילת ההריון מלאו לה 35 שנה זכאית לערוך את הבדיקה על חשבון המדינה.
נשים שילדו בעבר ילד עם פגם כרומוזומלי(במימון המדינה לאחר אישור יועץ גנטי) או נשים עם מחלות תורשתיות כרומוזומליות או כאלו שילדו ילד עם פגם בתעלת העצבים.
נשים בעלי סיכון מוגבר ללדת תינוק עם תסומנת גנטית על פי תוצאות בדיקת החלבון העוברי  או על פי תוצאות בדיקת השקיפות העורפית

מהלך בדיקת מי שפיר
 התהליך כולל איסוף מידע על גיל היולדת, בדיקות קודמות שבוצעו (שקיפות עורפית, סקירת מערכות, חלבון עוברי). הבדיקה כוללת הליך אולטרהסאונד ,על פיו מבינים את מיקום העובר ומבנה הרחם, החדרת מחט ארוכה ודקה דרך דופן הבטן והרחם אל תוך שק מי השפיר ושאיבת 20-30 סמ"ק נוזל מי שפיר. החדרת מחט הבדיקה לשק העובר נעשת כמובן תחת השגחת אולטרהסאונד כדי לראות את מיקומה המדוייק (ולראות שמיקומה אינו קרוב לעובר או מהווה סכנה כלשהי). כאשר הבדיקה מתבצעת באופן תקין ומקצועי עוקב הרופא לאורך כל הזמן על מיקום המחט כך שאין כמעט סיכוי לפגיעה בעובר.

האם יחסר לעובר מי שפיר בעקבות הבדיקה ?
תוך מספר שעות מרגע הוצאת מי השפיר , מוחזרת הכמות שנלקחה על ידי העובר  (לרוב על ידי השתנת העובר). במידה ולא ימצאו מספיק מים לניקור, לא תתבצע הבדיקה במועד שנקבע אלא במועד אחר. 

המלצות לאחר בדיקת מי שפיר
רופאים רבים ממליצים על מנוחה של 14 שעות לאחר הבדיקה ולהרבות בשכיבה. ישנם רופאים רבים שגם אינם ממליצים על מנוחה זאת ואינם רואים את חיוניותה. קיום הבדיקה אינו אומר שאינך יכולה לעלות ברגל, לעבוד ליד מחשב או ללכת ברגל.

לאחר בדיקת מי שפיר
ישנן נשים שאינן חשות דבר וישנם נשים שחשות ביום , יומים שלאחר הבדיקה לחץ או התכווצות קלה של הרחם. אין לתופעה זאת כל סימן המעיד על בעיה. יש רופאי נשים שיבקשו להגיע למעקב יומים לאחר בדיקת מי השפיר.

בדיקות המעבדה
מי השפיר שנלקחו ממך נלקחות למעבדה. בתוך מי השפיר מוצאים תאים שנשרו מהעובר ומדגירים אותם במעבדה. לאחר מכן בודקים רמת חלבון עוברי (חשד למום בתעלת העצבים של העובר) וחמישה כרומוזומים –  טריזומיה 18, תסמונת דאון (טריזומיה 21), תסמונת טרנר (חסר בחומר הגנטי שבכרומוזום איקס) או תסמונת קלייפנר (כרומוזום איקס מיותר). אם ההורים נשאי מחלות גנטיות תורשתיות ספציפיות הם יבקשו לחפש בעובר פגיעה בגן ספציפי הקשור במחלה זאת. אם ההורים חוששים מוירוסים שבהם חלה העובר, יבדקו תחומים אלו (כמו למשל ציטומגלוירוס- מחלת הנשיקה). 

סיכונים
נוכח פלישה לתוך שק מי השפיר וניקובו עלול להתפתח זיהום.
הסיכון להפלה 0.5 אחוז. או הפלה אחת לכל 200 בדיקות. אחוז שכמובן עשוי לרדת כשהבדיקה מבוצעת על י די רופא מיומן ולעלות כשמבוצעת על ידי רופא שאינו מיומן. 

תוצאות הבדיקות
התוצאות מתקבלות לאחר שבועים עד ארבע שבועות ממועד הבדיקה 

עלות הבדיקה
 2500-3000 שקלים. במידה וללקוחה יש ביטוח מושלם מאחת מקופת החולים, יתכן ותקבלי החזר מסויים מהביטוח. לדוגמא החזר של 1050 ש"ח מביטוח מגן זהב לאחר ביצוע בדיקה אצל רופא שאינו בהסכם. אצל רופא בהסכם (אותו לא תוכלי לבחור) תוכלי לשלם מחיר נמוך הרבה יותר. דרך קופת חולים כללית מושלם 570 ש"ח השתתפות עצמית אצל רופא בהסכם והחזר של 1,289 ש"ח /עד 75 אחוז מעלות הבדיקה. אם יש לך ביטוח בריאות פרטי תוכלי לקבל כיסוי או החזר מלא של בדיקת מי השפיר. 

שורה תחתונה
כל אם משכילה יכולה להבין שבשקילת הסיכונים מול התועלת, התועלת מנצחת. ללדת תינוק אם ליקוי כרומוזומלי משמעותו לגדל ילד אם לקויות קבועות ומורכבות (נכות). בדיקות הדם במעבדה ובאולטרסאונד אינן יכולות להעריך את ליקויים הכרומוזומלים בסבירות המלאה ואפילו לא מתקרבות לכך. הכאשר הבדיקה מבוצעת על ידי רופא מקצועי ומנוסה מאוד הסיכוי לזיהום והפלה נמוכים מאוד ולכן מומלץ לשקול את הבדיקה לחיוב. אחרי הכל, התוצאות הם לכל החיים.

קראו עוד בנושא:
בדיקת מי שפיר שיקולים בעד ונגד