טודלרס

שבוע 25 להריון

שבוע 25 של הריון - על התפתחות העובר, סידורים, תזונה ועוד

26.7.2013
שבוע עשרים וחמש להריון , איזה חודש זה ?
זהו אמצע תקופת ההריון. לפי הספירה המקובלת מדובר בשבוע עשרים וחמש מתחילת הוסת האחרונה שלך. שבוע עשרים וחמש להריון הוא אמצע חודש שישי להריון.

התפתחות העובר שבוע 25 להריון
ריאות העובר מתפתחות לעבר נשימה עצמונית ומייצרות חומר המאפשר להתנפח ולהוציא אוויר.
העובר עדיין מקבל את החמצן מהשליה אך מבצע תנועות נשימה עצמאיות ראשונות.
מוח התינוק מתפקד
עפעפי ונחירי התינוק נפתחים בהדרגה
העובר מסוגל לראות מעט
בלוטת הטעם מתפקדת

אורכו של העובר שבוע 25 להריון : אורכו הכללי 28 ס"מ, אורכו מראשו עד לעכוז כ- 18 ס"מ ומשקלו  780 גרם (נתוני חציון- אחוזון 50. (טווח שיכול לנוע בין 460 גרם לכ- 1200 גרם).

איך את מרגישה השבוע ?
אמצע ההריון היא תקופה של שגשוג והנאה אמיתית. את לא קטנה וגם לא גדולה מדי (הכל יחסית לתחילת וסוף ההריון) כך שאת יכולה לעשות ספורט, לצאת, לבלות ולספוג שלל מחמאות על הקימורים החדשים של גופך. במהלך היום, נשים רבות מרגישות טוב. היות ומדובר בתקןפה קלה יחסית (מבחינת תופעות לוואי) זה הזמן לעשות ספורט ולהיות פעילה. השתדלי ללכת ברגל במקום לנסוע, לעלות ברגל במקום במעלית ולהשתתף בשיעורי ספורט המתאימים לך. הספורט יעזור לך בכל הקשור למערכת העיכול (הפחתת עצירות והאטה בפעילות מערכת העיכול שנגרמת עקב ההריון ונטילת הברזל). במהלך היום חלק מהנשים חשות התכווצויות של הרחם אך מדובר בהתכווצויות זמניות וקצרות.
בלילה המצב יכול להיות אחרת. לעיתים תחושי עייפות יותר גדולה וכאבי גב, בעיקר אם התאמצת במהלך היום. אם יש לך ערסל, כורסה נפתחת שתוכלי להשען עליה, העדיפי אותה כדי להוריד מעומס המשקל שאת נושאת. בלילה יהיה לך יותר קשה למצוא תנוחות שינה נוחות (העזרי בכריות לתמיכה). לכי לישון מוקדם יותר אם את מרגישה עייפה.

תנועות עובר
תחושות העובר מתעצמות משבוע לשבוע. נשים רבות חשות את תנועות העובר בבוקר מוקדם או בלילה אך גם במהלך היום.

טיסות ונסיעות
קיץ, חורץ, אביב או סתיו – זהו הזמן האחרון לעלות על טיסה ולטוס לחופשה קצרה. בחודשים מתקדמים יותר ישנן חברות תעופה שלא יעלו אותך על הטיסה מחשש להתפתחות צירים ולידה מוקדמת.

סידורים ומחשבות
הבית עומד להשתנות לאחר הלידה. בשלב זה אפשר להתחיל לחשוב כיצד לארגן את חדר התינוק, איזה ריהוט תרכשי (שידת החתלה, עריסה ) ואיפה תציבי אותם בבית.
בקשי מחברות, משפחה ומכרים לידע אותך אם תוכלי להשאיל מהם ציוד וביגוד לתינוק (כיסא רכב לתינוק, עריסת תינוק ועוד ) .תתפלאי כמה בקלות תמצאי את עצמך עם שלל אביזרים לתינוק.
אם לא עשית זאת עד עכשיו , ז הזמן להתחיל לחשוב על שמות אפשריים לתינוק. קראי עוד בנושא : שמות לתינוקות

משקל ואוכל – כמה עולים במשקל עד אמצע חודש שישי ?
יש כאלו שכמעט אינן עולות במשקל בתחילת ההריון ואז מעלות באמצע ובסוף ההריון את מרבית המשקל. יש נשים שעולות בהדרגה קילו – קילו ורבע כל חודש ("העליה המקובלת" – אם יש כזה דבר) ויש נשים שדווקא עולות במשקל בהתחלת ההריון ודווקא באמצע ההריון מעלות במשקל מעט.
העליה המקובלת עד לשלב זה (למרות שאין באמת דבר כזה עליה מקובלת היא 7-8 קילו). עליה זאת משתנה כתלות במבנה גופה של האישה, משקל גופה לפני ההריון וכמובן בכמות המזון שצורכת.
רוצה לדעת האם עליית המשקל מתאימה ? בדקי באינטרנט באמצעות מחשבון הוספת משקל בהריון והתייעצי עם דיאטנית.  העיקר אל תשבי מול הטלוויזיה בערב ותאכלי – זה מתכון בטוח לזלילות בלתי מבוקרות.אל תנצלי את זמן ההריון לאכול ללא גבולות כי אחר כך תצטרכי להוריד את המשקל (ועם תינוק זה הרבה יותר קשה לפנות זמן לספורט ודיאטה). אם בא לך משהו מתוק העדיפי קינוח בריא עם סוף והתחלה מוגדרים (יוגורט או שני תמרים או חטיף שוקולד אנרגיה וזהו).
אכילה – בשלב הזה או אפילו קודם לכן ארוחות גדולות יוצרות תחושת כבדות בבטן. אם ניתן, העדיפי לאכול ארוחות קטנות ותכופות מאשר שלוש ארוחות גדולות. שינוי זה יסייע לך לשמור על רמות סוכר יציבות, הפחתת רעב קיצוני וימנע תחושת כבדות ועייפות במהלך היום.

אומגה 3
שקילת צריכת אומגה 3 באמצעות תזונה של דגי ים צפוני או כדורי אומגה 3 לשם תמיכה בהתפתחות המוחית של העובר.

יומן בדיקות הריון
לקבל או לבצע בדיקת סכר לאיתור סוכרת בהפניית רופא הנשים שלך (שבועות 24-28)
נוגדים ל- RH אם את בעלת RH שלילי (ביצוע בדיקה בשבועות 24-26)
לקבוע תור מעקב חודשי לרופא ולעקוב אחר מדדי ברזל ועקומת הגדילה של העובר.
ביצוע ספירת דם נוספת על פי שיקולי הרופא.

קראי עוד בנושא:
תפריטי תזונה בהריון
בדיקות טרימסטר שני בהריון