טודלרס

מה הלחם הכי בריא

מה הלחם הכי בריא

רוצה לשפר תזונה ובריאות לפני הריון ? איזה לחם הכי בריא לאכול

כשאין זמן להכין אוכל חם, מכינים סנדוויץ , ביום שבת בבוקר אוכלים ארוחת בוקר ישראלית עם לחם "בריאות", כשרוצים להתחיל דיאטה מורידים את כמויות הלחם או משנים את סוגו. לחם היא חלק מהמציאות הישראלית והיא אפשר להתעלם מנוכחותו והשפעתיו על בריאות ומשקל האישה. אז עד שנוריד את הלחם מחיינו ונחייה על אורז חום מלא, סלטים טריים ודגי ים צפוני בלבד, ננסה לאכול לחם קצת יותר בריא.
בוא נתחיל עם מידע מזעזע ביותר כדי להבין כמה רעל אנחנו מכניסות לגוף כשאנחנו אוכלות לחם, פיתות ולחמניות מקמח לבן. קחו נשמה ארוכה וקראו את השורה הבאה : אם תקחו קמח לבן ותערבבו אותו עם מים מה תקבלו ? דבק. מה משמעות הדבר ? המשמעות היא שאותו דבק שנדבק לידיים בשעה שמכינים אותו גם נדבק לדפנות העורקים של כולנו.

כעת לאחר שהבנו שלתזונה לא נכונה יש השפעה הרסנית על בריאות גוף האישה (ועל פוריותה)  נציג שלושה פרמטרים המשפעים על איכות ובריאות הלחם: מדד גליקמי, שיטת התפחה וכמות הקלוריות.

מה הלחם הכי בריא ?

ערך גליקמי – לחם שיפון מלא
ערך גליקמי מבטא מערכת המייצגת את השפעת הפחממות על רמת הגלוקוז בדם. פחממות אשר מתפרקות מהר ובקלות באמצעות מערכת העיכול הן בעלות ערך גליקמי גבוה. לעומת זאת פחממות שמתפרקות לאט ומשחררות גלוקוז לדם באופן הדרגתי הם בעלות מדד גליקמי נמוך. המדד נקרא בשמו כי ההשוואה של הפחממות היא לגלוקוז. לגלוקוז מדד גליקמי 100.מדד גליקמי נמוך הינו בטווח של 55 ומטה, מדד גליקמי בינוני הוא בטווח 55-69 ומדד גליקמי גבוה הוא מעל 70.

מהו הערך הגליקמי של לחמים מסוגי קמח שונים

קמח חיטהקמח חיטה מלאהקמח שיפון מלאקמח מלא עם קמח רגיל
ערך גליקמי – 85ערך גליקמי – 50ערך גליקמי -40ערך גליקמי סביב – 70

חשוב להבין שככל שהמדד הגליקמי יותר טוב (כלומר יותר נמוך), הסוכר שבמזון משחרר לגוף בצורה איטית והדרגתית  ולכן מביא לתחושת שובע, אנרגיה למשך זמן ארוך יות ואף פחות הפיכה של סוכרים לשומנים. זאת הסיבה שנשים עם סכרת, כאלו הסובלות מהשמנה יאכלו לחם עם מדד גליקמי נמוך. ככל שהמדד הגליקמי גבוה יותר הוא מוביל לעליה חדה ברמת הסוכר בגוף וכך לתחושת שובע קצרה יותר וירידה קיצונית יותר בתחושה זאת לאחר מכן. 

שיטת ההתפחה – לחם שיפון מלא
מרבית הלחמים מותפחים באמצעות שמרים (פטריות הדרושות לתהליך ההתפחה). שיטה זאת היא השימושית ביותר משום שהיא הזולה והנוחה ביותר לייצרנים. למה? כי בן היתר היא גורמת ללחם להראות גדול ומנופח גם אם משקלו קל. מרבית בנות ישראל אינן יודעות ששיטת ההתפחה הזאת אינה בריאה לתהליכי העיכול ולגוף בכלל. איך ניתן להתפיח לחם בצורה בריאה יותר באמצעות מחמצת שאור או שיפון. שיטה זאת אינה כוללת שימוש בשמרים, יוצרת לחם דחוס הרבה יותר אך יתרונותיה הבריאותיים רבים. למעשה, כל אישה סכרתית, או כזאת הסובלת מרגישות במערכת העיכול (קשיי עיכול/עצירות) תקבל המלצה חד משמעית לעבור ללחם שיפון מכל דיאטנית או הומיאופת. חסכו את הכסף והזמן ועברו לאכול לחם מקמח שיפון מלא באופן עצמאי. שימו לב מחיקויים. כדי להגיע לקהל הלקוחות המחפש לחם בריא, חברות רבות רושמות על הלחם – "לחם שיפון". בדיקה של מרכיבי הלחם בגב החבילה מעלה ברוב המקרים כי מדובר בלחם עם קמח חיטה המעורב באחוזים מסוימים עם קמח שיפון. משמעות הדבר היא שהלחם אינו לחם שיפון מלא ולכן  היתרונות הבריאותיים אינם קיימים. רק לחם מ-100 אחוז שיפון /לחם קמח שיפון מלא מספק את היתרונות הבריאותיים שאוזכרו מעלה. 

