טודלרס

בריחת שתן אחרי לידה

בריחת שתן אחרי הלידה - מה המשמעות ומה הטיפול המומלץ

22.3.2013

ישנם נשים שמתלוננות על בריחת שתן לאחר לידה. תופעה זאת עשויה להתרחש עם החלשות משמעותית של שרירי רצפת אגן לאחר מאמץ של הלידה.

נשים מעטות מודעות לעובדה כי הלידה היא מאין טראומה לשרירי קרקעית האגן. ראש העובר היוצא מפעיל לחץ רב על שרירים אלו. במצבים בהם יש לידה מכשירנית , השרירים אף נמתחים ונחלשים יותר. החולשה יכולה גם לנבוע ממצבי קרעים בפי הטבעת ושלפוחית השתן.

כשהחולשה של שרירי רצפת האגן היא גדולה יכולה להיות בריחת שתן בקלות במצבי צחוק, עיטוש, מלאות שלפוחית השתן, ספורט ואף ללא כל סיבה.

במצב של בריחת שתן תדירה לאחר לידה מומלץ:

לערוך תרגילים לחיזוק שרירי רצפת אגן בצורה מדורגת. חבל שהמלצה הזאת אינה המלצה גורפת לנשים אחרי לידה ובעיקר לנשים אחרי מספר לידות. איזור שרירי רצפת אגן נחלשים משמעותית מלידה ללידה ובעיקר שהאם אינה מתמידה בספורט המפעיל שרירים אלו. חשוב ביותר להתמיד בתרגילי חיזוק שרירי רצפת אגן משום שלתרגילים אלו יהיו התוצאות הטובות ביותר לאורך זמן. מתקשה להבין ולבצע קראי על שיטת פאולה לחיזוק שרירי רצפת אגן ובררי על קורסים בשיטה זאת דרך קופת החולים (כיום סניפים רבים מקיימים הפעלות מסובסדות לנשים עם חולשת שרירי אגן וצניחת אברי הרחם או שלפוחית השתן).

ומה עוד מומלץ לעשות במצבי בריחת שתן ?
לרוקן שתן (ללכת לשרותים) באופן קבוע כדי המנע מבריחות פתאומיות ורבות.

לשים פדים סופגים למצבי בריחת שתן  כדי להמנע מהרטבת בגדים

לתת לזמן לעשות את שלו, תנועה , תרגילים וזמן ישפרו את מצב השרירים ויובילו להטבה רצויה.

במידה ולאחר ארבע חודשים לא חלה הטבה, מומלץ להתייעץ עם רופא נשים.

קיימות פתרונות רפואיים כמו כדורים וניתוחים אך מדובר כמובן בקו אחרון לטיפול.