טודלרס

שבוע 19 של הריון

שבוע 19 של הריון - על התפתחות העובר, בדיקות והמלצות

26.7.2013
שבוע תשע עשרה להריון, איזה חודש זה ?
מה זה שבוע 19 להריון ? לפי הספירה המקובלת מדובר בשבוע תשע עשרה מתחילת הוסת האחרונה שלך. שבוע תשע עשרה להריון הוא תחילת החודש החמישי להריון.

התפתחות העובר
בשבוע זה אוזני  העובר מפותחות מספיק לשמוע אותך. אם את מנגנת או שרה זה הזמן להרבות בכך. יתכן ושתלדי הנגינה והשמיעה תהיה מוכרת לתינוק ותוכל להרגיע אותו
בשלב זה עצמות גופו של התינוק מתחזקות וחושי הראיה, השמיעה, הטעם והריח מתפתחים. יש הסוברים כי בשלב זה העובר כבר סיגל לעצמו דפוסי שינה מועדפת ברחם. ישנם עוברים שנמים על החזה, כאלו בתנוחת צד וכאלו עם הראש לאחור.

אורכו של העובר שבוע 19 להריון  : אורכו הכללי 19 ס"מ, אורכו מראשו עד לעכוז 12 ס"מ ומשקלו 290  גרם (נתוני חציון- אחוזון 50).

מין העובר : בין שבועות 16-20 אפשר להתחיל לאתר סימנים למין העובר. לאחר שבוע 20 הדיוק בקביעת מין העובר הוא כמעט ודאי. (בדיקות אולארסאונד מאפשרות גילוי זה ).

איך את מרגישה בשבוע 19 להריון
אומנם אינך גדולה במימדיך אך על תזלזלי בשינויי גופך. כבר בשלב זה הבטן גדלה (הרחם ממשיך לגדול) וגבך התחתון נמשך קדימה. מצב זה לצד השינויים ההורמונים בגופך מייצרים פעמים רבות כאבי גב. אם את סובלת מכאבי גב השתדלי להימנע מישיבות ארוכות על כיסא, נסי לייצר תנועה ומתיחות גב במהלך היום (קימות תחופות והליכות במשרד, הפסקות שכיבה בבית ויציאה לחוגי יוגה ופליאטיס שיכולים לעזור).

הרגשת תנועות העובר
יתכן והתחלת להרגיש את תנועות העובר בשבועות האחרונים, יתכן שלא ויתכן שחשת אותם אך לא פירשת אותם כתנועות העובר כי תנועות מערכת העיכול. התחושות הם פרפרים בבטן או כרכור הבטן. יתכן שבלילה או בבוקר כשאת שוכבת במיטה ואינך עסוקה בעבודה תוכלי להאזין להם טוב יותר.

יומן בדיקות
לקבוע תור לסקירת מערכות טרימסטר שני (שבועות 21-24)
אם לא בדקת את רמות הברזל, מאגרי הברזל, ויטמין די וההמוגלובין מומלץ לבצע בדיקות דם על מנת לבדוק צורך לעלות מינון של תוסף הברזל. (בהפניית רופא מטפל).
לעבור בדיקת מי שפיר (שבועות  16-20 להריון) במידה ואת זקוקה לה או מרגישה צורך לעשותה כדי לשלול ליקויים כרומוזומלים (אשר אינם נשללים בודאות בבדיקות הדם והאולטרסאונד)

לנשים חולות סכרת או בעלות הפרעה בבלוטת התריס לקבוע תור למעקב אצל רופאים מומחים רלוונטים.