טודלרס

הפעלה לתינוק בבית

טיפים איך להעסיק תינוק

21.4.2020

לצוות טודלרס שלום, הבת שלי בת 11 חודשים נמצאת איתי בבית. במהלך הבוקר אני מנסה להעסיק אותה עם צעצועים ומשחקים. למרות שהיא תינוקת חכמה שיודעת להקשיב היא לא מצליחה לשחק במשחקים וצעצועים לאורך זמן. היא פשוט עוברת ממשחק למשחק. מפילה, הופכת, מכניסה לפה וזוחלת למקום אחר לעשות אותו דבר (בלגן). איך אפשר לעזור לה לחקור משחקים יותר לעומק ?

הפעלה לתינוק בבית
בגיל 9 חודשים – שנה והלאה התינוקות עסוקים בחקירת יכולותיהם המוטוריות וחקירת סביבתם. זחילה מהירה לכל מקום, עמידה נתמכת והתחלת הליכה עצמאית הופכים להיות העניין העיקרי של תינוקות. יכולות הקשב של תינוקות עדיין קצריים ולכן כדי למקד אותם במשחק אחד או פעילות אחת כדאי ליצור סביבה עם מעט גירויים מסיחים. חשוב להוציא משחקים רבים מהחדר ולהוציא רק סוג אחד של משחק, במקביל כדאי לנסות ולעניין את התינוק במשחק על ידי תיווך . ניתן לעניין את התינוקת במשחק, ספר או צעצוע בכל אחת מהדרכים הבאות:
תנועה (גלגול המשחק)- גלגול כדור ועידוד זחילה אחריו תוך חזרה על הפעילות
לחיצה על הכפתורים של צעצוע המשמיע מוסיקה ועידוד חיקוי ללחיצות אלו והקשבה לצלילים
הקשבה לסיפור קצר עם שירים ועידוד דפדוף בדפי הספר (מומלץ ספר קשיח למניעת קריעה והרס). פעילות זאת מאוד מפתחת קשב וריכוז.
הוצאת חלקי פאזל עץ עם ידיות על ידי התינוק והכנסה חזרה על ידי ההורה
הקשבה לשירי ההורה בהם יש תנועה  (ידיים למעלה על הראש, שירי אצבעות וכד') וחיקוי המבוגר.
ככל שתינוק נחשף בעקביות לפעילות מובנת הדורשת ממנו הקשבה והתמדה, כך הוא לומד להאריך את משך זמן ההשתתפות בפעילות אחת במקום לעבור מהר מפעילות לפעילות.

מומלץ לשלב בין זמן של משחק משותף בו ההורה מפעיל את התינוק לצד זמן של משחק חופשי במהלכו מפעיל התינוק חוקר ומפעיל את סביבתו בדרכו שלו.

במקביל מומלץ לשקול תחימת התינוק באזור בטיחותי, המאפשר זחילה מרובה ועמידה על ספות/שולחן/כיסאות ומאידך ביטחון והרחקה מסכנות העורבות בכל מקום בבית.

קראו עוד בנושא:
סדר יום והפעלת תינוקות