טודלרס

שונישין דיקור סיני לתינוקות, פעוטות וילדים

מהו שונישין, לאיזה מצבים מסייע ובאיזה אופן ?

22.8.2013

שונישין – דיקור יפני
דיקור לתינוקות, פעוטות וילדים בשיטת שונישין
ראיון עם מירב מזרחי
מטפלת ברפואה סינית ויפנית לתינוקות וילדים
רפואה יפנית לילדים – דיקור ללא מחטים – שונישין
מושב בן עמי – גליל מערבי
http://mizchina.co.il
miz.merav@gmail.com
054-2042086

בתרגום חופשי הביטוי שונשין הוא "ילד – קטן – מחט". שונישין הוא למעשה דיקור לפעוטות בשיטה היפנית. לדברי מירב מזרחי,מטפלת בשיטת שונישין, השם דיקור מעט מטעה, כיוון שבשונישין לא משתמשים במחטים החודרות לעור, כפי שעושים אצל מבוגרים . לטענת היפנים, האנרגיה של הילדים היא כל כך זמינה ומיידית ולכן הם מגיבים מהר לטיפול ולשינוי ללא צורך בגירוי עמוק וחודרני. שונישין פותחה גם על בסיס ההנחה כי מחט דיקור חודרנית עלולה להפחיד או להכאיב לפעוט או לילד הצעיר ולכן יש צורך בשיטה עדינה ופחות חודרנית. היפנים בדקו את הידע והכלים שעומדים לראשותם וניווכחו לדעת כי ברפואה הסינית קיימת שיטת טיפול הכוללת שימוש בכלים בלתי חודרניים. היפנים החליטו לאמץ את השימוש בכלים אלו בטיפול בילדים.

אבחון וטיפול על פי שיטת שונישין
הטיפול כולל תשאול מעמיק של הורים בנושא בריאותו של הילד, לצורך השגת אבחנה ברורה לגבי מערכות הגוף השונות ומידת תפקודו. הטיפול מתמקד ביצירת קשר נעים ובטוח של הילד במטפל. לאחר שלב ראשוני עובר המטפל לבדיקה יסודית של הילד. בדיקה זאת הינה בדיקה יפנית מסורתית וכוללת לרוב מישוש חלקי בטן וגב, צבע עור, בדיקת לשון ועוד. רק לאחר תהליך זה מתחיל הטיפול הפיזי בשיטת שונישין

טיפול בשיטת שונישין / דיקור לתינוקות וילדים
בעזרת כלים קטנים בעלי צורות שונות (חלקם עם סיומת מעוגלת וחלקם מחודדת יותר), משפעלים ומגרים את המרידיאנים. המרידיאנים הם ערוצי האנרגיה. בדומה לכלי דם שמניעים דם, המרידיאנים מניעים אנרגיה בגוף, וכך בעצם מביאים את הגוף למצב מאוזן ובריא יותר. מירב מזרחי, מטפלת בשיטת שונישין מספרת כי כל ילד שמגיע אלייה לקליניקה, לא משנה על איזה רקע, מקבל טיפול שונישין מערכתי. טיפול שפשוט עובר במהירות על מרבית המרידיאנים, משפר את רמת החיסוניות של הגוף ומותיר את הילד מלא שמחת חיים, רענן ומאושר. במהלך הטיפולים המטפל מתאים עצמו לילד ורצונותיו. הילד יכול לשחק בצעצוע או לדפדף בספר או סתם לשבת ליד הוריו כדי להיות רגוע ולקבל ביטחון.

שונישין / דיקור לתינוקות פעוטות וילדים.  שיטה המשלבת טיפול עם תרגילים לבית
הטיפול בשיטת שונישין משולב עם תרגילים להורים. תרגילים פשוטים מאוד וקצרים שמביאים לתוצאות מצויינות. התרגילים יכולים לכלול גירוי של נקודות דיקור, לחיצות, ליטוף עמוק וגם עיסוי נקודתי. תרגילים אלו נערכים מספר דקות בבית מדי יום ונועדו לקדם את החלמת הילד והשגת תוצאות הטיפול.

דיקור לתינוקות וילדים – אין כאב ואין פחדים
הטיפול בשונישין הוא טיפול שילדים מאוד אוהבים לקבל, אין פחד או בכי, לחץ או שכנועים מצד ההורים. במקרים מסוימים אני אשקול להוסיף גם דיקור סיני, בכל מקרה לא בטיפול הראשון, ורק לאחר שיצרתי קשר רגשי עם הילד/ה שאני מטפלת בהם.

