טודלרס

מתנצלים כשטועים

חינוך הוא דוגמא אישית. להתנצל בפני הילדים כשטועים

10.2.2013

להתנצל בפני הילדים אם טעית , זה משהו שתעשה ? אם בכתבה הקודמת דיברנו על מתנצלים סדרתיים, כאלו שמתנצלים מול ילדיהם שלא לצורך, כעת החלטנו להתייחס למצבים שכן מתאים וחשוב להתנצל עליהם. להתנצל מול הילדים זה לא בהכרח דבר פשוט. יש כאלו שזה בא להם טבעי ויש כלו שרק חינוך ומודעות תאפשר להוציא את המילים אני מצטער מול ילד צעיר.  אני לא אשכח איך חזרתי יום אחד מהעבודה עצבנית, הילדים שחקנו יפה עד שהתחילו לריב ולהתקוטט. מפה לשם צעקתי הרבה ולא שמתי לב שדווקא ביתי הבכורה לא לקחה חלק בריב אלא רק הגנה על עצמה מאחותה ואחיה. בעלי ניסה להגן עליה ולהסביר לי את המצב, אך אני המשכתי לירות משפטי כעס ועצבים לכל הכיוונים, כולל עליו כמובן. כמה עצבים לפעמים מצטברים בתוך ההורים…מזל שיש בעלים שיודעים לשתוק ומבינים מתי להתרחק.

לא אחת, לא שתיים ולא שלוש, נמצא את עצמנו בקריזה. לא חסר סיבות שהקטנים האלו בצירוף חוסק שעות שינה והבוס המלחיץ שלך יגרמו לך להיות על פתיל קצר מאוד בבית. כשאת בקריזה סביר להניח שתצעקי על הילד הלא נכון ובכלל תדברי בצורה שאולי בכלל לא מצדיקה את הטון או היחס הזה מול ילד שעשה משהו בטעות או לא בכוונה.

כשתחליטי להתנצל מול הילד, לא רק שתעזרי לו ולך להרגיש טוב יותר אלא גם תלמדי אותו שיעור חשוב בחיים. גם אמא ואבא ממרום גילם וניסיונם טועים ומגיבים באופן מהיר מדי או לא מותאם. גם ילדים נפגעים מאוד מאיתנו בעיקר עקב תחושת חוסר הכבוד או היחס הלא מתאים וחשוב שנסביר להם שטעינו.

אמירת סליחה מלמדת את הילד גם לכבד את עצמו וגם לכבד אחרים, כשהם פוגעים בהם. ילדים לומדים הרבה מאוד דרך חיקוי ודרך מודל מתאים. לכן, כשאתם מתנצלים, אתם מלמדים את הילד שלכם להתנצל כשהוא יעשה טעות. ההתנצלות גם מעבירה לילד מסר של לקיחת אחריות על המעשים שלכם. מדובר באבן דרך מוסרית של הכרה עצמית והתנהגות חברתית.

ילד שלא לומד לקחת אחריות על מעשיו השליליים, יטה להאשים אחרים בכל טעות במקום להודות בחלקו במצב. הבעיה הגדולה במצב כזה היא שהיא אינה מלמדת את הילד ללמוד מהטעויות של עצמו. טעות ולקיחת אחריות על הטעות יכולים להיות בעלי ערך רב. בד בבד, ההתנצלות מול ילדיכם תוביל אותו לפיתוח תפיסת מציאות הגיונית לפיה, אמא ואבא גם עושים טעויות והם אינם מושלמים. גם אני יכול לטעות ולא יקרה כלום. כל עוד אעשה משהו לא מתאים ואתנצל, הכל יהיה בסדר. אני לא צריך להיות מושלם.

קראו עוד בנושא
המלצות בנושא סבלנות הורית