כמות הקלוריות בלחם ולמה תמיד להעדיף לחם רגיל על לחם קל
כל אישה שמנסה להרזות שואלת את עצמה האם לקנות לחם קל ולאכול שני פרוסות ממנו או לאכול פרוסה אחת מלחם רגיל. ישנן נשים שמבחינה פסיכולוגית יעדיפו לחם קל בגלל הערך הקלורי המצויין על הלחם או בגלל שהן רוצות לאכול יותר פרוסות בפחות קלוריות. יחד עם זאת, כדאי שנשים אלו יחשבו פעמיים. ללחם קל חסרונות רבים הגורמים לו להיות הרבה פחות בריא ומרזה:
האחת – שיטת ההתפחה שמתרחשת בלחם קל באמצעות שמרים היא מוגברת (ביחס ללחם רגיל). מצב זה מעלה את כמות הגלוטן בעל נטיה לריאקציה עם דפנות התא.
שתיים – לחם קל מכיל הרבה יותר ממתיקים מלאכותים, כדי שיהיה דל בקלוריות, שאלו כמובן אינם תורמים לבריאות הגוף אלא מחדירים לגוף דרך קבע שלל חומרים כימיים מלאכותיים, בקיצור רעל.
שלוש – פרוסת לחם אחת אינה משאירה תחושת שובע ולכן יש סיכוי שאישה ממוצעת תוכל לחם קל בכמויות גדולות מאוד מאשר לחם רגיל (כדי להיות שבעה) וכך מאזן הקלוריות כלל לא ישנה לטובה.

לסיכום, לא משנה אם את בדיאטה, סובלת מסכרת, בעלת מערכת עיכול רגישה או סתם רוצה לשמור על אורך חיים בריא. הלחם הכי בריא עבורך הוא לחם שיפון מלא ותמיד מומלץ להימנע ממאכלים המכילים קמח לבן. הבריאות שלך ושל משפחתך מתחילה בשינויים קטנים ובהרגלי תזונה נכונים. פעם הבאה כשאת קונה לחם, גשי למאפיה הקרובה או לחנות תזונה טבעית וקני לחם שיפון מלא או לחם פומפרניקל ללא שמרים. (וכן דווקא הלחם הבריא ביותר לא נמכר ברשתות המזון המקובלות).

ואם עדיין לא השכנעת … עוד קצת מידע על לחם שיפון מלא
שיפון – אחד מחמשת הדגנים.
בכמות של שליש כוס שיפון שאינו מבושל, אשר הופכת לכוס שיפון מבושל יש 62 מיליגרם מגנזיום (המסייע למאות אנזימים לפעול בגוף) 25.5 גרם סיבים תזונתיים, 62 מיליגרם חומצת האמינו טריפטואן ו-1.4 מיליגרם מנגן- סוג של מינרל.
צריכת לחם השיפון מעלה את רמות הריביטול
(ribitol) וחומצה ריבונית (ribonic acid), שקשורות לרמות גבוהות של חומצת אמינו מסוג טריפטופאן (החשובה לגוף בתהליך ייצור סרוטונין, המדכא רעב).
השיפון מכיל סיבים מסיסים אשר סופחים מים ולכן מקנה תחושת שובע ומדכא רעב גם במובן זה.
בלחם שיפון מאה אחוז לא מעורבים שמרים בתהליך ההתפחה מצב זה עשוי להפחית רגישות או בעיות במערכת העיכול.

למרות כל האמור לעיל קחי בחשבון שלחם שיפון הוא לחם בעל ערך קלורי גבוה – ראי לינק
קלוריות לחם שיפון