טודלרס

מסכים לפני השינה אצל ילדים

האם שינה של ילדים מושפעת מחשיפה למסכים

31.3.21

דור הילדים היום נחשף למסכים בגיל יותר ויותר צעיר ומבלה יותר ויותר זמן בשימוש בהם. התסריט של ילד המתקשה להפרד מהמסך לטובת סיום היום ומעבר לשינה מוכר. מחקרי עבר מצאו קשר בין שעות טלוויזיה רבות לאיכות וכמות שינה נמוכים. האם פעילות עם מסכים בערב לפני השינה משפיע לרעה על שנתם של ילדים ? ב-2017 פורסם מחקר שבדק את השפעת מסכים לפני השינה על כמות ואיכות השינה של הילדים. הורים של 234 ילדים בגילאי 8-17 מלאו שאלונים לגבי שעות מסך (מחשב, משחקי וידאו, שימוש בפלאפונים וטלויזיה) ושעות שינה. במחקר נמצא קשר בין כל סוג של מכשיר אלקטרוני למכשירים שעושים בהם ילדים שימוש לפני השינה. בנוסף, נמצא הפחתה בכמות ואיכות השינה עם השימוש במסכים וקשר מובהק בין שימוש במסכים לפני השינה למשקל גבוה. החוקרים טענו ששימוש במסכים לפני השינה יכול לפגוע בשינה ממספר סיבות: חוסר גבולות לגבי התחלה וסוף שימוש (טענה המקבילה להנחיה להגביל ולתחום את השימוש במכשירים עם ילדים).סיבה נוספת היא העובדה כי השימוש במסכים יוצרת עוררות פיזיולוגית, רגשית ומנטלית המקשה על ילדים להרדם לאחר מכן. בנוסף, טוענים החוקרים כי יתכן והאור המגיע מהמסכים יכולה להשפיע על השינה.

מחקר אחר שפורסם בשנת 2018 בדק את המידה שבה זמן חשיפה למסכים דיגיטלים מנבאת מאפייני שינה אצל ילדים. במחקר זה לא נבדק השימוש במסכים לפני השינה. במחקר נבדקו 50 ילדים אמריקאים ונמצא כי כל שעה שהוקדשה למסך הייתה קשורה ל-3-8 דקות פחות שעות שינה ועקביות שינה נמוכה באופן מובהק. ילדים שעמדו בהנחיות האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים לגבי זמן מסך ישנו 20-26 דקות יותר מילדים שלא עמדו בהנחיות האיגוד. ואולם, הקשר בין שימוש במסכים לפרמטרים של שינה היה נמוך ומועט. החוקרים הסיקו כי למסכים יש השפעה מעטה על שינת הילדים ולסביבתם הייתה השפעה גדולה יותר על שנתם.

לסיכום
שימוש במסכים במהלך היום אינו בהכרח מקושר לכמות ואיכות שינה אצל ילדים בלילה. אם כי באופן עקיף הוא עדיין עלול להשפיע. כדאי לבדוק האם ילדים פעילים פיזית וחברתית ביום ישנים טוב יותר מילדים שמבלים את מרבית זמן אחר הצהריים מול מסכים. לגבי השפעת מסכים לפני השינה, המחקר הראשון מראה כי למסכים השפעה שלילית על שנתם של ילדים. ההנחות העיקריות הם שמבחינה רגשית תכנים מסויימים עלולים לעורר לחץ ופחדים שיגרמו לקשיי הרדמות ושינה רצופה. בנוסף, המסכים עלולים להוות גורר מגרה היוצר עוררות יותר ועל כן משפיעה לרעה על שינת הילד. לאור זאת מומלץ להעדיף אורות נמוכים וצהובים ופעילויות אחרות כמו קריאת ספר, דמיון מודרך או הקשבה למוסיקה מרגיעה.

קראי עוד בנושא:
זמן מסך לילדים
מסכים בגיל הרך

מקורות
Bedtime use of technology and associated sleep problems in children. Caitlyn Fuller, BA Eric Lehmen, 27.2.2017

Digital screen time and pediatric sleep: Evidence from a  cohort study. Andrew K Przybylski, 2,11,2018.