טודלרס

טיפול בהתקפי זעם אצל ילדים

טיפול בהתקפי זעם אצל ילדים

להבין את הילד ולהגיב בצורה יעילה

25.4.21

התקפי זעם אצל ילדים הם מצבים בהם הילד מביע רגשות של כעס, עצב ותסכול. טיפול בהתקפי זעם אצל ילדים מצריך תהליך חשיבתי שכולל מספר מאפיינים. אם תעבדו לפיו תוכלו להיות הרבה יותר אמפתים לילד ולנהל את הסיטואציה ביעילות ותוך תחושה של עשייה חינוכית.

טיפול בהתקפי זעם אצל ילדים כולל מספר שלבים. השלב הראשון אינו לאסוף את הילד (אלא אם מדובר במצבי בטיחות לילד או לסביבתו) אלא קודם כל באמת לנסות להבין מה הרגשות העומדים מאחורי ההתפרצות. האם הילד כועס ? האם מתוסכל ? אחרי שהבנת את הרגש שהילד חווה וסיבתו חשוב לתת להם ביטוי מילולי ותוקף. לדוגמא, "אני רואה שאתה כועס שאתה לא מקבל את השוקולד עכשיו". מאוד חשוב לתת שם לרגש שהילד מרגיש בזמן התקף הזעם. מתן שם לרגש הוא הכרה ברגש ומסייע לילד ללמוד להגידו. מדובר בחלק מפיתוח אינטלגנציה רגשית – חברתית.

תהליך נוסף הוא לנסות לראות את המצב מהסיטואציה של הילד ולנסות לעודד ולנחם אותו. ניחום  שונה מלתת לילד את מה שרוצה אך אינו יכול לקבל מבחינת גבולות. אפשר להגיד לו לדוגמא : "אני מבינה שאתה רוצה לאכול את השוקולד שמצאת עכשיו, הוא באמת נראה מאוד טעים אבל נאכל אותו אחרי ארוחת הערב.  במשפט הזה יש לא רק הכרה ברגשותיו ורצונותיו של הילד יש תוסף נוסף וחשוב.  היכולת לא רק להגיד מה אסור אלא מה כן מותר ומתי. הילד יבין מהמשפט הזה שלמרות שמאוד קשה לו להתאפק כי הוא רוצה את השוקולד עכשיו, האיסור הוא לעכשיו בלבד. הוא יבין שהוא יקבל אותו היום רק בזמן אחר. משפט זה עשוי לסייע לילד להרגע. צעד נוסף יהיה בפעמים הבאות לקיים תהליך של הטרמה. בתהליך זה יוסבר לילד שוב ושוב שאת המתוק/השוקולד/חטיף תמיד מקבלים אחרי ארוחת ערב.

לעיתים קשה להורים לשדר לילד אמפתיה כשהם רוצים להציב גבול ברור. ואולם, אפשר לעשות את שניהם באותו זמן. ההורה צריך לעבור תהליך במהלכו מבין שאפשר לשדר ניסיון כנה להבנה, ראית הילד ורצונותיו. במקביל לא להיות מוצף רגשית ולנהל את הסיטואציה בצורה רגועה ונינוחה תוך הצבת גבולות ענייניים.

הורים רבים חוששים ממצבי התקפי זעם אצל ילדים ולעיתים נגררים לצעקות, התנהגות אלימה או ניסיון לעצור את הילד במקום לדבר ולחבק אותו. זכרו שאמפתיה, הקשבה ומודל לחיקוי חשובים לחינוך לטווח הארוך. אתם לא נכנעים לבקשות הילד, אתם קשובים ואמפתיים לקושי שלו.

המידע הנ"ל אינו תחליף לייעוץ מקצועי. מרגישים שאינכם מצליחים להתנהל במצבי התקפי זעם בצורה רצויה ? פנו לדרכה של מטפל רגשי וקבלו כלים.

קראו עוד בנושא:
הצבת גבולות לילדים בגיל שנתיים