טודלרס

האם הליכון בריא לתינוק

רוצה לעודד את התינוק ללכת ? וותרי על הליכון

10.1.2020

האם הליכון בריא לתינוק ? רוצה לעודד את התינוק להליכה באמצעות הליכון. בשוק קיימים שני סוגי הליכונים לתינוקות. הליכון ישיבה אליו מוכנס התינוק ודוחף את עצמו להתקדמות באמצעות רגליו והליכון דחיפה בו מתקדם התינוק עם מתקן ידיות וגלגלים. על מנת לענות על השאלה האם הליכון בריא לתינוק נתייחס לשני קריטריונים: הסכנות שבשימוש בהליכון ויכולתו לקדם את הפעוט מבחינה מוטורית.

מחקר שנערך בסנגפור בשנים 1993-1994 עקב אחרי 185 הורים וילדיהם בני 7-10 חודשים דרך קליניקה ממשלתית. ההורים מילאו שאלון לגבי השימוש בהליכון והחבלות שנגרמו ממנו. לאחר מכן נערך לכל ילד אבחון התפתחותי  לצד בדיקה קלינית. 127 מתוך 185 הפעוטות שנבדקו השתמשו בהליכון באופן שוטף (90 אחוז) ול-21 פעוטות (12.5 אחוז) היו פגיעה אחת או יותר כתוצאה מהשימוש בהליכון. רוב החבלות היו קלות והתאפיינו בשטפי דם ונפיחות בראש, מצח או לחי. אף אחד מהתינוקות שלא השתמשו בהליכון הראה התפתחות אב נורמלית על פי ההאבחון ההתפתחותי. במילים אחרות בכלל הילדים שלא השתמשו בהליכון נצפתה התפתחות תואמת גיל ואלו 18 ילדים (10.8 אחוז) מתוך 167 הילדים שהשתמשו בהליכון קיבלו ציון אב נורמלי (נמוך) או על הסף בשאלון ההתפתחות. לפי ממצאי המחקר תינוקות שהשתמשו בהליכונים נחבלו מהם וכללו מספר ילדים בעלי ציון התפתחותי נמוך מהנורמה. מחקר זה תומך בהנחה כי אין יתרונות לשימוש בהליכון

האם הליכון בריא לתינוק ? הוא אינו בריא כל עוד הוא יכול לגרום לחבלות. הידעת, בשנים 2004-2008 נזדקקו כ-3000 תינוקות (בגיל 15 חודשים ממוצע) לטיפול נמרץ בבית חולים עקב חבלה מהליכון בארצות הברית. נתון זה לא כלל את המקרים שבהם הגיע ההורה והילד לטיפול במרפאות התפתחותיות.

ארגון בטרם מתריע על הסכנות הרבות בשימוש בהליכון ישיבה לתינוקות. הסכנות האופייניות להליכון הם: נסיעה מהירה והתקלות בחפצים וקירות הבית. נסיעה מהירה ליד מדרגות או פתח הבית וסכנת התהפכות. סכנת פגיעה של הפעוט הן מהליכון עצמו והן מהחפץ בו נחבל.

קראו עוד מחקר בנושא:
האם הליכון מעודד הליכה

מקור:
Infant walker use, injuries and motor development. M.M. Thein, j Lee, v Tay & S.L.Ling, Injury prevention, 1997