טודלרס

טורטיקוליס תינוקות תרגילים

התינוק מתייחס לעולם בעיקר דרך צד אחד ? קראי על גירייה מתאימה

23.3.2013

טורטיקוליס תינוקות תרגילים
טורטיקוליס אצל תינוקות בא לידי ביטוי בשני צירים: נטייה צידית ונטייה סיבובית של הראש. כדי לטפל במצב של טורטיקוליס כדאי לתרגל את שתי הנטיות. בטורטיקוליס ניתן לראות פעמים רבות כי אוזן אחת של התינוק קרובה יותר לכתף ביחס לאוזן השנייה, בצורה זאת מבחינים כי הראש נוטה הצידה כשהתינוק שוכב על הגב או הבטן.
הטורטיקוליס מתבטא בהטיה צידית וסיבוב צדי מופחת לצד אחד ביחס לשני ולכן יש צורך לחזק תנועתיות של הטיה הצידה (אוזן לכתף) וסיבוב הצידה לצד השני, המוזנח.

טורטיקוליס תינוקות תרגילים
תרגילים לנטיה הצידית
אם לדוגמא הטורטיקוליס הוא לשמאל (יש נטיה מוגברת להטות ולסובב ראש לצד שמאל), נרצה לעודד ולחזק את טווחי התנועה, הנטיה והסיבוב לצד ימין.
איך נעשה זאת ?
תנוחות הרמה – מומלץ להשכיב את התינוק על הצד כאשר מותן ימין פונה לתקרה ולהרים ולהוריד אותו בתנוחה זאת.
גרייה לצד ימין (הצד החלש) – אפשר לתת גרייה לצד החלש כמו למשל ללטף את האזור עם נוצה, משהו קריר כדי לעודד את התינוק להטות את ראשו לצד ימין.
תרגילי תנועה
נאחוז את התינוק אנכי כאשר גבו מופנה לבטן ולחזה שלנו. במנח זה נטה את הגוף שלנו וגוף התינוק שמאלה וכך נמתח ונאריך את צד ימין.
תרגילי התהפכות
נתרגל תרגילי התהפכות לכיוון שבו המותן של צד ימין פונה כלפי מעלה, כלומר התהפכות מצד ימין

תרגילים לסיבוב הראש לצד החלש
לגרות את שני צדי התינוק בגרייה חושית ולתת יותר גרייה בצד שהילד פחות נמצא ומסתובב לצידו.
לוודא שעריסת התינוק או מיטת הפעוט ממוקמת כך שפונים אל הפעוט מהצד המעודד נטיה והתייחסות לצד המנוגד של הטורטיקוליס. כך התינוק מתייחס לגירוי מהצד החלש.
נדאג להאכיל את התינוק מבקבוק או שד כך כשגופו פונה אלינו כל פעם מכיוון אחר.
נסובב את התינוק מהגב לצד באופן שיעודד תנועת ראש לצד הרצוי. לדוגמא,אם התינוק מסובב את ראשו בעיקר לצד ימין, נתרגל תהליכי היפוך המתחילים כאשר מותן ימין למעלה והיא מתחילה את התנועה לכיון התהפכות שמאלה. בצורה כזאת מעודדים תנועת ראש שמאלה.

קראי עוד בנושא
אבחון וטיפול טורטיקוליס

תרגילים אלו אינם מהווים תחליף לאבחון וטיפול טורטיקוליס על ידי פיזיותרפיסטית התפתחותית