טודלרס

טעימות ראשונות לתינוק

למה שלב הטעימות חשוב, מה כדאי לתת במהלך היום ?

15.4.2013

התינוק בן 4 חודשים ? אם הגעת לטיפת חלב בגיל 4 חודשים, אחות טיפת חלב ודאי תמליץ לך להתחיל עם טעימות ראשונות לתינוק. אלו יכללו טעימת ירקות ופירות.
הידעת ? במדינות רבות בארה"ב מתחילים עם טעימות בגיל חצי שנה על מנת לא לקחת סיכון עם פיתוח אלרגיות ולאפשר התפתחות והבשלה נוספת של מערכת העיכול. היות ומחקרים בתחום לא מצאו כי חשיפה לטעימות בגיל 4 חודשים גורמת לבעיות רפואיות כלשהם (אין יותר אלרגיות בגלל שמתחילים מוקדם יותר )אצלנו מתחילים בגיל 4 חודשים.

טעימות ראשונות לתינוק – מה הרציונאל
הרעיון הכללי של חשיפה לטעימות בגיל כה צעיר מבוס על שתי הנחות מרכזיות:
הראשונה היא שקיים חלון הזדמנויות בגיל צעיר זה שבזנה חשיפת תינוקות למזונות מגוונים יכולה להפחית אלרגיות, התנגדויות ובעיות אי סבילות למזונות בגיל מאוחר יותר.
ההנחה השניה (הקשורה מאוד להנחה הראשונה) היא שאנו רוצים להוציא את התינוק מהקביעות והנוקשות של אכילת חלב ופיתוח גמישות לטעמים ומרקמים חדשים. ההנחה היא שככל שנחשוף אותו בגיל צעיר לתהליך זה כך תפחת הנוקשות וההתנגדות לקבל את המזונות החדשים. הדבר יותר "נכון" או יותר בא לידי ביטוי עם תינוקות שלהם שלב המעברים (מעבר מחלב למוצקים, מעבר מעירות לשינה, מעבר מגן לבית ספר וכד') הם יותר קשים היות וקיימנת נוקשות /חוסר גמישות במערכת כלשהי (מערכת עיכול, מערכת רגשית וכד').

סימנים לבשלות לטעימות
ילד שבשל לטעימות הוא גם ילד שבשל לגילו באופן כללי. ילד זה כבר שולט היטב בראשו, נושא משקל על האמות כששוכב על הבטן,מכניס ידיים לפה, מסתכל כיצד את אוכלת ואפילו עושה תנועות פה או לשון בזמן שרואה אותך אוכלת.

מתי לתת טעימה לתינוק במהלך היום ?
הכי כדאי להתחיל לתת את הטעימות בשעות הבוקר המאוחרות או שעות הצהריים המוקדמות. אז ניתן יהיה בקלות לגלות את השפעות המזון במהלך היום. אם תתפתח אלרגיה או בעיה רפואית תוכלו לגשת לרופא. בנוסף, כדאי לתת את הטעימות לא סמוך לארוחה כך שהתינוק לא יהיה שבע או רעב מדי. כמובן, לשלב את הטעימה בזמן ערות טובה.

ממה מתחילים, ירקות או פירות ?
הסדר הראשוני הוא קודם ירקות ואחר כך פירות. למה ? כי בפירות יש יותר סוכר, דבר שעלול להרגיל את התינוק לטעם מתוק יותר ולהעדיף אותו על פני הירקות.

כמה נותנים ?
טעימות הם לא ארוחות ולא תחליפי ארוחה. מטרתם לחשוף את התינוק למרקמים ולטעמים חדשים. יש סיכוי שהתינוק אפילו לא יבלע את הטעימה אלא יפלוט אותה כך שאין כל טעם לטרוח שעה במטבח. כמה נותנים ? חצי כפית – עד כפית. אם התינוק מגלה זימנים לעוד אפשר לתת עד 2 כפיות , לא יותר (עדיף תמיד פחות ובהדרגה, בעיקר אצל תינוקות רגשיים לשינויים).

מה אפשר לתת בטעימות הראשונות
גזר רך ומעוך, תפוח אדמה רך ומעוך, דלעת, בטטה וקישוא. בשלב הפירות – בננה מעוכה, תפוח רך ומעוך
כדאי להעדיף פירות וירקות עם קליפה עבה שאז הריסוס פחות חודר אל תוך הפרי או שחודר רק לשכבה העליונה. מומלץ גם לתת את הטעימה ממרכז הירק או הפרי (מקום שהריסוס לא הגיע אליו).יש להמנע מפירות טרופים ומתותים שידועים כגורמי אלרגיה.

לאורך כמה זמן חושפים למזון אחד ?
עדיף לא לערבב מזונות. כדאי להתחיל עם מזון אחד , למשל כפית (כפית סיליקון או לתת מהאצבע שלך ) גזר מעוך ורך ולתת אותו במשך 4 ימים ולראות את התגובה וההתרגלות אליו. בשלב הבא לתת מזון אחר כמו למשל תפוח אדמה מעוך ורך ללא גזר. השמירה על מזון אחד כל פעם תאפשר לחשוף רגישויות עור ועיכול בצורה קלה. עדיף לחשוף לירקות בחודשים הראשונים ורק אחרי חשיפה מלאה זאת לעבור לפירות. עדיף כמובן לתת יותר ירקות מפירות בגלל ריבוי הסוכר בפירות.

על מה להסתכל בעת הטעימה הראשונה
כדאי להסתכל על הבעות הפנים של התינוק בזמן מגע הלשון עם המזון. האם מעקם את האף, האם נראה שנהנה ? אפשר גם להסריט או לצלם…
התינוק דוחה את המזון, הפסיקי ונסי שוב לתת לו עוד יום למחרת. אם דוחה למשך מספר ימים רצוף, הפסיקי ונסי להתחיל בשלב מאוחר יותר.

קראי עוד בנושא:
אוכל מוצק לתינוקות גיל לידה עד שנה