טודלרס

רכיבי פורמולות חלב לתינוקות

נותנת לתינוק שלך פורמולה ? קראי מהם רכיבי התזונה

14.4.2013

מה יש בפורמולות לתינוקות ומה ההבדלים בין הפורמולות?

האם יצאה לך לקרוא את רכיבי פורמולת החלב של תינוקך ? מה מכילה הפורמולה ? מה ההבדל בין רכיבי הפורמולה לרכיבים התזונתיים בחלב אם?

בפורמולה יש 6 מרכיבי מזון עיקריים: פחמימות, שומן, חלבון,ויטמינים,מינרלים, ושאר מרכיבי תזונה. מה שהופך סוג אחד של פורמולה לשונה מאחר הוא הפחמימה או החלבון שבו, כמו גם מרכיבי המזון שהוא מכיל. לדוגמא קזאין (גבינית) ומי גבינה (קום ) הם שני סוגים של חלבוני חלב שנמצאים ביחסים שונים בין סוגים שונים של פורמולות המבוססות על חלב פרה.אפשר להתבלבל בקלות מכל רשימת המרכיבים שמופיעים בתוית הפורמולה. בכתבה זאת ננסה להדריך אותכם במבוך המרכיבים התזונתיים, ונשווה אותם עם אלו שנמצאים בחלב אם.

פחמימות
לקטוז הוא הפחמימה העיקרית שנמצאת בחלב אם, והיא גם מקור הפחמימות העיקרי בפורמולות המבוססות על חלב פרה.מלטודקסרין מתירס משמש לפעמים מקור נוסף של פחמימה. פורמולות נטולות לקטוז, פורמולת סויה, ופורמולות מיוחדות מכילות אחד או יותר מהפחמימות הבאות: סוכרוז, מלטודקסרין מתירס, עמילן מעובד מתירס, או סירופ מתירס.

חלבון
חלב אם מכיל בערך 60 אחוזים מי גבינה (קום ) ו-40 אחוזים גבינית (קזאין). לרוב הפורמולות יש הרכב חלבונים זהה. אחרים מכילים 100 אחוזים מי גבינה ( קום ). מחקרים אחדים מראים שחלבון מי גבינה נעכל במהירות גדולה יותר מאשר גבינית., ועשוי להיות מועיל יותר לתינוקות שסובלים מבעיית עיכול הנקראת gerd.
פורמולות סויה מכילות חלבון סויה מבודד. סוגים מסוימים שלה מכילים בחלקם חלבון סויה שעבר הידרוליזה כדי לעודד עיכול קל יותר.פורמולות המזון שעברו הידרוליזה עלולות לגרום לאלרגיות, ולכן אם יש חשד שהפורמולה עלולה לגרום לאלרגיה עדיף לא להשתמש בפורמולה כזאת. אולם פורמולות מזון המכילות מי גבינה שעברו הידרוליזה  הראו ירידה במחלת עור הנקראת (atopic dermatitis  ) בהשוואה לפורמולות חלב פרה רגיל.
פורמולות שעברו הידרוליזה  במיוחד, מכילות גבינית (קזאין ) שבורה עם תוספת של חומצות אמיניות שהם אבני היסוד של החלבונים. פורמולות אלו נחשבות לא אלרגניות, ומשמשות בעיקר לתינוקות שסובלים מאלרגיה לחלבון.

שומן
חלב אם מכיל תערובת של שומנים לא רוויים ורוויים. הפורמולות משתמשות במגוון של שמנים להתאמתם לחלב אם. הם מכילים שמן סויה, שמן קוקוס, שמן תירס, שמן דקלים, ושמן חמניות. למרות ששמן דקלים נמצא בשימוש נרחב, מחקר הראה, ששומנים אלו יכולים להקטין את ספיגת השומן והסידן מהפורמולה. במילים אחרות, תינוקך עלול לא לספוג מספיק שומן וסידן כפי שהיה מקבל מפורמולה שלא מכילה שמנים כאלו.
טריגליצרידים בעלי שרשרת באורך בינוני, דורשת פחות מאמץ לעיכול ונספגת בגוף התינוק ביתר קלות. פורמולות אלו משמשות לתינוקות שנולדו בטרם זמנם, ותינוקות שיש להם בעיות עיכול וספיגת מזון. רשות המזון והתרופות הפדרלית אישרה תוספת של 2 חומצות שומן לפורמולות  dha  ו-ara. שתי החומצות האלו נמצאות בחלב אם, כאשר דיאטת האוכל של האם מספקת, ושניהן חשובות להתפתחות המח והראייה.
תינוקות מקבלים dhaו-araמאמם במשך השליש השלישי של ההריון, אבל ההעברה נפסקת כאשר התינוק נולד בטרם זמנו. כל התינוקות צריכים אספקה מתמשכת של 2 החומרים האלו במשך השנה הראשונה לחייהם. 2 מחקרים שפורסמו באפריל 2005  תומכים בתוספת לפורמולה של dhaו-ara.
מחקר אחד שפורסם בירחון מדעי חשוב, מראה שתינוקות שניזונו בפורמולות המכילות dhaו-araהיו מפותחים יותר ביכולת הראייה שלהם מאלו שלא קיבלו תוספים כאלה. מחקר נוסף בירחון רפואי אחר קובע ש-dhaו-araמקדמים גם גדילה קוגנטיבית ופיסית בתינוקות שנולדו לפני זמנם.
אין עדיין מחקרים ארוכי טווח שמאשרים את בטיחות השימוש בחומרים אלו, למרות  שאין גם ראיות המוכיחות שחומרים אלו מזיקים לבריאות התינוק. פורמולות המכילות dhaו-araיקרות בערך ב-15 אחוזים מפורמולות סטנדרטיות.האקדמיה האמריקאית של רופאי הילדים, לא קבעה עמדה חד משמעית, האם חומצות השומן האלו צריכות להימצא בתוספות לפורמולות המזון לתינוקות.

