טודלרס

האם לעשות מי שפיר ?

בעד ונגד בדיקת מי שפיר

20.2.2013

האם לעשות את הבדיקה ? שיקולים בעד ונגד הבדיקה.

לעשות בדיקה פולשנית או לוותר אם תוצאות שקיפות עורפית ובדיקת חלבון עוברי תקינות  ?
נשים רבות מגיעות לשבועות 16-20 ואף קודם לכן ומתלבטות האם לבצע את הבדיקה. במקרים בהם יש המלצה לעבור את הבדיקה נוכח ממצאים חריגים בבדיקות כיון החלטה ברור. אם רופא נשים ממליץ חובה לבצע. ואולם, במקרים רבים בדיקות הדם והאולטרסאונד תקינות ולכן ההתלבטות האם לבצע את הבדיקה קשה יותר.
כמו כל תהליך של החלטה יש לשקול את הטענות בעד ונגד. אספנו עבוריכם את השיקולים הרלוונטים מתוך ניסיון להיות כמה שיותר ניטראלים בהכוונת ההחלטה.

השיקולים נגד מי שפיר
שיקולי הסיכון להפלת העובר בבדיקת מי שפיר
לפי טענת הרופאים קיים סיכון של חצי אחוז להפלת העובר בעקבות הבדיקה עצמה. כלומר יש סיכוי שמתוך 200 נשים, אישה אחת תפיל את העובר בעקבות הבדיקה. נתון זה אומר שגם כל היתר לא יפילו. אחוז זה הינו קטן אך קיים.
הבדיקה אינה שוללת בודאות ליקוי כרומוזומלי
אומנם, דגימת מי השפיר ובהם תאי העובר וגידולם במעבדה מאפשרת לבחון את מטענם הגנטים אך לא שוללת במאת האחוזים את הסיכוי לעובר בעל ליקוי שכזה.
כשאת עוברת בדיקת מי פיר את חותמת על טופ הסכמה בו כתוב את הדברים הבאים:
"בדיקת מי השפיר הינה בעלת מהימנות גבוהה לגבי זיהוי מומים כרומוזומיים שנבדקו, אך הבדיקה המפורשת כתקינה אינה שוללת קיום מומים או מחלות תורשתיות אשר לא נבדקו בבדיקה הרגילה או שלא ניתן לבדוק אותם במי השפיר."

סיכונים נוספים בבדיקה
כשאת עוברת בדיקת מי שפיר את חותמת על מסמך הסכמה שבו כתוב:
"במקרים נדירים קיים חשש להתפתחות זיהום וכריתית רחם בעקבות הבדיקה".כמובן שמדובר במקרים חריגים מאוד מאוד.

אלטרנטיבות לבדיקת מי שפיר
כיום ישנה בדיקת דם המהווה אלטרנטיבה לבדיקת מי שפיר. לא ברור מה טיבה של הבדיקה והאם מסוגלת על ידי דגימת דם של האם (שאליה מופרשים חומרים מהעובר) לאבחן ליקויים כרומוזמלים אך ניתן לברר פרטים כדי לבדוק את מידת דיוק הבדיקה. הבדיקה מבוצעת במעבדות פרטיות וטרם נכנסה לסל הבדיקות. יש לברר האם יש כיסוי חלקי לעלויות הבדיקה באמצעות ביטוח רפואי פרטי.
עלות כספית
הבדיקה מאוד יקרה ואינה מסובסדת עבור נשים עם גיל נמוך מ-35 וכאלו שאינן נמצאות בטווח סיכון לפי הבדיקות. לאור כך, אם תרצי לעבור את הדביקה תצטרכי להפרד מבין 3500-4000 שקלים. אם יש לך ביטוח מושלם בקופה קרוב לוודאי שתקבלי החזר של כעד 1050 שקלים. ביטוח רפואי נוסף יאפשר לך לקבל החזר גבוהה יותר. לסיכום, הבדיקה מאוד יקרה אבל לגדל ילד עם צרכים מיוחדים (ליקוי כרומוזמלי) יותר יקר

השיקולים בעד מי שפיר
רמת סיכון נמוכה
למרות חצי אחוז הסכנה שנשקפת, מרבית הנשים עוברות את הבדיקה בהצלחה. כיום הרופאים המבצעים את בדיקת מי השפיר מחטאים היטב את אזור הבטן כך שהסיכוי לזיהום נמוך. הבטיחות עולה עוד יותר היות וכל התהליך נעשה תוך כדי השגחת אולטרהסאונד צמודה. הרופא בוחר את האיזור של החדרת המחט תוך מודעות ברורה לשמירה על בטיחות רחם האם והעובר. עוד ניתן לטעון כי ככל שהרופא מקצועי ומנוסחה יותר בתחום (מומחה אולטרסאונד) הסיכוי להפלה נמוך יותר מחצי אחוז. ישנם רופאים שמתהדרים במאה אחוז הצלחה של בדיקת מי שפיר (אפס הפלות של נשים בעקבות הבדיקה), כך שמקצועיות הרופא גם קשורה לרמת סיכון הבדיקה. מסקנה- אם את בוחרת לבצע את הבדיקה, גשי לרופא מומחה בתחום.
סיכון להולדת ילד עם ליקוי כרומוזומלי
לא משנה כמה טובות יצאו הבדיקות של השקיפות עורפית, סקירת המערכות והחלבון העוברי, הם עדיין יכולות לספק כולן יחד רק 70 אחוז מיכולת הניבוי של הסיכון לילד עם תסמונת דאון (ילד הסובל מפיגור) ואו עם טריזומיה, או ליקוי במערכות המין. שלושים אחוז מהילדים שנולדים עם תסמונת דאון יולדו לאימהות עם תוצאות תקינות של חלבון עוברי. משמעות הדבר היא שהוספת בדיקת מי השפיר (תוצאה חיובית) מפחיתה משמעותית את הסיכון להולדת ילד עם ליקוי כרומוזמלי בכמות ומבנה התאים.
התוצאה היא לכל החיים
מה עדיף לקחת סיכון להפלה (חצי אחוז) או לקחת סיכון קטן ככל שיהיה להולדת ילד עם מגבלה (פיגור וסיבוכים רפואיים). איזה סיכון לדעתך עדיף לקחת ?
השקפות עולם ובדיקת מי שפיר
ישנן נשים דתיות רבות שלא יבצעו את הבדיקות הרפואיות כולל מי השפיר ויתנו לגורמי שמים להחליט איזה ילד הן מקבלות. מרבית הנשים החילוניות כן מעוניינות להתערב בתהליכי הבריאה ולוודא שהן מביאות לעולם ילד בריא שיכול להתמודד עם העולם, שגם כך קשה כל כך. אם המדע מציע לך יכולת לדעת פרטים רבים יותר על בריאות העובר לפני הלידה למה שלא תשמשי במידע זה להחלטת המשך או סיום ההריון. ורק דוגמא מהחיים להמחשה, זוג הורים שמצא בבדיקת מי שפיר שהעובר הוא בעל תסמונת דאון עבר הפלה. לאחר שנה נכנס הזוג שוב להריון, עבר בדיקת מי שפיר שיצאו תקינות והביא ילד בריא לעולם. האם השימוש בידע המחקרי עזר לו ? האם שיפר את איכות חייו ?

קראי עוד בנושא:
בדיקת מי שפיר