טודלרס

גן משחקים לתינוק

טיפים לבחירת גן משחקים בטיחותי

מאת: אמא של נוגה בת עשרה תשעה חודשים
תאריך 16.6.14

ילדים משחקים כמעט בכל גן משחקים אך כשמודבר בתינוקות (ילדים עד גיל שנה) לא כל גן שעשועים מתאים עבורם. לצערי הרב העיריות אינן משקיעות מספיק מחשבה על התאמת גני משחקים לגילאים השונים. אז נכון שבשנים האחרונות ניכר שיפור בתחזוק מבני גן המשחקים ובמחשבה עליהם בחלק מהערים. כך לדוגמא יש יותר גני שעשועים מוצלים עם צילון (תודה לאל, חשבו להצל את הגן בקיץ השמשי ובחורף הגשום) אך עדיין צריך לחשוב כיצד מתאימים גני משחקים לתינוקות ומגבירים את הנוחות, הבטיחות והעניין שבגן.

במהלך שיטוט ברחובות כפר סבא (עיר מגורי) נתקלתי בלא מעט גני שעשועים לפעוטות וילדים. שמתי לב שמרבית הגנים נמצאים במשטח חול או משטח נוקשה וקשיח עליו לא מתאים לשים תינוקות זוחלים. יום אחד מצאתי גן משחקים מיוחד (באזור רחוב המייסדים מאחורי השוק). בגן זה הרצפה הייתה מאין שטחון דשא רק ונעים למגע או סוג של לבד. בקיצור משטח נוח לזחילה בטוחה. גם המרחק בין מתקן למתקן היה מרווח כך שיכולתי לשים את התינוקות בגן המוצל ולאפשר לה לזחול. נוגה זחלה בכף בשטח הגן ונהנתה להתעסק ולפרק עלים שנשרו מהעצים מסביב. בנוסף, בתוך גן המשחקים הייתה מותקנת נדנדה סגורה המתאימה לילדים עד גיל שלוש. נועה זחלה בכף, התנדנדה בכף וחזרה הבייתה מלוכלכת, עייפה ומרוצה מאוד. סוף סוף מצאנו גן משחקים לתינוקות.
אומנם החוויה לא היתה פשוטה. אי אפשר היה להוריד את העיניים לרגע מנוגה  פן תכניס עלים ולכלוך בפה או תנסה לעלות על מתקן אך עדיין זאת הייתה חוויה מאווררת לשתינו.

כמה טיפים לבחירת גן משחקים לתינוקות
גן בטיחותי שכולל שלט המציין זמני תחזוקה
גן משחקים הכולל משטח רך/לבד לזחילה של תינוקות
עדיפות לגן מגודר/תחום
גן מוצל עם גגון לנוחיות מקסימלית בחורף ובקיץ
גן שנמצא קרוב לצמחיה מטופחת המאפשרת משחק והכרות עם טבע
גן שמכיל בתוכו נדנדה עם מושב סגור וגבוה (נדנדה לילדים עד גיל 3).