טודלרס

טורטיקוליס אצל תינוקות

התינוק מסתובב בעיקר דרך כיוון אחד ? קראי על אבחון וטיפול בטורטיקוליס

23.3.2013

טיפול בבעיות העדפת צד וחוסר סימטריה בתנועות הראש וגפיים בקרב תינוקות. משמעות המושג טורטיקוליס הוא פיתול צווארי. בעיה זאת באה לידי ביטוי בהעדפת צד מסויים של התינוק כבר בחודשים הראשונים. כאשר לתינוק יש העדפת צד מסוימת הוא יעדיף להטות את הראש לכיוון המסויים, להסתובב ולהתהפך לכיוון המסויים ועוד. חוסר איזון זה עשוי לנבוע ממצב של שהייה מסויימת ברחם, מבנה רחם האם, מאפייני לידה או התנהלות בלתי נכונה של ההורים שבה הפנייה לתינוק נעשת באופן עקבי מצד אחד (הנקת האם מצד מסויים, כיוון מיטת ההורים ביחס לתינוק).

מהו הגיל הנכון לאבחן טורטיקוליס ? כבר לקראת חודש ראשון מתפתחת שליטת הראש של התינוק וניתן להתחיל לראות הטייה בלתי סימטרית של ראש לצד מסויים. כאשר התינוק שוכב על הבטן ניתן לראות העדפה של הטית ראש והתבוננות לצד מסויים ולא לצד אחר גם כאשר מספקים גירייה לכיוון השני ואז ההטיה היא חלקית. אם נטייה זאת חוזרת באופן עקבי במגוון מנחים מתעוררים סימני שאלה לטורטוקוליס

למה חשוב לאבחן טורטיקוליס אצל תינוקות ? העדפת צד כבר בגיל צעיר מחייבת אבחון וטיפול. טורטיקוליס אינו עובר ללא טיפול. טורטיקוליס שאינו מטופל יכול לגרום לבעיות וקשיים מוטוריים כגון קשיי העברות צד, קשיי זחילה (זחילה לא סימטרית), בעיות נשיאת משקל (נשיאת משקל רק או בעיקר על הצד הדומיננטי) וקשיי יציבה. למעשה ניתן לומר כי חוסר הסימטריה הקיימת בתנועות הראש משפיעה על יכולתו המוטורית לכל אורך הגוף. אבחון טורטוקוליס נעשה באמצעות פיזיותרפיסט התפתחותי או מטפל התפתחותי / מלווה התפתחותי שהוסמך בתחום הטיפול המוטורי בתינוקות. במידה ונמצאת העדפת צד מסויימת מומלץ להתחיל בטיפול באופן מיידי ובגיל צעיר של התינוק גם עם מדובר בטורטיקוליס קל (חוסר סימטריה קלה).

טיפול במצב של טורטיקוליס אצל תינוקות
הטיפול במצב של טורטיקוליס מבוסס על התערבות ישירה של איש מקצועי. התערבות זאת כוללת מתיחות של הצד החלש ותרגלי חיזוק של צד זה על מנת לאפשר תנועה לצד החלש ויצירת איזון וסימטריה חדשה של הראש. במקביל, מתרגל המטפל עם התינוק את סוגי הפעולות מוטוריות המצופות בגיל זה תוך עידוד הפעלה של הצד החלש. הטיפול מלווה תמיד בהדרכת הורים להמשך גירייה של התינוק לצד החלש, למרכז הגוף ולתרגלי גרייה סימטרים.

לחצי בלינק הבא כדי לקרוא על דרכי התערבות:
תרגילים לטיפול בטורטיקוליס