טודלרס

שגרת יום לתינוקות ופעוטות

מה היתרונות הרבים לשגרת יום קבועה לתינוק והפעוט

13.4.2013

אפשר לראות שגרה כמאין מערכת של מסלול הליכה כלליים. ברגע שהם קיימים והולכים בהם יום יום, הפעוט יכול להיות פנוי ללמוד, לחוש ולהנות. שגרות יומיות הם הבסיס והם כוללות רצף פעולות שאותם מבצעים יום יום. יש מגוון רחב של שגרות. שגרת התארגנות בוקר, שגרת מקלחת, שגרת אכילה, שגרת טרום שינה. השגרות האלו כוללות פעולות מאורגנות ומכוונת את הילד בתוכם ולפעילות הבאה. כך לדוגמא, שגרת טרום שינה מכוונת את הפעוט לשינה.

בניית שגרות יום מאפשרות חיים יציבים וצפויים וישנם מספר סיבות חשובות למה חשוב לבנות אותם ולהתמיד בהם.

שגרות יום מקנות תחושת ביטחון.
חייו של התינוק והפעוט מלאים במגוון אירועים, גירויים חדשים, בלתי צפויים ומפחידים. למעשה שפע החוויות היומיומי הוא עצום. בתוך השפע של החוויות החדשות השגרה מספקת לילד בטחון, מוסתת ומארגנת את רגשותיו, תוחמת ומגבילה אותם ביחס של החדש מול המוכר והקבוע.

שגרת יום קבועה מונעת בעיות התנהגות. גיל שנתיים הוא גיל מאתגר מבחינת קשב. הפעוט לעיתים קרובות רוצה להמשיך לשחק ולחקור כשהוא צריך לעבור לשגרת טרום שינה. השגרות מצמצמות לו את טווח האפשרויות , דבר שרצוי עבורו ומייצר מצב של ציפייה למצב צפויי. הידיעה של הפעוט שיש כעת מקלחת ולאחרה עמעמום אורות, ספר ומוסיקה שקטה מאפשרת לו לקבל אותם בקלות יותר.

שגרות הם כלי לויסות וארגון רגשי.
ילדים בגיל שנתיים מתקשים לעיתים קרובות להפרד מהוריהם בגן. שגרות קבועות של זמני הגעה ופעולות שמבצע ההורה עם הילד יום יום כמו כניסה לגן, קריאת סיפור משותף, שלושה חיבוקים ונשיקה מייצבות את הילד רגשית ומקלות על התהליך.

השגרות מהוות כלי למידה חזק.
כידוע ילדים לומדים דרך חיקוי וחזרות. החזרה על פעולות קבועות של רחצת ידיים לפני הארוחה, ישיבה בכיסא האוכל, אכילה לאורך זמן ללא קימה  מלמדת אותם הרגלי אכילה ומכינה אותם לאכילה במקומות אחרים.

שגרות הם עוגנים וכלים להורים לחינוך ברור ועקבי.
פעוטות יכולים לבחון גבולות כל הזמן אך אם ההורים מצמצמים חלק מהגבולות לשגרות קבועות, הילד לומד למה לצפות. לדוגמא, פעוט יכול לרצות לקבל את השוקולד במגרת המתוקים. אם הוריו יגידו לו בעקביות שיקבל אותו אחרי ארוחת הערב כי קודם אוכלים ארוחה ואז מקבלים מתוק, הילד ילמד לקבל זאת בקלות יותר.

השגרות מכוונים את הילדים לחיים האמיתיים.
כמו החיים של האפעוטות גם החיים של הבוגרים מלאי שגרות. לא תמיד אנחנו אוהבים ונהנים מהם אך הם חלק מהחיים ויש להם לרוב רציונאל.

שגרות יכולות להיות קשורות גם לפעילות פנאי וזמן איכות. ככל שהשגרה מוגדרת והרציונאל לה מובן כך יכולה להיות מיושמת בשיטתיות ולתרום רבות למשפחה. כך לדוגמא, הורה שחוזר מהעבודה מאוחר, יכול להחליט שמרגע שמגיע הביתה השעה או החצי שעה הראשונים הם רק עם הילדים ללא הסחות מעבודה וסידורים. שגרה זאת יכולה לתרום לזמן איכות נפלא שיכלול בתוכו פיתוח הקשר, שגרת הקריאת ספרים, משחק או פעילות גופנית.

לסיכום, יום מלא בשגרות מאורגנות ועקביות לתינוקות, פעוטות וילדים הוא בעל רציונאל רב ומהווה בסיס לביטחון וקידום ילדים. מנגד חשוב לקחת בחשבון את המזג של הילד, אופי ההורים , צרכי המשפחה וציפיות ריאליות ממך ומבין הזוג כדי שיוכלו לקיימם.