טודלרס

שאלות של ילדים בני שלוש

מה שואלים ילדים בני שלוש ואיך מומלץ לענות להם ?

15.2.2013

גיל שלוש הוא גיל של התפתחות שפתית גדולה. הילד כבר מדבר היטב וסקרן להבין את העולם. בגיל שלוש ילדים רבים שמים לב להבדלים בין אנשים. תוך כדי טיול בגן המשחקים, בשכונה ובקניון הם יפגשו ויראו אנשים רבים ואז יגיעו השאלות. אמא, למה לאיש הזה יש עור חום, למה האישה על כיסא גלגלים, למה לאישה הזה יש משקפים ולמה לאיש הזה אין שיער.

למרות שפעמים רבות התזמון של השאלות וגובה הקול יכול להיות לא מותאם, חשוב לראות את השאלות כפתח לדיאלוג והבנה של נושאים רבים.

חשוב לקחת בחשבון שאיש השיח שלכם הוא ילד בן שלוש, כך שהתשובות שאתם נותנים לו יהיו בהתאם. אם ילד שואל למה לאיש יש עור בצבע שחור לא מתאים להסביר לו על נושא הגזע או על חלוקה של אנשים ללבנים, אפריקאיים או אסייתיים. כן מתאים להסביר לו בקצרה שיש אנשים שנולדים עם עור בהיר לבן, יש כאלו שנולדים עם עור כהה חום ויש עם חום בהיר. ככה אנחנו בני האדם מגיעים בכל מני צבעים. אפשר להוסיף שכל צבע הוא יפה בדרך שלו כמו שכל צבע בטושים הוא יפה.

אז למה האישה על כיסא גלגלים ? כי היא אישה זקנה וכבר קשה לה ללכת. ולמה האיש עם משקפים ? כי הוא לא רואה טוב והמשקפים עוזרים לו לראות טוב.. גם לאבא יש משקפים שהוא רואה טלוויזיה. זה עוזר לו לראות טוב. שימו לב שההסברים ישארו קצרים וקונקרטים. כל מני מושגים מופשטים מעולם המבוגרים יחייבו הסבר נוסף ולא בהכרח יעודדו הבנה.

הילד שואל שאלות על ההבדלים ? מומלץ עם ההסבר על להדגיש את הדימיון.
אמא, למה לליה מהגן יש כיסא גלגלים ? כי היא לא יכולה ללכת אז הכיסא עוזר להביא אותה ממקום למקום. ליה זזה עם כיסא גלגלים ואתה הולך על הרגליים אבל שניכם בגיל שלוש, שניכם אוהבים לשחק במגנטים ולקרוא ספרים. הדגש של הדמיון לעומת השוני חשוב בכל גיל. אתזכורת לעצמנו, נחנו חילוניים והשכנים דתיים אבל שתי המשפחות נהנות לשחק יחד בגן המשחקים ויכולים גם להנות לשחק יחד.ההבדל בינינו הוא לא תמיד מה שחשוב או עיקרי.

מרגישים שהילד אוהב לשאול שאלות רבות ? פנו לספריה והביאו ספרים בנושאים שהילד מתעניין. העזרו בספרנית במידת הצורך.