טודלרס

יתרונות ההנקה לתינוק ולאם

עוד לא בטוחה עד כמה את רוצה להמשיך להניק ? קראי על יתרונות ההנקה

27.7.2016
רגע לפני שאת זונחת את אפשרות ההנקה מסיבות שונות כדאי לך לקרוא את הכתבה הבאה ולהבין שבפירוש לא כדאי לוותר. סיבוב קצר בכל חדר יולדות נותן חלוקה גסה של האימהות: כאלו שיודעות בוודאות שהם יניקו, כאלו שיודעות בנחרצות שהם לא ינסו אפילו וכאלו שלא ברור להם מה ואיך יעשו זאת. הכתבה הבאה מכוונת לאימהות שהחליטו לא להניק ולאלו שלא ברור להם האם יניקו, האם יתמידו ואיך יצליחו בתהליך מהרגע שיצאו מבית החולים.ֿ רגע לפני שאת מחליטה לקבל את הסימילאק מתחנת היולדות או לקנות שתי קופסאות מטרנה בסופר פארם כדי לך לקרוא למה כל כך חשוב לנסות להניק ולא לוותר גם אם קשה.

יתרונות ההנקה לתינוק
היתרון החיסוני
מחקרים בתחום ההנקה מוכחים מעל כל צל של ספק כי תינוקות שינקו הם בריאים יותר ומחוסנים יותר היות וחלב האם מכיל נוגדנים ומרכבים נוספים שעוזרים לתינוק להתמודד עם הצטטנות, דלקות אוזניים, מחלות דרכי הנשימה ודרכי העיכול. ידוע גם כי לתינוקות יונקים יש פחות תופעות אלרגיה ופחות סיכוי לחלות במחלות כרוניות.

היתרון התזונתי
חלב אם הוא מזון שמתעכל בקלות ובמהירות ולכן תינוקות שיונקים בדרך כלל אינם סובלים מעצירות. בנוסף לכך חלב אם מכיל חלבונים ושומנים מיוחדים שתורמים להתפתחות המוח ומערכת הראיה. הידעת ? חלב אם משתנה בהרכבו עם הזמן לאחר הלידה כך שיתאים לצרכי התינוק שגדל ומתפתח. כמו בטבע הוא מכיל את כל המרכיבים המדוייקים לגדילה והתפתחות התינוק.

יתרון ההתפתחות הרגשית והקשר בין האם לתינוק
הצמדות התינוק לשד האם והיניקה ממנה מספקים לתינוק תחושת ביטחון ורוגע. קשר זה מהווה את הבסיס הטוב והרחב ביותר להתפתחות רגשית חברתית תקינה של הילוד.ההנקה היא למעשה זמן איכותי ויחודי של האם עם התינוק, היא מקרבת ביניהם , תורמת לחיזוק הקשר והיא מקנה לאם גם מנוחה ורוגע לאם היות והיא מסייעת בהפרשת הורמון ההנקה.

התאמה לצרכי התינוק
חלב אם הוא למעשה המזון היחיד שהתינוק זקוק לו עד גיל שישה חודשים. לאחר הנקה בלעדית עד גיל שישה חודשים מומלץ לעבר בהדרגה לארוחות מוצקות.

יתרונות ההנקה לאם
החלמה והתאוששות מהלידה
הנקה לאחר הלידה מסייעת בהתכווצויות הרחם ומפחיתה סיכוי לדימומים לאחר לידה. מחקרים שונים אף מצאו שהיא מסייעת לירידה במשקל עודף שהצטבר במהלך ההריון.

הגנה מפני מחלות
מחקרים מצאו כי להנקה יתרונות רבים לאם מבחינה בריאותית. הנקה לאורך זמן ממושך מגינה על האם מפני מחלות הדלדלות העצם (אוסטיאופרוזיס) ומחלות סרטן השחלות והשד. הדבר חשוב לכל אישה ואישה ואף יותר לנשים שנמצאות בסיכון גנטי (תורשתי) למחלות סרטן.

נוחיות וקלות האכלה
חלב הם תמיד מוכן וזמין. אין צורך להכינו והוא תמיד מצוי בטמפרטורה המתאימה לתינוק. הנקה אינה מצריכה לעסוק בניקיונות ועיקורים של בקבוקי התינוק. קל יותר ונוח יותר להתנייד ללא צורך בהכנה ואחסון בקבוקים ומזון. אם אי פעם התעסקת בנושא הבקבוקים  בלידה הקודמת את ודאי יודעת שזאת עבודה לא מעטה.

לסיכום
להנקה ישנם יתרונות רבים וחשובים הן בריאותית והן רגשית לאם ולתינוק. חשוב לנסות לא לוותר על ההנקה למרות עייפות, פחדים וקשיים שעולים בהתחלה. הנקה לא אמורה להיות תהליך כואב אם התינוק מוצמד בצורה נכונה לשד. במידה וישנה תחושת כאב במהלך ההנקה מומלץ להכניס בעדינות אצבע לזווית פה התינוק ולשחרר את הואקום בפה התינוק. בצורה זאת התינוק ירפה מאט מהשד. חשוב להמנע ממשיכת התינוק מהשד במהלך ההנקה שכן הדבר עלול לגרום לכאב ונזק לפטמה. זכרו שבמהלך השהות בבית החולים ניתן לקבל הדרכה שוטפת מאחיות ויועצות הנקה בכל נושא (תנוחות הנקה, הצמדות לשד, שאיבה ועוד). העזרו בהדרכה זאת כדי לתת לתינוקכם ולעצמכם את הטוב ביותר.

זכרו, הנקה הוא תהליך טבעי והטבע תמיד צודק.