טודלרס

דלקות אוזנים אצל ילדים ודיקור סיני

קראי על טיפול בדלקות אוזנים אצל ילדים באמצעות דיקור סיני

24.5.2013

דלקות אוזנים אצל ילדים ודיקור סיני. הילד סובל מדלקות אוזניים חוזרות ? האם לטפל באמצעות אנטיביוטיקה באמצעות רפואה סינית או שילוב של השניים ?

ראיון עם מירב מזרחי
מטפלת ברפואה סינית לתינוקות וילדים
רפואה יפנית לילדים – דיקור ללא מחטים – שונישין
מושב בן עמי – גליל מערבי
miz.merav@gmail.com
http://mizchina.co.il
054-2042086

מירב מזרחי, מומחית ברפואית סינית לתינוקות וילדים מספרת :

דלקות אוזנים אצל ילדים ודיקור סיני
"א' בן קרוב לשנתיים הגיע אליי עם נזלת כרונית שהובילה להצטברות נוזלים באוזניים ולבסוף לדלקות אוזניים. בנוסף, הילד היה חולה ללא קשר בוירוסים שונים שגרמו לו גם לדלקות גרון, שיעול וליחה. יציאות רכות ומסריחות, חוסר שקט, לא ישן לילות שלמים ומתעורר מוקדם מאד בבוקר. באבחנה שלי – לחות חמה במערכת העיכול שמצטברת ומוסיפה להתחמם ולהיתקע. החלטתי להתחיל בסילוק הלחות והנוזלים החמים, ורק אחר כך להתחיל ולחזק את מערכת החיסון. עשינו מעט שינויים תזונתיים, כיוון שהילד אומנם לא אכל הרבה ממתקים, אבל שתה מידי יום שוקו על בסיס חלב ואכל הרבה מעדני חלב מתוקים. תוך טיפול אחד כמות הנזלת ירדה משמעותית. האמא סימסה לי שלתדהמתה, היא לא ניגבה לילד את האף בכלל באותו יום (לרוב היא רודפת אחריו עם טישו..). היציאות הפכו פחות רכות ומסריחות, ודלקות האוזניים לא חזרו. לאחר כ-7 טיפולים בהם התרכזתי בסילוק העודפים, עברתי לחיזוק מערכת החיסון. חיזקתי את הריאות, שע"פ הרפואה הסינית אחראיות על האנרגיה החיסונית, חיזקתי את מערכת העיכול ועבדתי הרבה על הרגעה. הילד מגיע אליי פעם בחודש וחצי לתחזוקה, כדי לשמר את המצב הטוב הקיים. את החורף הזה אפשר להגיד שהוא עבר כמעט ללא מחלות מרגע תחילת הטיפול. הוא ישן לילות שלמים ובאופן כללי יותר רגוע ומשתף פעולה עם הוריו. אפילו ההתפחות השפתית שלו הואצה, כיוון שהיה איחור מסויים עקב הירידה בשמיעה (מהנוזלים שהצטברו). הדבר היחיד שלצערי לא הצלחתי לעזור בו הוא.. הילד עדיין מתעורר כל בוקר בחמש וחצי לצערה של אימו… (:"

הילד שחוטף כל הזמן דלקות אוזניים
האם הילד שלך סובל מדלקות אוזניים חוזרות ומנטיה לחלות תחופות אף אוזן גרון" ? האם את חוששת מטיפול אנטיביוטי ממושך ומעדיפה טיפול דרך הרפואה טבעית ? מהם הסיבות למצבי דלקות אוזניים חוזרות בראי הרפואה הסינית ? איך מזהים דלקות אוזניים ,כיצד מצליח דיקור סיני לטפל ביעילות ובבטיחות בתופעת דלקות האוזניים משורש הבעיה. כל זאת ועוד בהמשך הכתבה….

