טודלרס

תזונת תינוקות עד גיל חצי שנה

על תזונתם של תינוקות צעירים

19.4.2013

תזונת תינוקות עד גיל חצי שנה
בחצי השנה הראשונה לחיים התינוק רגיש לסביבתו, מערכות גופו טרם הבשילו ולכן חשוב שתזונתו תהיה אופטימלית. תזונה טובה תסייע להתפתחותו וגדילתו ותמנע בעיות עתידיות. ככלל בחצי השנה הראשונה לחיי התינוק, התינוק אוכל חלב אם או תחלפי חלב.

חלב אם – המזון הראשון של התינוק
מחקרים מעידים כי התזונה בחודשים הראשונים של חייו התינוק משפיעה מאוד על העדפותיו והרגליו בתחום התזונה, כמו גם על השפעתה האפשרית על השמנת ילדים בגיל מאוחר.  בעבר וכיום ידוע כי לחלב אם יש יתרון ברור ומוחלט על כל סוגי התזונה האחרים. להל"ן יתרונות של חלב אם
חלב אם מכיל חלבונים, סוכרים , שומנים, ויטמינים ומינראלים הדרושים לתינוק.
חלב אם מכיל מרכיבי הגנה והתפתחות חיוניים כמו הורמונים, אנזימים, נוגדנים ותאי מערכת החיסון.באמצעות מרכיבים אלו חלב אם מספק לתינוק הגנה מזיהומים ומחלות אליהם חשוף.
תינוקוח.מחקרים מוכחים כי תינוקות שניזונים דרך קבע מחלב אם חשופים לפלחות מחלות הקשורות למערכת העיכול והנשימה.לאור ממצאים אלו מומלץ לאם להאכיל את התינוק בחצי השנה הראשונה חלב אם בלבד. ניתן להעזר במשאבת חלב כדי לשאוב חלב ובכך להגדיל את כמות החלב המיוצרת ולתת לגורמים אחרים להאכיל את התינוק.

תחליפי חלב  /תרכובות מזון לתינוק
ישנם מצבים בהם האם אינה יכולה להניק או לשאוב חלב אם ולכן תזונת התינוק מבוססת על תרכבות מזון הנקראים תמ"לים. ישנם תרכובות מזון המבוססים על חלב פרה וישנם המבוססים על חלבון סויה. תרכובת חלב על בסיס סויה היא אלטרנטיבת מזון לתינוקות המגלים רגישות לרכיבי החלב הרגיל.

האם צריך לתת לתינוק צעיר מים ?
לא, אין צורך לתת מים לתינוק עד גיל חצי שנה. התינוק מקבל את מימיו מחלב האם גם בקיץ. (החלב מורכב מ-90 אחוז מים). כשחם מאוד והתינוק חשוף לחום זה חשוב להניק יותר על מנת להרוות את התינוק.

מים – מותר לפעמים או אסור בכלל ?
יש הגורסים כי מותר לתת לתינוק מים אך לוודא שמדובר במים נקיים ובכמות סברה ביחס למשקל התינוק וביחס לחלב האם שמקבל כדי למנוע מצב שהמים ממלאים את התינוק ומדכאים את תאבונו. יתכן ומים בכמות מסויימת יפחיתו כאבי בטן, ירגיעו יסייעו לשינה במצבים מסויימים ולכן אינם מומלצים אך גם אינם אסורים. לעומת זאת יש הטוענים כי אסור לתת לתינוק צעיר (עד גיל ארבעה חודשים ) מים גם כשחם מאוד היות והכליות של התינוק בשלב זה אינם מפותחות ובשלות דיו ולכן התינוק עדיין לא מסוגל לרכז ולדלל שתן כמו שעושה תינוק גדול. לפי דעה זאת שתיית מים עלולה לדלל מלחים בדם ולכן יש רק להניק או לתת תחליף חלב.

למה לא מומלץ להאכיל תינוקות צעירים ומה הסיבה לכך
לא מומלץ לתת לתינוק מיצים או משקה ממותק שירגיל את התינוק לצורך במתוק . בנוסף, ערכם של מיצים ממותקים אלו נמוך מזה של חלב האם.
לא מומלץ לתת לתינוק פירות מתוקים בגיל צעיר אלא לדחות זאת לגיל מאוחר יותר, אז מערכת העיכול של התינוק מפותחת יותר.
לא מומלץ להאכיל תינוק באוכל מוצק לפני גיל חצי שנה, למרות שניתן, בגלל חוסר בשלות של מערכת העיכול והאפשרות לפתח אלרגיות מחשיפה מוקדמת זאת.

קראו עוד בנושא
אכילה של תינוקות לפי חודשים
אכילת מוצקים אצל תינוקות