טודלרס

איך מעוררים תנועות עובר

העובר לא זז ? מנסה לגרום לו לזוז, קראי מה השיטות המקובלות

17.3.2013
איך מעוררים תנועות עובר בבית חולים ? כאשר מבצעים הערכת תנועות עובר במיון מחלקת יולדות במהלך ההריון עוקבים אחרי התנועות במוניטור ואז שמים לרגע מאין ויברטור על הבטן על מנת להרעיש ולהעיר את התינוק וכך לבחון את תנועותיו בזמן ערות. בדרך כלל העובר נע כשמתפתח ומתמתח. תנועות עובר יכולות להתעורר או להתחזק גם בזמן קולות חזקים, מוסיקה ואכילת מאכלים שונים (שוקולד ופירות ). אצל כל עובר זה שונה וכמובן כל יום ושבוע עשוי להיות שונה מקודמו.

תנועות העובר ושינה
ככל שהעובר גדל וההריון מתפתח משך השינה של העובר ארוך יותר. בסוף ההריון עובר יכול לישון כחצי שעה. לפני זאת מחזורי שינה נעים בן 10 ל30 דקות. בזמן השינה תנועותיו מעטות יותר בדרך כלל.

מה עשוי לעודד תנועות עובר . לעיתים העובר נראה קצת רדום בתנועות המוניטור או באופן כללי מפיק מעט תנועות. איך מעוררים תנועות עובר ?

אכילה – אכילה של מזון מתוק קל חודר לשליה ולעובר ומעיר אותו לעיתים. לעיתים אחרות דווקא האכילה מפחיתה תנועות עובר (תינוק שבע עשוי דווקא לזוז פחות). קחי בחשבון שלא כל עובר יתעורר וינוע בתגובה לאכילה. אכילה מעטה אך מתוקה (אכילת שוקולוד/קינוח 9 יכולה לעורר תנועות עובר.

מוסיקה, קולות חזקים על יד הבטן  או עליה – מוסיקה, נגינה, מחיאות כפיים על יד הבטן יכולות להעיר את העובר ולעודד הפקת תנועות עובר . קולות ויברציה על יד הבטן ובמגע קל עליה (כשניה) יכולות להעיר את העובר ולעודד הפקת תנועה והגברת דופק.

נשימות עמוקות – נשימות עמוקות מהאף הממלאות את הבטן מאפשרות להוביל חמצן לשליה ולעובר . בתגובה לחמצון זה העובר יכול לזוז.

לחיצות על הבטן – לחיצות עדינות על דפנות הבטן יכולות להעיר את העובר לתנועה. במחלקות מיון יולדות לוחצות המילדות לחץ עמוק על הבטן בניסיון לנער ולהעיר את התינוק משנתו וכך להפיק תנועות עובר.

קראי עוד בנושא:
מתי מתחילים להרגיש תנועות עובר
מדידת תנועות עובר
תנועות עובר מעטות