טודלרס

ירידה בזיכרון אחרי לידה

אחרי לידה ? שוכחת שמות ומקומות ,קראי על תופעת הירידה בזיכרון אחרי לידה

15.6.2013

ירידה בזיכרון לטווח קצר

מאת : אמא טלי
הלכת להביא משהו מהחדר ושכחת מה רצית להביא ?, יצאת לקניות ושכחת לקנות את הדבר העיקרי עבור יצאת ? הגיע ליום ההולדת של חברתך הטובה ושכחת לזכור ולצלצל ? התנחמי בעובדה שאימהות אחרות יבינו אותך. סביר להניח שגם הם חוו את התופעה.

ילדת ? מרגישה שלא חזרת לעצמך ? כמעט כל הנשים מרגשיות אחרי לידה ירידה ביכולת התפקוד הקוגניטיבי. יש כאלו המרגישות ירידה ביכולת שליפת שמות, יש כאלו שחשות ירידה ביכולת ההתמצאות המרחבית וכמעט כולן מרגישות ירידה בזיכרון הקצר טווח. מחקרים שונים בוצעו בנושא שינויי הזיכרון לאחר לידה , אולם אף אחד מהחוקרים לא ביצע מחקר איכותני בו ראיינו נשים לאחר לידה כדי להתחיל להבין את החוויה הנשית הקוגניטיבית ו/או הרגשית.

ירידה בזיכרון או עומס חדש שעליך להתרגל אליו ?
נשים רבות חוות את הירידה בזיכרון בחודשים הראשונים לאחר הלידה אך טווח המרחב בו מתוארת בעיית הזיכרון היא רחבה. ישנן נשים המדווחות על ירידה בזיכרון המתחילה כבר באמצע או סוף ההריון עד סוף השנה הראשונה לאחר הלידה וישנן נשים שמדווחת על ירידה בזיכרון במספר מצומצם של חודשים ראשונים לאחר הלידה. תופעה שלאחר מכן חולפת. כך או כך מדובר במצב זמני שנשים רבות חוות בהם תחושת אי נוחות ותיסכול על תפקודם הקוגניטיבי המוגבל. אותי מעניינת שאלה אחת. האם אנו באמת חוות ירידה בזיכרון בגלל שינויים מוחיים והורמונלים או שפשוט אנחנו צריכות זמן להתרגל לעומס החשיבתי והאנרגתי של התינוק החדש. אם זה ההריון הראשון שלך עד הלידה דאגת לעצמך ולבעלך. כעת את צריכה לדאוג לגוזל קטן שזקוק לכך ולמיליון ואחד דברים. לאור המצב החדש אין זה פלא שאת שוכחת דברים הקשורים לעצמך (כמו למשל לשתות), לאכול, לצלצל לחברים ולהתעניין לבמשפחה המורחבת והחברים.

ירידה בזיכרון לאחר לידה

בין אם מדובר בשינוי פיזיולוגי או בין אם מדובר בחוויה אישית של אימהות , מה בכל זאת ניתן לעשות?

שינה
אם את רוצה להישאר שפויה, אם את רוצה להרזות, אם את רוצה לחזור לעצמך , תנסי לישון כמה שיותר. הדרך הכי טובה לעשות זאת זה לישון במקביל לשינת התינוק. לא להתפתות לנקות, לסדר ולצפות בטלוויזיה כשהתינוק ישן, אלא פשוט לישון ולצבור אנרגיה. זה טיפ שיעזור לך גם ביצור חלב.

אכילה
רוצה להטעין את את הגוף והמוח ? בחרי לאכול מזונות עשירים באומגה שלוש כמו דגי סלמון והרבי באכילת סלטים טריים ושתיית מים.

ספורט
פני שעה אחת בשבוע לפעילות ספורטיבית, זאת תסייע בהזרמת הדם לגוף ולמוח ועשויה להזרים לך רעיונות יצירתיים חדשים לחייך (ספורט מסייע לחשיבה יצירתית).

האצלת סמכויות
בתקופה הסמוכה ללידה (לפניה ואחריה), נסי להאציל סמכויות בעבודה ובבית. העזרי בבני משפחה קרובה לתמיכה בילדים הגדולים, בארגון ותחזוקת הבית.

הנמכת ציפיות
הנמיכי ציפיות מעצמך, זה לא הזמן לנסות להיות סופרמן , להספיק הכל ולזכור הכל.

עוררות מוחית
יש לך שעה שבועית לפעילות פנאי, נסי לתעל אותה לפעילות ספורטיבית ו/או קוגנטיבית כמו פתרון תשבצים, נגינה בפסנתר או לימוד סגנון ריקוד

התאוששות קלה ובהצלחה!