טודלרס

שאלות ותשובות בנושא גמילה מחיתולים

איך מתחילים ? איך מגיבים לפספוס ? במי כדאי להעזר ?

13.5.2013

מתי כדאי להתחיל גמילה מחיתולים, האם יש גיל מתאים ?
אין גיל מתאים להתחיל גמילה יש גישות, תרבויות ותקופות שמקובל להתחיל בהם. בארצנו מקובל להתחיל סביב גיל שנתיים וחצי שלוש כאשר רואים שהילד מציג סימני מוכנות לגמילה (כמו למשל הודעה מתי עומד לעשות או עושה קקי ופיפי). יחד עם זאת ישנם ילדים שמגלים מוכנות כבר בגיל שנה וגם הם מצליחים להיגמל. ילדים שעוברים חינוך ביתי או גדלים בבים עשויים להצליח לעבור גמילה בגיל צעיר יותר עקב הורה שמלווה את התהליך בצורה עקבית ומסורה לאורך כל היום. מומלץ להתייעץ עם הגננת ולראות האם היחא מתרשמת מהילד שזמן הגמילה מתאים לו רגשית, מוטורית וקוגניטיבית.

מה עושים כהכנה לגמילה ?
לפני שמתחילים תהליך גמילה חשוב להכניס הביתה סיר וישבנון ולתת לילד להתנסות בישיבה עליהם מתי וכמה שהם רוצים. לא צריך ללחוץ עלהילד לשבת על הסיר או לשבת עליו בלי חיתול אלא לאשפר לו להתנסות איך ומתי שרוצה. אם יש ילדים גדולים בבית שעושים קקי בסיר או בשירותים כדאי לאפשר לילד לצפות בהם.

איך כדאי להתנהג כשהילד מפספס ?
כאשר קורים פספוסים חשוב להציע לילד לסיים בסיר, להחליף בגדים בשקט ולהגיד בצורה רגועה ונעימה שבפעם הבאה נעשה בסיר. חשוב תמיד להמנע ממבע כועס או מאוכזב. מדובר בתהליך למידה ואין שום הגיון בלכעוס על ילד שלומד להגמל מחיתולים.

למה בעצם ילד ירצה להגמל, הרי יותר קל ונוח לו לעשות פיפי וקקי בחיתול
ישנם שני מניעים עיקרים של ילד למצב של גמילה מחיתולים . מניע ראשון הוא להיות גדול כמו אחרים שמכיר ומניע שני זה לרצות את הוריו. בשביל לזכות בכך הוא צריך לוותר על התנהגות תינוקית וחוסר שליטה בצרכיו. מדובר בויתור לא פשוט ולכן חשוב לתגמל את הפעוט באמון, הערכה, דיבור חיובי ופרגון.

התחלנו לגמול את הילד מחיתולים והוא מפספס כל הזמן , מה זה אומר?
אם ילד מפספס כל הזמן יתכן והילד לא מוכן רגשית, מוטורית או חשביתית לתהליך הגמילה. יתכן שהתחלתם את תהליך הגמילה מוקדם מדי עבורו. קחו בחשבון שכשגמילה מתרחשת בזמן הנכון עבור הילד היא יכולה לעשות תוך חודש ואפילו פחות. אם הילד צעיר רגשית או גילאית וותרו על התהליך ובדקו מתי אפשר להתחיל אותו בשנית. התייעצו עם הגננת ואנשי מקצוע מתאימים

במי ובמה אפשר להעזר לצורכי גמילה?
גמילה מחיתולים זה עסק לא פשוט במיוחד כששני ההורים עובדים וישנם עוד אחים ואחיות בבית. זכרו שתמיד יש מקום להעזר ביעוץ מאחות טיפת חלב, גננת הגן, פסיכולוגית הגן ואפליקציות גמילה באיפון ובאנדרואיד. הדגש בכולם יהיה ההתאמה לזמן הילד, סבלנות והתמדה.

יש עניין של גיל נורמלי להרטבות בלילה ?
מקובל להניח שתתרחש הרטבת לילה לעיתים כלשהם עד גיל חמש ושיצא קקי עד גיל ארבע בערך בזמן הלילה.

מה ההבדל בין גמילת יום לגמילת לילה ?
גמילת יום היא קלה יותר מגמילת לילה היות והילד ער ויכול להיותיותר מודע לצרכיו ולקבל יותר בקשות יזומות ללכת לסיר. מומלץ להפריד גמילת יום מלילה. להתחיל עם גמילת יום וכזאת מתייעצת לעבור בהדרגה לגמילת לילה על פי גיל הילד ויכולותיו בתחום הרגשי ובתחום האיפוק. כדי לשים לב להתרוקן מפיפי מיד לפני השינה ולהפסיק שתייה חצי שעה לפני השינה. אפשר לשלב שיטת פרסים, דרכה עבור כל חמישה לילות יבשים מקבל הילד פרס קטן.