ויטמינים ומינרלים
רוב המילים המופיעות בתוית החומרים מתארות ויטמינים ומינרלים.מילים אלו יכולות להיות קשות להבנה, למשל ferrous sulfate הוא למעשה ברזל, sodium ascorbateהוא למעשה ויטמין c, ו-calcium pantothenateהוא למעשה ויטמין b. האקדמיה האמריקאית של רופאי הילדים, ממליצה שכל התינוקות הבריאים שאינם יונקים חלב אם, יקבלו פורמולה המכילה ברזל עד הגיעם לגיל שנה.חשוב שתינוקות יקבלו את המנה המינימלית של ברזל  (4 מיליגרם של ברזל לכל ליטר ), כדי למנוע אנמיה הנובעת מחוסר בברזל. אנמיה גורמת לדם לא להעביר כמות מספקת של חמצן הדרוש לתאי הגוף כדי לפעול כשורה.מחקרים הראו שקבלת כמות מספקת של ברזל בשנה הראשונה לחייהם, חשובה להצלחה מאוחר יותר בבית הספר. גוף התינוק יוצר מחסנים של ברזל בשליש האחרון של ההריון, לכן חשוב ביותר לתת לתינוקות שנולדו טרם זמנם כמויות גדולות של ברזל. רוב הפורמולות מכילות לפחות 4 מיליגרם של ברזל לליטר, למרות שפורמולות המתויקות כמכילות מעט ברזל אפשר למצוא עדיין על המדפים. פורמולות אלו פותחו שנים רבות קודם לכן, כתגובה לקונספציה שגויה שברזל גורם לעצירות.

מרכיבים נוספים
ניוקליאוטידים: אלו הם אבני הבניין של dnaושל rnaהנמצאות בדרך הטבע בחלב אם. יש להם תפקידים אחדים והם עשויים לפתח את מערכת החיסון של התינוק. בפורמולות המזון יש כמויות שונות של ניוקליאוטידים כתוספים.
עמילן-אורז: עמילן אורז מוסף לפורמולת המזון בתור תוסף נגד פליטת מזון של התינוק. מחקרים אחדים מצאו שפורמולה זאת גורמת לפליטת מזון פחותה וחלשה יותר בזמן האכילה, אולם מחקר אחר הראה שאין כל הבדל ולמעשה  ההבדל היחיד הוא בחומצת הרפלקס של התינוק. יש להתייעץ עם הרופא לפני שמשתמשים בפורמולה כזאת כדי לעזור לתינוק לפלוט פחות אוכל.
סיבים תזונתיים: סיבי סויה מוספים לפורמולת סויה, כטיפול זמני בשלשולים של התינוק. הפורמולה היחידה שמכילה סיבים נקראת isomil dfשיש הוכחה רפואית שהיא מקטינה את זמן השלשולים.
חומצות אמיניות: חומצות אמיניות כמו טאורין,מתיונין, וקרניטין מוספות לפורמולת סויה, ולפעמים גם לפורמולת חלב פרה,כדי להתאים את כמות החומצות האמיניות לאלו שבחלב אם.
פורמולה "מעוצבת" : זוהי פורמולה מיוחדת בזאת שיש לה יחס של חלבונים כמו חלב אם. אולם החלבונים שבורים בצורה כזאת שעוזרים לעיכול. לפורמולה זאת יש גם 25 אחוזים פחות לקטוז מפורמולה רגילה.

קראי עוד בנושא:
סוגי פורמולות חלב