תינוקות, פעוטות וילדים רבים סובלים מדלקות אוזניים. לדברי מירב מזרחי, מטפלת ברפואה סינית, הסיבה לדלקות אוזניים היא קודם כל מבנית.מבנה הפנים של התינוקות הוא כזה המאפשר חזרת נוזלים מהאף לאוזן, כך שכל צינון מהווה קרקע פוריה לנוזלים ודלקות באוזניים . כמובן שגם ההיפך הוא הנכון. ככל שאנו גדלים התעלה שבין האוזן לאף מקבלת זוית מסויימת שמונעת החזר זה. סיבה נוספת לדלקות אוזניים לפי הרפואה הסינית היא שילדים נולדים עם שני איברים חלשים– הריאות והטחול. אלה שני איברים שאחראיים על מטבוליזם של אוכל ונוזלים, ולכן יש לילדים נטיה ברורה לצבור ליחה ונוזלים. אנחנו רואים את זה בנזלת, יציאות רכות, ריור יתר ונוזלים באוזניים. מטרתנו בטיפול בתינוקות היא לשפר את תפקוד איברים אלה, וכך לשפר את הספיגה של נוזלים ומזון.  

סימנים לדלקת אוזניים או מצב רפואי אחר ?
אימהות רבות סבורות כי עם העליה בחום וסימני אודם באוזניים יש לילד דלקת.  חשוב להבדיל בין דלקת לבין זיהום. לא כל דלקת היא מצב זיהומי, ולכן לא תמיד יהיה כאב, אודם או נפיחות. לעיתים הילד נוגע באוזן וזה נתפס כסימן מחשיד, אך בבדיקה הרופא לא ימצא כלום וגם להיפך. אפילו חום הוא לא מדד אמין, כי יש ילדים שיעלו חום מאוד גבוה, לעומת ילדים שלא יעלו חום בכלל. כאב במידה כזאת או אחרת יהיה נלווה לתופעה. בילדים הקטנים נאבחן בעיקר על דרך האלימינציה. לא בכדי, בדיקת אוזניים היא דבר שבשיגרה כשמבקרים אצל הרופא.

מעוניינת לטפל בדלקות אוזניים של בנך באמצעות אנטיביוטיקה ? דעי מה החסרונות והיתרונות של הטיפול האנטיביוטי
הטיפול הקונבנציולי המסורתי הוא אנטיביוטי. יש לציין כי בשנים האחרונות מרבית הרופאים ממליצים להמתין יום יומיים כדי לראות האם הדלקת לא חולפת בעצמה. מרבית המקרים יירפאו גם ללא טיפול. היתרונות במצב של דלקת הם ברורים, האנטיביוטיקה מגינה על האוזן ומונעת הסתבכות מסוכנת בשל קרבת האוזן למוח. החסרון הברור הוא היעדר התייחסות לשורש הבעיה. אם מדובר בדלקת חד פעמית, אין בעיה. הבעיה מתחילה כשמדובר בילד שמקבל דלקות אוזניים כל חודש חודשיים, ומקבל כל הזמן קורסים של אנטיביוטיקה שמחלישה אותו עוד יותר. מבחינה סינית, אנטיביוטיקה מחלישה את הטחול, אותו איבר שהזכרנו קודם שאחראי על מטבוליזם של נוזלים ועל יצירת אנרגיה. אז מה בעצם קרה פה? הילד מקבל טיפול שמחליש אותו עוד יותר ומאפשר שוב חדירה של דלקת נוספת.. מלכוד 22 קלאסי.

יש אלטרנטיבה לטיפול אנטיביוטי במצבי דלקות אוזניים – לראות תוצאות ולהתחיל להאמין

על יעילות ובטיחות דיקור ועל בחירת המטפל המתאים
ראשית חשוב להבהיר כי דיקור הוא טיפול בטיחותי לילדים. המחטים הן דקות במיוחד בשימוש בילדים, וכמובן שהן חד פעמיות וסטריליות. ניתן להתחיל דיקור עם ילדים בני שלושה שבועות ומעלה. בגלל שהטיפול בטיחותי, אין בעיה להתחיל בגיל מוקדם. מטפלים שעברו התמחות בדיקור בתינוקות וילדים מוסמכים לבצע התערבות מקצועית. היות וישנם מטפלים רבים ברפואה סינית חשוב לוודא שהמטפל אכן עבר התמחות ספציפית בדיקור באוכלוסיית תינוקות וילדים היות והלימודים היסודיים בבתי הספר לרפואה סינית אינם מספקים התמחות זאת. חשוב שההורה לא רק יבחר מטפל עם מומחיות בתינוקות וילדים אלא גם ירגיש נוח לברר היכן עשה את התמחותו ומה הניסיון שצבר בתחום.

