טודלרס

ללמד תינוק לשחק לבד

האם את מעסיקה ומשחקת עם התינוק ? האם את גם מעודדת משחק עצמאי ?

14.3.2013

אחד ההנחות הבסיסיות היא  שתינוק החל מגיל שלושה חודשים יכול וצריך לשחק לבד . התשובה קשורה לשתי סיבות עיקריות: סיבה אחת היא שאם תעסיקי את התינוק כל הזמן במשחק, פעילות והאכלה לא תוכלי לחיות חיים נפרדים ממנו. הסיבה השנייה היא שתינוק צריך להבין שאמא ואבא לא כל הזמן איתו בכל רגע נתון היות ואז יגדל להיות תינוק, פעוט וילד תלותי ונודניק (כזה שכל הזמן דורש את תשומת הלב של ההורים לפעילות עימו).

ללמד תינוק לשחק לבד – השאלות החשובות
השאלה השניה החשובה לא פחות היא מתי לאפשר ולעודד תינוק לשחק באופן  עצמאי. תינוק אינו יכול לשחק לבד כשהוא עייף כי הוא זקוק להורה כדי להרגע ולהירדם. תינוק גם אינו יכול  לשחק לבד כשהוא רעב או כשהוא סובל מכאבי בטן. תינוק כן יכול להיות לבד ולשחק לבד כשהוא שבע, נקי וערני וכמובן שהוא נמצא בסביבה בטיחותית ובתנוחה נוחה. נכון שזה גם הזמן שעדיף שתהיה איתו ותקראי לו סיפור, תשירי לו שירים ותשחקי איתו אבל במציאות לא תמיד אפשר וכדאי להיות כל הזמן עם התינוק.

היכולת לשחק לבד תלויה בגיל התינוק. תינוק בן ארבע חודשים יכול לשכב על הגב ולשחק עם מובייל שתלוי מעל ידיו. באוניברסיטה התינוק יכול לנסות לתפוס את הצעצועים שמעליו ולהכניסם לפה. חשוב שתהיה התאמה בין גיל התינוק לבין המשחק שמתאים לו. בכל גיל ישנם משחקים שמתאימים לתינוק מבחינת יכולתו לתפעל אותם. תינוק בן 4 חודשים יכול לשכב על הבטן ולהסתכל על ספר תמונות המוצב סביבו. אם משחק מתסכל מהר תינוק ( כי הוא אינו יכול להכניסו לפה בקלות  או הוא נופל לו מהידיים) הוא אינו סוג של משחק שמתאים למשחק לבד אלא משחק שמתאים לשחק איתו ביחד.

כמה זמן תינוק יכול לשחק לבד
נקודה חשובה לא פחות היא נושא הזמן : כמה זמן את מצפה מהתינוק לשחק לבד. תינוקות צעירים מאוד יכולים לשחק 2-5 דקות לבד, כשהם גדלים לגיל ארבע חודשים הם יכולים לשחק 5-15 לבד תלוי במידת הריכוז של התינוק, נוחות המנח בו נמצא והעניין שמוצא במשחק. ככל שהתינוק מתבגר אנו מצפים ממנו לשחק עם משחק לאורך זמן ארוך יותר.

קראו עוד בנושא:
סדר יום ופעילויות לתינוקות