טודלרס

שעות שינה והשמנה

יש לך תינוק ואת ישנה בלילה פחות משש שעות ? קראי מה עלול להיות הקשר בין זה לבין קשיי ירידה במשקל

25.3.2013

סובלת מחוסר שעות שינה אחרי לידה ? חושבת שיש קשר בין שעות שעות שינה להשמנה שלך ? התינוק מתעורר הרבה בלילה ואת ישנה פחות משש שעות ?

במחקר שנערך בכתב העת "שינה" נמצא כי הסיכון לפתח השמנת יתר אצל אימהות הישנות בין חמש לשש שעות שינה היה גבוה ב27 אחוז לעומת אימהות שדיווחו על שבע – שמונה שעות שינה.

אימהות רבות חשות לעיתים כי הן אוכלות יותר כאשר אינן ישנות מספיק. ישנן אימהות המאמינות כי הם אוכלות יותר כדי להתעורר בעבודה. ישנן אימהות שחשות שעצבנות והעומס בגידול ילדים מגביר את הצורך לאכול. מחקרים שנעשו בתחום שעות שינה והשמנה מגלים כי אכן קיים קשר בין שעות שינה מעטות להשמנה. המחקרים מראים כי שינה מעטה מדי משבשת את הפעילות ההורמונלית וחילוף החומרים בגוף.

אימהות שישנות פחות משש שעות בלילה משבשות את הפעילות ההורמונלית בגופן ואת מנגנון חילוף החומרים. המצב של ההפרעה ההורמונלית גורם לכך שגם אם האם אוכלת כמות קלוריות ממוצעת היא תשמין. אם ניקח שתי נשים אחת שישנה בלילה שבע שעות שינה ואחת שישנה פחות משש שעות בלילה וניתן להם אותו תפריט, יש סיכוי שהאם שישנה פחות משש שעות בלילה תשמין לעומת האם שישנה שבע שעות שינה בלילה שכלל לא תשמין.

במחקר שנערך באוניבריסטת שיקגו ופורסם בכתב העת – זורנל הארופאי בנושא אפידמיולוגיה בשנת 2008 נמצא כי הפחתה משמעותית של שעות שינה מפחיתה את רמת רגישות הגוף לאינסולין ומשבשת את פעילות של ההורמונים (גרלין, לפטין) המווסתים תחושת רעב והאכילה. הורמון הלפטין מדכא תחושת רעב ואלו הפרשת הורמון הגרלין מעורר תחושה זאת.
לדברי אנשי מחקצוע בתחום התזונה, חוסר שעות שינה אצל הורים והן אצל ילדים קשור להשמנה. במאמר שפורסם בשנת 2011 בכתב העת פדיאטריק קליניק של צפון אמריקה נסקר הקשר בין חוסר שעות שינה להשמנה בשש עשרה מדינות. בכל המחקרים נמצא קשר בין חוסר שעות שינה להשמנה. באחד המחקרים מצאו החוקרים כי תוספת של שעת שינה אחת לילדים בגילאי שלוש עד שתים עשרה יכולה להפחית את משקלם בכמעט אחוז אחד. מחקר אחר מצא כי כל שעת שינה נוספת בילדות מקטינה סיכוי להשמנת יתר כמבוגר בכשלושים ושתיים אחוז.
הורים וילדים שישנים מעט לא רק משמינים עקב השיבוש ההורמונלי הנגרם מכך אלא עקב הנטייה להיות עייפים ולאור זאת נוטים יותר לשבת ולנוח.
אימהות אשר חשות כי אינן ישנות מספיק בלילה צריכות לבדוק אפשרות להשלים את שעות השינה במקביל לשעות השינה של הילדים (בצהריים או אחר הצהריים) במקום להשתמש בזמן שינה זה לביצוע מטלות עבודה ובית (כביסה, ניקיון מטבח).

איך לישון טוב יותר ?
הקפידי על שעות שינה קבועות ומוקדמות בהם את נכנסת למיטה
השתדלי לבצע את אימון הספורט מוקדם יותר (אימון כושר כשעתיים לפני השינה הוא בעל אפקט מעורר)
נסי לפתור כעסים, תסכולים ובעיות בעבודה ובבית לפני השינה על מנת שאלו לא ידירו שינה מעיניך
אל תשתי אלכהול ומוצריים הכוללים קפאין לפני השינה (דיאט קולה, תה, שוקו).

והעיקר אל תראי את השינה כבזבוז זמן אלא כחלק מההרגלים הבריאים השומרים על בריאותך