טודלרס

חוסן נפשי במלחמת חרבות ברזל

חוסן נפשי או במילים אחרות עמידות נפשית הוא מונח המתייחס ליכולות הפסיכולוגיות של אדם להתמודד עם מצבי משבר ודחק ולהסתגל למערכת נסיבות הקשורה לאלו. חוסן נפשי הוא מדד רגשי אישיותי המקושר ליכולת התמודדות עם מצוקה וקושי. אנשים בעלי רמות חוסן גבוהות יכולים לחוש יותר שליטה, גמישות והסתגלות בחייהם למצבי משבר וקושי.  חוסן נפשי יכול להתפרש גם כמנגנון הגנה המאפשר לנו להתנהל בצורה חיובית במצבים של משבר פיזי ורגשי. בתקופת מלחמת חרבות ברזל אנו עדים לצורך הגובר של כולנו בחוסן נפשי. המידע הקשה על חיילים הרוגים, חטופים, עדויות רצח ואונס ה-7 באוקטובר ומראות הסרטונים ברשתות קשים. מושכים אותנו למטה לתחושת עצב ודכדוך. בנוסף, החדשות הקשות על מלחמה בצפון ובדרום, הקשיים של מפוני הצפון והדרום, בעיות מצוקת עבודה של רבים דורשים מאתנו עוד כוחות לעמוד מול המשברים שאנו עוברים.

כדי להתמודד עם מצבי משבר יש לנו 6 ערוצים מסייעים לחוסן נפשי:
ערוץ השכל- המאפשר לנו להרגע דרך מחשבות רציונאליות. מתאים למבוגרים וילדים שערוץ השכל וההיגיון דומיננטי אצלם ומספק עבורם רוגע. משפטים כמו אנחנו בטוחים לגמרי בממ"ד, יש לנו צבא חזק שיודע להגן עלינו יכולים לסייע לנהל את רגשות הפחד ולצמצמם. דוגמאות נוספות: אמצא עבודה אחרת, צריך עובדים בתחומים רבים והבנק מציע הלוואות ודחיית תשלומים.
ערוץ הרגש – המאפשר לנו לפרוק את העצב והפחד דרך בכי, תנועה (ספורט) והקשבה למוזיקה. יציאה להליכה היא פעילות מרגיעה מאוד לאנשים רבים. לא כדאי לוותר עליה אפילו במחיר הבלגן בבית. גם הקשבה למוסיקה יכולה לעלות בנו רגשות חיוביים כמו רוגע, תקווה ונחמה. בדקו אלו פעילויות שניתן לשלב ביום יום עם המשפחה או לבד. זכרו שמותר לבכות, זוהי דרך לפרוק את העצב והפחדים. ילדים יכולים לראות אותנו בוכים, הם לא יתפרקו מכך, רק חשוב להישאר מולם אסופים ויציבים.
ערוץ האמונה – דת, תפילות שדרך אמירתם החוזרת מרגיעים, משרים שלווה ונותנים כוח ואופטימיות הם דרך טובה גם כן. אמירת תפילות קבועות לשמירה על חיילי צה"ל וזרועות הביטחון ובקשה מאחרים להשתתף באלו יכולה לסייע לתחושת ההחזקה הרוחנית
ערוץ החברה – חברים, קבוצות תמיכה המאפשרים לנו לשתף, לשמוע, לקבל מידע והכי חשוב להרגיש שאנחנו לא לבד הם דרך מצוינת להגביר את תחושת החוסן. לא חייבים להפגש אם אין זמן, שיחה טלפונית עם חברה יכולה להיות לעזר רב לפרוק לחצים. בנוסף, קווי תמיכה של קופות החולים יכולים לסייע אף הם בהקשבה ועצות מעשיות.
ערוץ המשפחה – היכולת להעזר באח, אחות כדי לשתף, לשוחח, לפרוק פחדים, תסכול חיונית בעיקר במצבי חרדה ופחד. זכרו שאתם לא לבד

בדקו אלו ערוצי התמודדות מסייעים לכם בצורה המיטבית לעלות חוסן נפשי במלחמת חרבות ברזל. הורידו ריבוי משימות, רף ציפיות גבוה מעצמכם ומהילדים, הרשו לעצמכם לעשות פחות או לאט יותר אך ביותר נוכחות ובאיכות. אל תכעסו על עצמכם שאינכם נותנים מספיק קשב וזמן איכות לילדיכם. זוהי תקופה קשה ומאתגרת לניהול עצמי.
ביחד ננצח !.

 

קראו עוד
שיחה עם ילד על מלחמה

כתיבת תגובה