בעיות בריאותיות המטופלים שיטת שונישין
בעיות רפואיות:
מערכת הנשימה – נזלת, שיעול, פוליפים, קוצר נשימה, ברונכיטיס, אסטמה
דלקות והצטברות נוזלים באוזניים;
חולשת מערכת החיסון – התקררויות חוזרות ונשנות,
דלקות גרון ושקדים
בעיות במערכת העיכול – עצירות, שלשול, כאבי בטן
בעיות רגשיות:
סיוטים בלילה, חרדות, פחדים או הרטבות לילה. על ידי הזרמת האנרגיה בגוף, מונעים חסימות. ברפואה סינית מבינים שחסימה יכולה להתבטא באופן פיזי ורגשי בעת ובעונה אחת. כך שלעיתים בטיפול אחד מסייעים לילד עם ביעותי לילה וכאבי בטן.
איחור התפתחותי:
ילדים שמוציאים שיניים בגיל מאוחר, סגירה מאוחרת של הפונטנלה, ילדים שנמצאים באחוזון התפתחות נמוך ביחס לנורמה, בעלי התפתחות מוטורית או שפתית חלשה. מצבים אלו הם ביטויים לאנרגיה חלשה של הכליות מבחינה סינית. בשום פנים אין בזה להצביע על בעיה בכליות מבחינה מערבית !
ליקויים נוירולוגים:
 בעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות. לדוגמא, אם הגורם ל addמבחינה סינית הוא חום, עובדים על נקודות שמסלקות חום מהגוף, ואם זה עודף של ליחה ולחות שמערפלת את הילד ומקשה עליו את הריכוז, פועלים  לסילוק לחות. במקרים נוירולוגים מורכבים משלבים גם דיקור.

שילוב טיפול קונבנציונלי עם טיפול דרך רפואה יפנית
באופן כללי ניתן לשלב טיפול קונבנציונלי עם טיפול בשיטת שונישין. לדברי מירב מזרחי, אין שום סתירה.לדוגמא, במקרה של טיפול בדלקות אוזניים חוזרות, הטיפול בשונישין יפעל לחיזוק המערכת החיסונית ומניעת דלקות חוזרות. במצב של דלקת פעילה, יבוצע דיקור, שהינו כלי עוצמתי יותר להפחתת הדלקתיות.

משך זמן הטיפול בשיטת שונישין
הטיפולים בשונישין הם קצרים מאוד, מספר דקות בלבד בילדים ופחות מדקה בפעוטות קטנים מאד. יש טיפולים יעודיים בהם מתמקדים באזורים מסויימים לצורך טיפול  בדלקות אוזניים, כאבי בטן, בעיות עור ועוד. מספר הטיפולים יכול לנוע מ 2-3 טיפולים ולהגיע גם ליותר מ-10 כשמדובר במצב כרוני. לדוגמא, לעיתים מגיעים ילדים בני שנתיים לטיפול עקב אסטמה מיום לידתם. זה מצב כרוני שדורש התייחסות ארוכה יותר. ככלל, ילדים מגיבים באופן מהיר יותר לטיפול מאשר מבוגרים ולכן מספר הטיפולים עשוי להיות קצר. מספר הטיפולים בשיטת שונישין משתנה מילד לילד. ככל שמצבו של הילד הוא כרוני יותר (דלקות אוזניים חוזרות, נטיה חוזרת לשפעות), מספר הטיפולים יהיה רב יותר ונועד לחיזוק המערכת.

עלויות וסבסוד
כיום הטיפול הספציפי בשיטת שונישין אינו מסובסד במסגרת הטיפול המושלם של קופות החולים וביטוחי הבריאות הפרטיים. טווח המחירים של טיפול שונישין בודד נע בדרך כלל בטווח המחירים  100-200 ₪ לטיפול, בהתאם לניסיון ומומחיות המטפל.

מאמר זה נועד לספק אינפורמציה בלבד ואינו מהווה עצה רפואית, טיפולית או תחליף להתייעצות אישית עם המטפל המומחה.

קראי עוד בנושא
דיקור סיני במצבי דלקות אוזנים לילדים