טודלרס

לאבנה בהריון

האם מותר לאכול לאבנה בהריון, האם כדאי ומה החלופות ?

15.3.2016

אוהבת לאכול לאבנה ? רוצה לדעת האם מותר לאכול לאבנה בהריון ? הריון היא תקופה חשובה  לתזונה נכונה. העובר זקוק לסידן לשם התפתחות מערכת העצבים, הלב, השרירים והעצמות. כאשר לאישה אין מספיק סידן בגופה, העובר יקח את הסידן הנדרש להתפתחותו ממאגרי הסידן של האם. במידה ומאגרי הסידן של האם ידלדלו עלולה להיות פגיעה בצפיפות העצם. כיום הצריכה המומלצת היא 1000 מילגרם סידן ליום. ניתן לקבל כמות זאת באמצעות שלוש מנות מוצרי חלב ביום. כמו כוס חלב, גביע יוגורט וגביע גבינת לאבנה או קוטג'. 

רוצה לאכול לאבנה בהריון ? כל עוד את קונה גבינה מפוסטרת בקופסה סגורה המוצר בטיחותי. גם האחסון חשוב וכדאי להמנע מקופסאות שעמדו שעות רבות בחוץ פתוחות בתקופת הקיץ. גבינת לאבנה עשויה מיוגורט פרה או יוגורט עיזים הנחשב בריא יותר וקל יותר לעיכול. לאבנה מופקת מיוגורט שעבר תהליך סינון מנוזלים ואיבד מנוזליו במשך יום, יומים או שבוע בהתאם לסמיכות שאותה רוצים להשיג. לאחר תהליך הסינון מוסיפים מלח, שמן זית וזעתר.

מוצרי הלאבנה הנמכרים בקופסאות סגורות הם טעימים מאוד בעיקר כשהם מגיעים באחוזי שומן גבוהים ורווים בשמן זית וזעתר. מבדיקת מרכיבים עולה כי גבינות הלאבנה של שטראוס וגד מכילים לא רק שומנים, כולסטרול ומלח אלא מגוון חומרים משמרים. כך לדוגמא, בגבינת הלאבנה חמש אחוז של גד נמצא עמילן מעובד חומר משמר E1422  וחומר משמר E202. בגבינת הלאבנה 10 אחוז של שטראוס עילית נמצא דקסטרוז, חומצת מאכל, חומצת שמן אתרי, מחזקי טעם, E631, E627 ופוטסיום סורבאט.

לסיכום, למרות שגבינות לאבנה מכילות רכיבי חלבון וסידן בריאיים הן גם מכילות שומן  ומלח. בנוסף, בגבינות הנפוצות בשוק מצויים מספר חומרים משמרים בכל מוצר. לאור כל זאת מומלץ להעדיף צריכה יומית של גבינות בריאות יותר כמו גבינת ריקוטה או יוגורט ביו לבן 3 אחוז שומן. בצורה זאת תהיה שליטה טובה יותר על הקלוריות, השומן, המלח והחומרים המשמרים. בנוסף, אם עולה חשק חזק ללאבנה בהריון אפשר כמובן להתפנק כל תקופה או להכין לאבנה ביתית ללא חומרים משמרים. בערוץ היוטיוב תוכלי למצוא מגוון סרטוני הכנה ומתכונים.

מידע נוסף:
רכיבים תזונתיים בלאבנה עיזים של גד 5 אחוז שומן ל-100 גרם.
92 קלוריות, 5.3 גרם חלבון,6.5 גרם פחממה, 5 גרם שומן. 3.3 חומצת שומן טראנס, 15 מ"ג כולסטרול ו-364 מ"ג נתרן. רכיבים: חלב עיזים מפוסטר, עמילן (בפסח טפיוקה), מלח, סיבים תזונתיים, אינולין, מייצבים (קסנטן גאם, קרגינן ופוסטסיום סורבט).

רכיבים תזונתיים בלאבנה בקר של גד 5 אחוז שומן ל-100 גרם
87 קלוריות, 8.5 גרם חלבון, 140 מ"ג סידן,  5 גרם שומנים. מתוכם 3.3 חמת שומ טראנס, 15 מ"ג כולסטרול ו-400 מ"ג נתרן.  רכיבים: חלב מפוסטר, חלבוני בקר, שמנת מפוסטרת, שומן עמילן מעובד כמייצב, E1422, מלח, חומר משמר פוסטסיום סורבט.

רכיבים תזונתיים של גבינת ריקוטה  גד 5 אחוז שומן ל-100 גרם. 91 קלוריות, 7 גרם חלבונים, 3 גרם פחממות, 3 גרם סוכרים, 5 גרם שומנים מתוכם 3.3 גרם שומן רווי, 15מ"ג כולסטרול, 100 מ"ג נתרן (מלח) מעט מאוד ביחס לגבינות הלאבנה, 3 גרם סיבים תזונתיים, 5 מק"ג ויטמין D,  ו- 620 מ"ג סידן (כמות עצומה !).

הכתבה אינה מהווה תחליף להתייעצות עם דיאטנית קלינית.

קראי עוד בנושא:
כדורי שוקולד בריאים
תמרים ממולאים באגוזים