טודלרס

מספר מטפלות ביחס לילדים

על חשיבות בדיקת יחס מטפלים ילדים במסגרת הילד

20.5.2014

הגנים הפרטיים במדינת ישראל מגיל 3 חודשים עד גיל 3 שנים אינם מפוקחים על ידי המדינה. מצב זה יצר בארץ תחום פרוץ בו כל אדם באשר הוא יכול לפתוח גן ילדים. אין צורך בניסיון חינוכי, אין כל צורך בקבלת אישורים לביטוחי מבנה ואין כל צורך בבדיקות טיב הטיפול והמזון המסופק בגן.

בתחקיר שפורסם ביוני 2014 בעיתון ישראל היום נחשפו ליקויים חמורים בתחום הגנים הפרטיים. חלקם עסקו בבטיחות הילדים בגן, הנובעת בין היתר מיחס לא בטיחותי בין כמות הילדים לאנשי צוות.

סייעת לשעבר בגן ילדים מספרת: בשעה 14:00 הגננת הולכת הביתה ואני נשארת עם 20 ילדים לבד עד אשר מגיעה העוזרת מטפלת בשעה 15:30. בשעה וחצי הזאת יכול לקרות מקרה חירום שבו אצטרך לטפל בילד בגן. אם מצב זה יקרה לא אוכל להשגיח על יתר הילדים. כשפניתי בנושא לגננת, היא אמרה שאין אפשרות להביא עזרה בשעות אלו ושאני אצטרך להסתדר. החלטתי לא לקחת אחריות ולהתפטר. לי נראה שמדובר במצב לא אחראי כאשר איש צוות אחד אחראי לכל הילדים בגן.

בתחקיר שפורסם בישראל היום ביוני 2014 כתבו החוקרים כי סוגית היחס בין כמות מטפלים לכמות ילדים בעייתית בעיקר בגנים קטנים של עד שישה ילדים. במצבים אלו ישנה לרוב מטפלת אחת וכאשר היא הולכת לחתל ילד אחד כל יתר הילדים נשארים ללא השגחה. על המטפלת שהחליטה לקחת עד שישה ילדים ולטפל בהם לבדה אין כל חובת פיקוח. מעניין הוא שגם מעונות הנמצאים בפיקוח מדווחים על צפיפות גבוהה שבה מטפלות בודדות אחראיות לעשרות ילדים. בתוך כיתית תינוקות של 20-25 תינוקות יש מטפלת אחת על 6-7 תינוקות. גם אם מטפלות אלו היו רוצות (מה שלא בטוח כי ישנם מטפלות חסרות מוטיבציה לטיפול), הם לא יכולות להקדיש את הזמן הרצוי לכל ילד בממדי ניקויון, האכלה, בטיחות ומשחק. במקרי צפיפות רבים תינוקות ופעוטות קטנים ננשכים, ילדים בוגרים דורכים עליהם, מקבלים מכות מציוד, ממשחקים ונפילות.

יחס לא מתאים בין כמות מטפלים לכמות ילדים עלולה לעלות בחיי בני אדם. רגע אחד ללא השגחה בו זוחל התינוק למקום מסוכן או נופל בזווית חדה יכולה לגרום לפציעה חמורה או חס ורגילה למוות.

הורים הרושמים את ילדיהם לגן פרטי צריכים לבדוק את יחס המטפלים ילדים לאורך כל שעות היום (לא רק בבוקר כשהגננות הראשיות נמצאות), לסקור את בטיחות החדר וידע בנושא נהלי הבטיחות במצבי חירום (בליעה,חנק, פציעה, שריפה, מלחמה -טילים וכד') של כל הצוות המטפל. יש להקצות זמן לנשואים אלו במפגשי הורים של ילדי הגן.