טודלרס

הקראת ספרים לתינוקות

באיזה גיל מומלץ להתחיל ואלו סוגי ספרים מומלצים

14.4.2013

מה עוד לא אמרו על יתרונותם של הקראת ספרים ? אמרו הכל. אמרו שהם מפתחים את אוצר המילים, אמרו שהם מפתחים את יכולת המיקוד ואמרו שהם מפתחים קשב וריכוז. לא צריך להיות גאון כדי להבין את ערכם של הספרים. השאלה ששואל כל הורה לתינוק צעיר זה מתי להתחיל להקריא לתינוק סיפור ואיזה סיפורים מתאימים לתינוקות ?

מתי להתחיל לקרוא ספרים לתינוק
ההמלצה שלנו היא להתחיל לקרוא ספרים לתינוקות מגיל שלושה חודשים. הרציונאל הוא שבשלב זה יכולת המיקוד טובה וכי המטרה היא להצמיח את הניצנים הראשונים של יכולת הקשבה, אוצר מילים, המיקוד והדדיות בתקשורת. ברגע שאת קוראת לתינוק סיפור את בעצם מבקשת ממנו להקשיב לך, את מבקשת ממנו למקד מבט, להקשיב לצלילים וכך את בונה את יכולות הקשב והשפה שלו.

איזה ספרים מתאימים לתינוקות
הספרים שמתאימים לתינוקות הם ספרי בד עם תמונות, כאשר בכל ריבוע יש תמונה אחת גדולה או ספרים ראשונים שבכל דף יש תמונה אחת ברורה. רצוי שהתמונות יהיו קונקרטיות וקשורות לעולמו של הילד (חיות, פירות). בשלב הראשון מומלץ לעודד את התינוק להסתכל בתמונה, לשיים את שם התמונה ולספר עליה מידע קונקרטי בצורה מעניינת קצרה ועם אינטונציה. לדוגמא, זהו פיל (להצביע על הפיל). לפיל יש שתי אוזניים גדולות (להצביע עליהם בזמן שאת אומרת את שמם), שתי עיניים, אף וחדק ארוך. חשוב לספר את הסיפור לאט ולהצביע על כל איבר בזמן שאת מספרת עליו. בשלב מאוחר יותר אפשר לספר על הפיל ולשיר שיר שקשור לפיל (כמו השיר -פיל פילון לא ידע לדרוך).

מה הצפייה מהתינוק
בשלב זה נצפה שהתינוק יתבונן בנו או בתמונה עליה אנחנו מצביעים (יכולת קשר עין, מיקוד). כשיראה קשוב למילים או למוסיקה שאנו שרות וזה הכל. ככל שתחזרו על שמות הציורים והשירים שוב ושוב , יום אחרי יום, התינוק ירגיש שהתמונה והמילים מוכרות לו יותר ויותר ויוכל להתפנות לעבד רבדים נוספים מהאינפורמציה הרבה שאתם מספרות לו.

מה הצפייה ממך
שתקראי לאט, שתשתמשי בגובה קול מתאים, אינטונציה ושירה וכל דבר שתופס את קשב התינוק ושתהיה ערה למילולי התינוק. אם התינוק ממלמל אליך את מפסיקה לדבר ומקשיבה לו. כך את מעודדת את התינוק לתקשורת הדדית (אני מדברת, אתה מדבר). חשוב שתגיבי למלמול התינוק בצורה אוהדת.