טודלרס

הדרכה הורית להורים גרושים

על חשיבות היציבות והתקשורת עבור ילדים להורים גרושים

21.4.2021

"ביום ראשון, שני ושלישי אני אצל אמא ואז רביעי, חמישי , שישי אני אצל אבא. בשבת הזאת אין לי מושג אצל מי אני, נראה לי שאצל אבא. אבא רוצה שניסע לאיזה מקום נחמד בטבע לסוף שבוע אז לא נראה לי שנוכל להפגש."להיות ילד להורים גרושים מעורר חוסר יציבות, פחדים, עצב, עמימות,תסכול ומגוון רגשות וקשיים. אין ספק שתקופה מאתגרת זאת דורשת, לפחות בהתחלה, ליווי של מטפל רגשי או פסיכולוג להורים ולילדים. ואולם ישנם שני גורמים שהופכים את מצב הגירושים לנוח, רגוע וקל יותר לעיכול להורים ולידלים: שנים מהם הם יציבות ותקשורת.

הדרכה הורית להורים גרושים
יציבות היא התחושה שיש עולם קבוע עקבי ובטוח בעולם ההורים והילדים. יציבות בחיי הילד מושגת במגוון רחב של הקשרים. ימים קבועים אצל כל הורה, סדר יום קבוע,זמנים קבועים של איסוף, דרכי פרידה קבועים בגן וזמני אכילה מסודרים בבית עם ההורים.לעיתים קרובות ובעיקר אצל ילדים צעירים בגיל הרך, לא מספיק שסדר היום יהיה קבוע וברור, חשוב להטרים אותו לילד (להגיד לו מראש בבוקר מה עומד להיות במהלך היום) ואפילו לצייר את לוח הזמנים ולתלות על המקרר. כשהילד ידע מי עומד לאסוף אותו, מה הולך להיות בשעות אחר הצהריים, מי יבוא, מתי ילך וכד' הוא מוכן יותר רגשית למה שעומד לקרות ויכול להביע התנגדות או בקשות לשינויים (שליטה במה שעומד לקרות). פעמים רבות בהדרכות  שומעים הורים שמספרים שברגע שסדר היום נעשה מאורגן, עקבי וברור גם התפקוד של ההורים והילדים השתפר. הם יודעים מה מצפה להם, איך להתנהל בשגרות ובתפקודים השונים, מצב שמעודד  רוגע.  במצבים בהם ההורים או הילדים מתקשים להתנהל בשגרה (העולם היציב) דרך שיחות הדרכה (הדרכת מטפל רגשי) אפשר להציף את הקושי ולחשוב על שינויים והתאמות.

תקשורת היא המרכיב השני החשוב לצד יציבות. תקשורת כוללת מגוון רחב של הבטים כמו תקשורת ברורה ועקבית מול הגרוש (גם אם המצב כרוך באי נעימות והצד השני אינו מתקשר היטב), תקשורת ברורה מול הילדים (בכל גיל בדרך המתאימה לו וגם אם יש מתבגר מאתגר בבית), תקשורת עם המנהל או השותף במקום העבודה  (שידע שיצאת מוקדם בגלל משבר בבית ולא סתם). הורים לילדים גרושים עוברים תקופות של עומס בעבודה, ומגוון רגשות של עצב,דכדוך וחששות. אלו מולידים מגוון של תגובות והתנהגויות שליליות או מאתגרות במקום העבודה ובבית. ברגע שההורה מחליט לתקשר את מצבו הרגשי מול המשפחה, הילדים וקולגות בעבודה יכולים לשאת את מצבו הרגשי ולסייע לו. הורה שמשתף את הילד בקושי שלו לנקות ולסדר את הבית ומבקש מהם לקחת חלק גדול וקבוע בתהליך זה מונע צעקות או תסכולים על הבלגן בבית. הורה שיוזם עם ילדיו שיחות קבועות בטיפול הרגשי ו/או בזמנים אחרים מאפשר לילדים לשתף בתסכולים, קשיים ולחשוב ביחד איך ניתן לעזור להם בגן, בבית הספר, בצהרון או בכל מסגרת אחרת.דרך נוספת שתקשורת מקדמת תפקוד היא קבוצות תמיכה להורים גרושים. עצם השיתוף עם הורים נוספים וההבנה שאחרים חווים קשיים דומים יכולה להקל רגשית על ההורה. בנוסף, העצות הפרקטיות להתנהלות ורשת התמיכה הנוספת שמתהווה בקבוצות אלו יכולה להוות מקור גדול ליציבות, התרוממות וצמיחה.

לסיכום, יציבות ותקשורת ברורה ועקבית מהווים את הבסיס לקשר בריא עם הגרוש, הילדים והסביבה המורחבת. בדקו איך אתם מקדמים את שני נושאים אלו באופן עצמאי ובעזרת הדרכת הורים.

המידע הנ"ל אינו תחליף להדרכת הורים ו/או טיפול רגשי.

קראי עוד בנושא:
מהי הדרכת הורים