טודלרס

מתי יעשו מחקרי בטיחות על חיסוני קורונה לילדים

מחכים למחקרי הבטיחות של החיסונים נגד נגיף הקורונה אצל ילדים

25.11.2020

החיסונים של מודרנה, פייזר ואסטרזניקה נגד נגיף הקורונה כבר כמעט בשלב הסופי לפני הגשה לאישור ה- FDA. נכון לסוף נובמבר 2020 שלושת חברות גדולות אלו לא פרסמו כל ביצוע של מחקרי בטיחות לחיסון לילדים בני פחות מ-12. עד כה ידוע כי מודרנה ואסטרהזניקה ביצעו מחקרים על אוכלוסיה בני 18 פלוס ופייזר ביצעה אותם על בני 12 פלוס. לאור זאת נשאלת השאלה איך ינתנו אישורים לחסן את הילדים בארה"ב, באירופה ובישראל בחודשים הקרובים אם אין מחקרי בטיחות על אוכלוסית הילדים.

לפי נתוני מחקרים, ילדים לרוב אינם מפתחים סימנים קשים למחלה ולכן אינם מהווים אוכלוסיה בסיכון. סביר שכשיגיעו החיסונים לישראל הם ינתנו קודם לאוכלוסיות בסיכון (בעלי מחלות רקע, מבוגרים מעל גיל 65 ועובדי משרד הבריאות ובתי האבות).

במקביל לשלב זה יתכן שהחברות יתחילו לערוך ניסויים קלינים של החיסון בילדים. יתכן ושלב זה מתעכב כיום עקב אישורי בטיחות מורכבים יותר שדורשים זמן רב בהשוואה לאישורי מחקר על מבוגרים.

יש סיכוי סביר שהמחקרים בנושא בטיחות החיסון הקורונה בכלל ועל ילדים בפרט יבוצעו סמוך מאוד למועד מתן החיסון. מצב זה רחוק מלהיות אופטימלי משום שמשמעות הדבר הוא שהמחקרים הראשונים יתייחסו בעיקר להשפעות הקצרות טווח (הימים הראשונים שאחרי החיסון) ולא בהכרח להשפעות בינוניות (שבועות/חודשים) וארוכות(שנים).

אם הורים רבים יבחרו שלא לחסן את ילדיהם מיד עם הגעת החיסון אלא רק לאחר קבלת מידע מבוסס על בטיחות החיסון לילדים, אוכלוסיית הילדים עלולה להדביק שלא ביודעין מבוגרים שטרם חוסנו.