טודלרס

האם הליכון מעודד הליכה

רוצה לעודד הליכה אצל התינוק ? האם הליכון יסייע ?

10.1.2020

האם הליכון מעודד הליכה ? הרי אם כן אולי מומלץ לקנות. במחקר שנערך על פעוטות נבדקה השאלה האם השימוש בהליכון משפיע על התפתחות ההליכה בקרב פעוטות בעלי התפתחות תקינה ובאיזה אופן. החוקרים התעניינו בשאלה האם שימוש בהליכון לפני שלב הליכה משפיע על גיל התחלת ההליכה ומאפייניה. במחקר נבדקו 32 פעוטות שחולקו לשתי קבוצות. קבוצה של 16 פעוטות שהשתמשו בהליכון טרם התחלת הליכה עצמאית וקבוצה של 16 תינוקות שלא השתמשו בו. במחקר עקבו החוקרים על גיל התחלת ההליכה ומאפייני הליכה במשך חצי השנה מתחילת ההליכה. בוצעה הערכה מרחבית וטמפורלית של הליכת הפעוטות באמצעות מערכת תלת מימדית המנתחת תנועה. באופן סטטיסטי נבדק גיל ההליכה ביחס לקבוצה אליה היה משוייך הפעוט ומאפייני ההליכה.

האם הליכון מעודד הליכה ?
במחקר לא נמצא הבדל בגיל התחלת הליכה בין פעוטות שתרגלו הליכה עם הליכון לבין פעוטות שלא השתמשו בהליכון. יתרה על כך, פעוטות שהשתייכו לקבוצת ההליכון הראו קצב הליכה איטי יותר בחודש הראשון, השלישי, הרביעי והחמישי לרכישת ההליכה. פעוטות שהשתייכו לקבוצה שהלכה ללא שימוש מוקדם בהליכון הראתה מאפייני הליכה מוטוריים טובים יותר מקבוצת ההליכון.

לסיכום, המחקר מציג עדויות לכך שהליכון אינו מעודד גיל הליכה מוקדם יותר או איכות הליכה טובה יותר ויתכן ואף מזיק לאיכות ההליכה המתפתחת באופן טבעי. ההגיון הבריא אומר שתנועה אנושית מתפתחת בטבעיות ולא באמצעות מכשירים. רצוי להעדיף תרגילי תנועה פשוטים וטבעיים. תרגיל מומלץ אחד לתינוקות שכבר עומדים עמידה נתמכת הוא למקדם את הילד בין ספה נמוכה לשולחן נמוך ולהעביר את המשחק האהוב עליו פעם לפעם בין הספה לשולחן כך שיצטרך לעשות צעד אחד ללא עזרה כדי להגיע לספה או לשולחן. אם מצליח אפשר בהדרגה להרחיק את השולחן מהספה לעוד צעד נוסף. אם אינו מצליח אפשר להמשיך לעודד אותו במשחק על הרגלים בצמוד לספה ושולחן תוך הנחת חפצים באיזורים שונים ומרוחקים. כך יצטרך לעמוד זמן רב ולהתקדם בעמידה נתמכת מהספה או השולחן. מצב זה יוסיף לחזק את שרירי רגליו ולהכינו להליכה עצמאית.

קראו עוד בנושא:
הליכה אצל תינוקות

מקור המאמר
Effect of baby walker use on the development of gait by typically developing toddlers.
Paula .S.C Chagas, Sergio T Fonseca. Gait Posture, Dec 13, 2019.