מהו נעשה בתהליך הדיקור וכיצד מסייע לטיפול בדלקת אוזניים
הדיקור מתייחס למספר בעיות. האחת, לביטוי או במילים אחרות, לסימפטום לצורך הפחתת כאב, הורדת חום, או נפיחות בהתאם למופע איתו הילד מגיע. החלק השני, וכאן היתרון של הרפואה הסינית על המערבית, הוא התייחסות לשורש הבעיה. דרך הרפואה הסינית ננסה להבין מדוע לילד מסויים יש דלקות אוזניים חוזרות. האם יש הצטברות נוזלים ולמה? האם זה נובע מתזונה עשירה בליחה או שמא מחולשה של אנרגיית הטחול ? לכל אחת מהאבחנות יש טיפול אחר לגמרי. לדברי מירב מזרחי, הדיקור במצבי דלקות אוזניים יעיל הן במצבי דלקת חיידקית , הן במצב וירלי והן  לצורך מניעה,שזה כמובן החלק הכי חשוב. לחזק את הילד ולנסות למנוע את הדלקת הבאה וכך למגר את התופעה בטווח הארוך.

על שימוש בצמחי מרפא לטיפול במצבי דלקות אוזניים
 טיפול בצמחי מרפא ניתן במקרים סוערים מאוד של דלקת אקוטית, או במצבים כרוניים של הצטברות לחות ונוזלים (חולשה של מערכת החיסון). לצמחים כוח ריפוי גדול מאוד. חלקם מסלקים נוזלים מאזור הראש, חלקם מסלקים חום, אחרים הוכחו כאנטי דלקתיים ועוד. יש אלפי צמחים כך שקשה להגדיר צמח מסויים. חשוב לציין שהצמחים תואמים את האבחנה ומשלימים את הדיקור.

אז מה כדאי ? טיפול אנטיביוטי או טיפול ברפואה סינית ?
לדברי מירב מזרחי טיפולי דיקור מומלצים יותר ופחות פוגעים בילד לעומת הטיפולים האנטיביוטים ולכן במצבים שאינם חריפים או חמורים הם מועדפים. יחד עם זאת  אם מדובר במצבי דלקת אוזניים סוערת ויש חשש שהזיהום יגיע למוח, יש לפנות לרופא לקבלת אנטיביוטיקה אח"כ, לאחר ההחלמה, להתחיל לטפל על פי  הרפואה הסינית ולעודד בעזרתה החלמה וחיזוק מערכות.

ולסיום, האם אפשר למנוע חזרה של דלקות אוזניים באמצעות תזונה נכונה ?
ברפואה הסינית מבחינים בין מספר גורמים שיכולים לגרום לדלקות – חום, לחות, ליחה ותקיעות של אנרגיה/דם. לכל אחת מהפתולוגיות האלה מתאימים תזונה אחרת. הנפוצה ביותר היא תזונה המונעת חום וליחה/לחות: הפחתה במתוקים, הפחתת מוצרי חלב פרה ומעבר לחלב עיזים/כבשים, והפחתה של פירות מסויימים.

קראו עוד בנושא:
טיפול בדלקות אוזנים בשיטת קרניו סקארל

מאמר זה נועד לספק אינפורמציה בלבד ואינו מהווה עצה רפואית, טיפולית או תחליף להתייעצות אישית עם מומחה.

לצורך שאלות בנושא הכתבה, התייעצות, אבחון מקצועי וטיפול ניתן לפנות למירב מזרחי