טודלרס

בדיקת העמסת סוכר בהריון

עוברת בקרוב בדיקת העמסת סוכר ? קראי על הבדיקה

20.3.2013

בדיקת העמסת סוכר בהריון

מחלת סוכרת
סוכרת היא מחלה הקשורה לרמות בלתי תקינות של סוכר בדם. האינסולין הוא ההורמון שאחראי לויסות רמות הסוכר בדם ובתאי הגוף. במידה והורמון האינסולין אינו מתפקד בצורה תקינה ערכי הסוכר בדם עולים ומופיעה סכרת.

סכרת הריון
ניתן לחלק לשניים את סוגי הסכרת בהריון.
סכרת קדם הריונית – מצב של סכרת שהיה קיים לפני ההריון. סכרת זאת יכולה להיות סכרת נעורים או בשמה הנוסף סכרת מסוג 1 או סכרת מבוגרים סכרת מסוג 2. לעיתים קרובות נשים שנכנסות להריון עם מחלת סכרת מטופלות בדיאטה מתאימה ו/או אינסולין . סוכרת שמתחילה לפני ההריון תמשך גם לאחריה.
סכרת הריונית – סכרת המתפתחת אצל נשים בתקופת ההריון. סוכרת מופיעה אצל 3-5 אחוז מהנשים ונוטה להעלם לאחר הלידה .
בדיקת העמסת סוכר
בדיקות העמסת סוכר הם בדיקות שמטרתן לאתר נשים הסובלות מסכרת הריונית

מתי מבצעים בדיקת העמסת סוכר לצורך גילוי סוכרת הריון ?
הבדיקה מבוצעת בין השבועות 24-28 ואין כל טעם לבצעה קודם לכן אלא אם האישה נמצאת בסיכון יתר, אז יתכן ויחליט הרופא לבצע את הבדיקה בתחילת הההריון.

קיימות שני בדיקות בתחום איתור מחלת הסוכרת
בדיקת אתגר הסוכר
GCT- GLUCOSE CHALLENGE TEST
הבדיקה אינה דורשת צום וניתן לבצע אותה בכל שעות היממה. ישנם קופות חולים בהם עורכים את הבדיקה רק בבוקר. יש לברר זאת מראש.
מה כוללת בדיקת אתגר הסוכר ?
הבדיקה כוללת שתייה של 50 גרם תמיסת סוכר (סוכר ענבים). מדובר בשתיה מתוקה למדי שיתכן ותעורר בך תחושה לא נעימה. לאחר שעה מהבדיקה נלקחת דגימת דם. היות והבדיקה המבוצעת נעשת תעל כל הנשים בהריון באותה כמות (שתיית 50 גרם סוכר) ניתן למדוד את הנורמות המקובלות. תוצאות הבדיקה לא יקבעו אם יש לך או אין לך סוכרת. אם תוצאות הבדיקות לא ימצאו בטווח המקובל, תשלחי לבדיקת העמסת סוכר.

העמסת סוכר 50 גרם תוצאות תקינות

בדיקת העמסת סוכר
הבדיקה נקראת בטופס הבדיקה:
GTT  או  OGTT
ORAL  GLUCOS TOLERENCE TEST

מי תשלח לביצוע בדיקת העמסת סוכר ?
אישה בעלת רקע משפחתי של מחלת סוכרת
אישה שעברה סוכרת הריון בהריונה הקודם
אישה שילדה ילד במשקל 4 ק"ג ויותר
אישה שילדה ולד מת או ילדה תינוק לפני הזמן
אישה הסובלת מהשמנת יתר
אישה בעלת ריבוי מי שפיר
אישה שקיבלה תוצאות בלתי תקינות בבדיקת אתגר הסוכר

בדיקת העמסת סוכר
לפני הבדיקה
הבדיקה דורשת בדרך כלל הזמנת תור מראש, צום של 8 שעות ודיאטה עשירת פחממות על מנת לבדוק אם לגרות את הלבלב להפריש אינסולין לדם. חשוב לציין כי נשים רבות פוצחות בדיאטת פחממות וסוכרים לפני הבדיקה על מנת שתוצאות הבדיקה יהיו "טובות". דווקא גישה זאת מייצרת בעיה היות והמנעות מהפחממות והסוכרים גורמת ללבלב לעבוד לאט יותר ולייצר פחות אינסולין. לאחר מכן בבדיקת הסוכר (אחרי שהאישה שותה 100 גרם סוכר) הלבלב מתקשה להתחיל להפריש אינסולין במלוא העוצמה (לוקח לו זמן להתחיל ולהגביר פעילות) ואז רמות הסוכר בדם גבוהות מאוד והתוצאות לעיתים אינן תקינות. לאור כך חשוב 2-3 ימים לפני הבדיקה לאכול פחממות רבות .
הבדיקה
הבדיקה כוללת לקיחת דגימת דם (לאחר הצום), לאחריה מתן תמיסת סוכר לשתייה. לאחר מכן תלקח ממך עוד דגימת דם שעה, שעתיים ושלוש לאחר שתיית התמיסה. בין שתיית תמיסת הסוכר לבדיקת הדם השנייה אסור לאכול ולשתות דבר (רק מים במקרה שאת צמאה אך לא סתם).

קראי עוד בנושא:
תפריט תזונה סכרת הריון