טודלרס

נשים בהריון סיכון לקורונה

מומחים מדברים על סיכון לקורונה אצל נשים בהריון

2.11.2020

נשים בהריון סיכון לקורונה
האם נשים בהריון עם קורונה נמצאות בסיכון גבוה יותר לסיבוכים ? אלו נשים בהריון עם קורונה נמצאות בסיכון גבוה יותר מאחרות ?

בכתבה הקודמת דווח על מחקר של  427 נשים בהריון עם קורונה שאושפזו בבתי חולים שונים באנגליה בחודשי מרץ – אפריל 2020. במחקר זה הגיעו החוקרים למסקנה כי נשים בהריון אינם בסיכון גבוה יותר לחלות בקורונה בצורה חמורה לעומת נשים שאינם בהריון. עוד קבעו החוקרים כי מרבית הנשים שחלו בקורונה פיתחו תסמינים קלים עד בינוניים ואלו רק אחת מתוך עשר פיתחו תסמינים חמורים ונזדקקו לטיפול אינטנסיבי.  קראי על תוצאות המחקר בלינק הבא:
נשים בהריון עם קורונה

מחקר שעסק בתחום הקורונה בהריון אפשר למומחים שונים בתחום רפואת הנשים, רפואת ילדים וחוקרי בריאות הציבור להביע את דעותיהם וידיעותהם בתחום. אלו הם עיקרי הדברים :

נשים בהריון סיכון לקורונה
ד"ר אדוארד מוריס, נשיא הרויאל קולג' של המילדים והגניקולוגים טען כי באופן כללי הסיכונים של מחלת הקורונה לנשים בהריון הוא נמוך. מנגד דיבר על כך שהסיכון לסיבוכי המחלה עולים בעיקר בשליש השלישי של ההריון מתוך ממצאי המחקרים.

ד"ר אדוארד ופרופסור אנדרו שאנון, רופא מילד בקולג קינג בלונדון דיברו על גורמי הסיכון. לדבריהם מתוך המחקרים שנאספו נשים שחורות, אסייתיות ומיעוט אתני נמצא בקבוצת סיכון גבוהה יותר לפתח סיבוכים ממחלת הקורונה לעומת כלל הנשים בהריון באנגליה. קבוצה נוספת שנמצאת בסיכון גבוה לפתח סיבוכי קורונה היא נשים בהריון הסובלות מהשמנת יתר, גיל מבוגר ולחץ דם גבוה.

פרופסור מריאן נייאט מומחה ברפואת ילדים ממחלקת בריאות הציבור באוניבריסטת אוקספורד טען כי מחקרים שבוצעו על נשים בהריון עם קורונה עלולים להיות מוטים ולא מדוייקים, בעיקר כשהמחקר נעשה רק בבית חולים אחד וכשלא ידוע האם המידע שנאסף נלקח מכל הנשים בהריון של אותו בית חולים או רק חלק ממנו.

פרופסור מריאן דיבר גם על הנתון של לידות מוקדמות אצל חלק מהנשים. לדבריו ישנם מצבים בהם נשים ממשיכות את הריונם עד הסוף עם קורונה וישנם מצבים בהם יולדות לפני הזמן. ואולם דווקא הנשים שמסיימות הריון מלא עם קורונה לעיתים לא נכללות במחקר, מצב היוצר פתח להטיה. בנוסף, טען כי צריך להבדיל בין מצבים בהם האישה נכנסת לצירים ספונטאנים מוקדמים בזמן הריון עם קורונה לבין המצבים המקובלים או המוכרים יותר שהצוות הרפואי ממליץ על לידה מוקדמת על מנת לסייע לאישה חולה עם תסמינים משמעותיים או חמורים ותוך הפעלת שיקולים רפואיים רלוונטים. מצבים אלו עשויים להיות אחראיים על נתוני העליה של לידות מוקדמות אצל נשים חולות קורונה.

פרופסור אנדרו התייחס למידע שנאסף מ-77 מחקרים על 11000 נשים וציין שלפי אלו הקורונה אינה מסוכנת למרבית הנשים וכי כמות הנשים שנפטרו בהריון עם קורונה נמוך מאוד.

החוקרים התייחסו להמלצה לקחת את החיסון נגד שפעת אצל נשים בהריון וציינו כי החיסון בטיחותי לשימוש בכל הטרימסטרים. החוקרים ציינו כי נשים בהריון נמצאות בקבוצת סיכון במרדי הבריאות כאמצעי לשמירה על בריאותם ולא מתוך היותם קבוצה שנמצאת בסכנה גדולה יותר. עוד המליצו כמובן על שמירה על רחוק חברתי, עטיית מסכות, שטיפת ידיים והמנעות מקרבה לאנשים עם תסמיני קורונה.

מקור

expert reaction to study looking at COVID-19 in pregnancy
.sciencemediacentre.org
Pregnant women are not at greater risk of severe COVID-19 than other women, but most of those who have problems are in their third trimester

Nuffied department of population health university of oxford