טודלרס

גידול ילדים בחול

עוברים לארצות הברית או אירופה ? איך מגדלים ילדים שם ?

13.4.2013

לגדל ילדים בניו יורק
ניו יורק היא עיר מדהימה. יש בה פארים מדהימים, גני ילדים מסודרים ומסעדות שיספו לכל פעוט וזעטוט את אשר תחפץ נפשו. מערכת החינוך באר"ב היא בדרך כלל הרבה יותר מסודרת וקלה . לדוגמא, ילד שחולה ואינו מגיע לבית הספר אינו צריך להתקשר לילד אחר ולבקש לקבל שיעורים. כל השיעורים והחומר הנלמד נמצאים מסודרים ומפורסמים באתר בית ספר. הלמידה בבית הספר היא למידה מעניינת וחוויתית הכוללת מגוון סרטונים ומצגות . במסגרת בית ספר ישנו יותר זמן להכין שיעורי בית, לדבר עם המורים ולקחת חלק בחוגים כמו תזמורת, שחמט ופוטבול.
בבית הספר ישנה תרבות של תחרותיות מגיל צעיר, ערך שלא תמיד נתפס כדבר חיובי. ילדים המשתתפים בחוגי שחייה וכדורסל אחרי זמן קצר משולבים בתחרויות שמטרתם לעבור לשלב או לרמה הבאה. מצופה מההורים להתנדב במסגרות הגן ובית הספר בתחומי הידע שלהם (ללמד אומנות, לעזור בשיעורי חשבון, להקריא סיפורים בגן וכד'). בצורה זאת יש הרבה סיוע של ההורים בבית הספר, דבר שמאפשר לפתח את בית הספר כמקום קהילתי.

בארה"ב וניו יורק בפרט רישמיות מאוד מקובלת והנימוס נדרש גם שאינך במצב רוח מרומם… 
בניו יורק קיימת רשמיות לגבי הזמנת חברים למשחק או מפגש. צריך לארגן מראש פלי דייט (דייט משחק) תוך הקפדה על זמנים ,מקום ומאפייני המפגש. לא מקובל לקפוץ באופן ספונטאני לחברים.

לגדל ילדים בשוודיה
מה אפשר וכדאי ללמוד מהשוודים על גידול ילדים…
אם נשאל אמא ישראלית מה היא יודעת על גידול ילדים בשוודיה היא לבטח תגיד כי נדמה לה ששם יותר קל כי חופשת הלידה בתשלום הרבה יותר ארוכה. אז כן את צודקת, חופשת הלידה בשוודיה היא של  שנה וחצי כאשר הגבר מחוייב לקחת לפחות שלושה חודשים חופשת לידה. מצב זה לא רק מאפשר לאימהות לגדל בנחת את הילדים אלא מאפשר לאבות ללמוד את תפקיד ההורות מעצם השהייה בבית עם התינוק. אך מסתבר שבזאת לא נגמרת החשיבה  המדהימה של השוודים. השוודים יודעים לחשוב בצורה מערכתית כיצד לתמוך במשפחות עם ילדים. חשיבה נהדרת זאת מתחילה מתכנון סביבה הפיזית נגישה לאימהות עם עגלות (בכל אוטובוס יש רמפה לעגלת תינוק) וגני הילדים ובתי הספר מסובסדים לפי אחוז המשכורת של ההורים וגם מקסימום התשלום אינו יקר. 

אישה אחרי לידה בשוודיה מקבלת את כל התנאים להיות אמא מאושרת. עצם העובדה כי יש לה שנה וחצי חופשת לידה מאפשרת לה לגדל את התינוק בשלווה. בנוסף, אישה לאחר לידה מקבלת מכתב עם שמות האימהות שילדו ילד ראשון באזור שלה וקיימים מפגשים מאורגנים לאימהות אלו. 

איך מגדלים תינוקות, פעוטות וילדים
מתחת לגיל שנה אין כמעט מסגרות בשוודיה. נהוג ומקובל שהאימהות ישארו בבית ויגדלו את התינוק. לאחר גיל שנה התינוק נכנס למסגרת אך עדיין היות וישנה יתרת שעות לטיפול בתינוק ניתן לקחת ימי חופשה רבים כדי לאזן בן הורות לעבודה ולפזר אותם בהתאם לצרכי המשפחה (מחלות הילדים, חופשות משפחתיות). בדרך כלל מרבית ההורים מגיעים הביתה בשעות אחר הצהריים המוקדמות (ארבע- חמש) ומבלים עם ילדים אחר הצהריים. לא מקובל לקחת בייביסיטר . עם מציאות רגועה שכזאת אין זה פלא שהשוודים אינם מתרגזים ומרימים את קולם על ילדיהם. 

לגדל ילדים בניו זילנד
עובדים במשרד החוץ ? בחברת היי טק ? הציעו לכם לצאת לשליחות בניו זילנד ? חוששים מניתוק הילדים מהמשפחה והחברים ? אל תדאגו. ניו זילד היא בהחלט מקום טוב לגדל ילדים.

הידעתם ? בניו זילנד נהוג להשאיר ילדים בבית עד גיל חמש. כן, כן שמעתם נכון. הכוונה היא שיש מסגרת החל מגילאי שלוש ארבע  ששמה קינדי אליה הולכים הילדים 2-3 בשבוע לכמה שעות בבוקר או אחר הצהריים. מטרת המסגרת היא לאפשר להורה להשתחרר לסידורים ולתת לילד תחושה של התרחקות והפרדות מההורים. ביתר הזמן נמצא הילד בבית עם ההורה (בדרך כלל האמא). החל מגיל חמש הילד נכנס לבית ספר. בכיתות היסודי בבתי הספר בניו זילנד ישנם כיתות קטנות שבדרךך כלל מונות כ-18 ילדים. בכיתות הגבוהות יש מקסימום 28 ילדים.

עלות בתי הספר בניו זילנד קשור לרמה הסוציו אקונומית של הקהילה. הממשלה מממנת את בתי הספר בניו זילנד לפי הרמה הסוציו אקונומית של האנשים באזור. ככל שהקהילה עשירה יותר כך תקצוב בית הספר נמוך יותר וככל שהקהילה פחות עמידה התקצוב עולה.

בדומה למקומות אחרים בעולם פעילות ההורים ובית ספר משולבת. מצופה מההורים שיתרמו מזמנם וכספם לבית הספר על ידי העברת תכנים, סיוע בלימוד בקבוצות קטנות ועוד. בית הספר והתרבות הניו זילנדית מחנכים ילדים לשמור על המרחב הפרטי של כל אדם ואדם ועל סדר וארגון. ילדים כבר מגיל הגן לומדים לא לדחוף אלא לעמוד בתור במגרשי המשחקים.

הילדים בניו זילנד אינם מוצפים בבחינות בגיל הצעיר . הם נבדקים ונמדדים רק בחשבון, קריאה וכתיבה. את יתר המקצועות כמו היסטוריה ואמנות הם לומדים בצורה יצירתית ופתוחה יותר דרך הליכה למוזיאונים ללימוד היסטוריה וכד'.

ספורט בניו זילנד הוא דבר מרכזי. הילדים הולכים לחוגי ספורט רבים. מעניין הוא שחוגי ספורט רבים נערכים בבית הספר אחרי הלימודים. פרט לכך חיי המשפחה סובבת סביב הטבע. המשחק של הילדים הוא הרבה זמן בגינה מסביב הבית ואילו היציאה לטיולים וקמפינג מאוד מפותחת.