טודלרס

חיסון נגד אבעבועות רוח לתינוקות

מהו נגיף אבעבועות רוח, מה יעילות החיסון ולמי אסור להתחסן בו

11.4.2013

varicella zoster / chicken pox

אבעבועות רוח היא מחלת ילדים מדבקת, הנחשבת כמחלה קלה בתקופת הילדות ולעיתים מורכבת יותר בגיל הבגרות היות ומובילה לעיתים לתופעה של שלבקת חוגרת. בישראל חצי מהחולים במחלה הם תינוקות וילדים מתחת לגיל חמש ואילו מעל 80 אחוז מהחולים במחלה הם מתחת לגיל 10. אחוזי האשפוז בעקבות אבעבועות רוח הינו ביחס של ילד אחד ל-300 ילדים. אחד מתוך 10,000 מקרי אבעבועות רוח עלול להסתבך ולהסתיים במוות.

מה קורה בגוף
נגיף המחלה וריסלה דוגר בתאי הגוף במשך 14-16 ימים. תקופת הדגירה אינה מלווה סימפטומים קשים אלא במעט חום גבוה ופריחה באיזור הפנים, המתפשטת ליתר הגוף. לעיתים נדירות ישנן תופעות של דלקת ריאות.

קצת היסטוריה על חיסון אבעבועות
 שמו של החיסון נגד אבעבועות רוח הוא varilix
בשנת 1995 החלה ארצות הברית לחסן את ילדיה נגד המחלה. כמה שנים לאחר מכן החלה גם ישראל לספק את החיסון. בארץ מקבלים הילדים את החיסון דרך קופת חולים. החיסון אינו מהווה חיסון חובה. בשנת 2008 החל משרד הבריאות לחסן תינוקות נגד אבעבועות רוח בגיל שנה ושוב בכיתה א'.

גילאי חיסון נגד אבעבועות רוח
כדי למנוע סיבוכים של המחלה מקבלים הילדים את החיסון נגד אבעבועות רוח. החיסון מכיל זן מוחלש של וירוס המחלה וניתן לרוב לתינוקות בגילאי שנה עד שנה וחצי באמצעות הזרקת הנגיף המוחלש מתחת לעור. ניתן לתת את חיסון האבעבועות מגיל שנה והלאה. במידה ולא הספקתם או שכחתם לחסן את ילדכם בגיל שנה תוכלו לחסן את ילדכם בתחנת טיפת חלב כל עוד עבר חודש ממועד חיסון נגד מחלת אדמת, חצבת וחזרת. אנשים שלא התחסנו עד גיל 13 יכולים להתחסן באמצעות שתי מנות חיסון. החיסון ניתן בהפרש של 4-8 חודשים.

האם ניתן לתת את החיסון יחד עם חיסון אחר כמו חיסון נגד חצבת ?
ניתן לתת את החיסון יחד עם חיסון נגד חצבת. במידה ולא נותנים את החיסון יחד יש לחכות בערך חודש בין חיסון לחיסון היות וחיסון חצבת יכול לגרום להפחתת התגובה החיסונית לחיסון אבעבועות וכך להקטין את יעילות החיסון.


יעילות החיסון
החיסון איננו יעיל באופן מלא אלא נע בין יעילות של 40-90 אחוז. פרט למניעת המחלה, החיסון גם מונע תחלואה קשה במחלה במידה והילד חולה בה. השפעתו של החיסון כנגד המחלה יעיל לתקופה של 10 שנים לערך. בנוסף, עצם מתן החיסון, הנגיף המוחלש, משפרת את הזיכרון החיסוני של הילד ובכך מאפשר למערכת החיסונית להתמודד עם הנגיף טוב יותר גם אם החשיפה נעשת לאחר תקופה זאת.

איפה מקבלים את החיסון נגד אבעבועות רוח
החל משנת 2008, ניתן חיסון האבעבועות לילידי 2007 במסגרת תחנות טיפת חלב
הורי ילדים שנולדו בשנים 2002-2006 יחסנו את ילדם בחיסון הראשון במסגרת פרטית.
את החיסון השני יקבל הילד בכיתה א'.
משנת תשס"ט החיסון ניתן לתלמידי כיתה א' במסגרת שירותי הבריאות לתלמיד

למי  אסור לתת את החיסון
נשים בהריון
אנשים הרגישים לתרופות כגון נאומיצין
אנשים רגישים לג'לטין
מטופלים חולי סרטן
חולים עם ספירת לימפוציטים נמוכה
חולים שקיבלנו עירוי דם
חולים שפיתחו אלרגיה לחיסון הראשון
אנשים שנמצאים בעת מחלה המלווה בעלית חום חדה.