טודלרס

בעיות שליה במהלך ההריון

מהי שליה ומה הבעיות והסיבוכים הקשורים בה במהלך הריון

24.4.2013

השליה הוא איבר המשתרש ברחם עם תחילת ההריון. השליה מספקת לעובר חמצן ומזון ומתפקדת כמאין פילטר שמונע מחומרים מסוכנים להגיע מהאם לעובר. לשליה שני מדורים. מדור  אימהי בו זורם הדם של האם אל העובר. דם זה עשיר בחמצן ומזון. המדור השני הוא המדור העוברי. במדור זה זורם הדם מהעובר חזרה לאם לאחר שהשתמש העובר בחמצן ובמזון. שני המדורים נפרדים זה מזה באמצעות קרום דק שגם מונע מפגש דם האם והעובר אך עדיין מאפשר לחמצן ולמזון לעבור ממדור למדור.

במהלך ההריון יכולים להיות מספר סיבוכי שיליה הדורשים מעקב:

שליה נמוכה
מצב שבו השליה משתרשת נמוך באזור צוואר הרחם. מצב זה קורה בכ-0.5 אחוז מההריונות ובעיקר בלידות חוזרות לעומת לידה ראשונה. מה הבעיה בשליה נמוכה ומה המקור לסיבוכים ?
אזור זה אינו עשיר בכלי דם ועוביו דק יחסית כך שאינו מאפשר לשליה לאחז בו בצורה מספקת. סיבה נוספת וחשובה היא שכשהרחם גדל במהלך ההריון הוא גדל באזור צוואר הרחם וגדילה זאת יוצרת מתיחה, מצב שעלול לגרום לשליה להפרד חלקית מדופן הרחם ולגרום למצב של דימום. בראייה חיובית יותר, ישנם מצבים בהם הגדילה של הרחם גורמת לכך ששליית הפתח נמתחת ועולה למעלה ביחד עם הקטע שבו השתרשה וכך כבר אינה חוסמת את פתח היציאה. תהליך זה נקרא נדידת שליה. מצב זה יכול להתרחש עד שבוע 33 להריון. לאחר מכן לא סביר שיתרחש , מיקומה של השליה תשאר בפתח.

שלית פתח נמוכה
במקרים של שליית פתח נמוכה בהם השליה מגיעה לפתח הנרתיק אבל לא נמצאת בדיוק מעליו אלא קצת הצידה ממנו, ישנם מצבים בהם הלידה תהיה לידה נרתיקית רגילה. אם השליה מכסה חלק מהנרתיק יתבצע הליך של בחינת מיקום השליה ביחס למיקום וגודל ראש העובר ויקבע האם ראש העובר יכול לצאת דרך הפתח או שיש לבצע ניתוח קיסרי. במקרים בהם כיסוי או חסימת פתח הנרתיק קטנה מעשרה אחוזים (קטנה יחסית) יתכן ויוחלט לנסות לילד את העובר בלידה נרתיקית רגילה. ההחלטה על לידה נרתיקית או קיסרית במקרים של ספק לא תמיד תקבע מראש אלא סמוך למועד הלידה או במהלכה.

דימום משליית פתח
שליית פתח, שליה המצויה בפתח הנרתיק, נוטה לדימום. ישנן סיבות שונות בהם מדממת השליה. ביניהם: יחסי מין, צירים, בדיקה גניקולוגית פנימית או דימום הנובע מגדילה של הרחם המותחת את השליה. במרבית המקרים לא נלווה כאב לדימום, שצבעו אדום בהיר, כל דימום שכזה (מועט או מרובה), ובעיקר בטרימסטר השלישי מחייב בדיקת רופא. במקרים של דימום ראשון משליית פתח אין נזק לעובר היות והדם הינו דם אימהי ולא דם של העובר. הדימום בדרך כלל גם נעצר באופן טבעי. במצבי דימום משליית פתח קרוב לוודאי שתאושפזי בבית החולים כדי לעקוב אחרי הפסקת הדימום  ולצורך השגחה כי דימום זה אינו חוזר.

איך מנסים למנוע מצבים של דימום במצב של שליית פתח ? נמנעים מקיום יחסי מין, ביצוע פעולות פיזיות קשות המלות בהרמת משא כבד ולהמנע מבדיקת רופא וגינלית (כולל אולטרסאונד וגינלי) ולבצעה רק במצבים בהם אין דמם וכאשר הבדיקה נועדה להחליט מהי שיטת הלידה המתאימה.

ניתוח קיסרי במצבי שליית פתח
לא בכל מצב של שליית פתח יבוצע ניתוח קיסרי, אך בכמעט כל המקרים מבוצע ניתוח. במקרים בהם כל פתח הנרתיק מכוסה על ידי השליה, מצב הנקרא שליית פתח שלמה אין בררה מאשר לנתח (כי אם לא יקרע העובר את השליה בנסיונו לצאת). ניתוח קיסרי במצבי שליית פתח יבוצע בדרך כלל בשבוע 38 להריון על מנת למנוע מצב של צירים מוקדמים לפני מועד הניתוח.

שליה זקנה
במהלך ההריון הרופא מעריך את בשלות השליה באמצעות מספרי דרגות. השליה מתבגרת עם העליה בגיל ההריון. במצב שבו השליה מזדקנת מהר מדי, תפקודה יכול להיות נמוך מהמצופה ויש צורך לבצע מעקב אולטרסאונד צמוד כדי לבדוק שהיא אכן מספקת לעובר את כל צרכיו ולא נגרם כל נזק לעובר.

במהלך ההריון מיקום השליה, מצבה ותפקודה משפיע על התפתחות ההריון. במידה ויהיו סיבוכים יבוצעו מעקבי שליה וטיפולים מותאמים.

 

המידע הנ"ל אינו מהווה תחליף להתייעצות ואבחון רפואי.