טודלרס

אכילה במהלך לידה

האם מותר לאכול במהלך לידה ואם כן אז מה ?

22.3.2013

מה אומרים התומכים ומה אומרים המתנגדים ומה כדאי לאכול אם מרגישים צורך

הידעת, בהולנד 75 מהרופאים משאירים ליולדת את ההחלטה האם לאכול במהלך הלידה או לא. בארה"ב העידו מרבית הנשים כי במהלך הלידה צרכו מים ומיצים ורבע מהם צרכו מזון מוצק.

המתנגדים לאכילה בזמן לידה גורסים כי לידות רבות מסתיימות בניתוח קיסרי ובמצב ניתוחי זה כדאי להיות בצום. עוד גורסים המתנגדים כי במידה ויתרחש סיבוך וצורך בהנשמה, תוכן הקיבה החומצי עלול להישאף לריאות, לפגוע בהן ולגרום לדלקת ריאות, מצב הידוע בשם "תסמונת מנדלסון". מנגד טענה זאת לא נמצאה תמותה גבוה יותר מתסמונת זאת בהולנד, שם מדיניות אכילה בזמן לידה היא ליברלית.

התומכים באכילה קלה במהלך לידה טוענים כי אי אכילה בזמן לידה אינה מפחיתה את הנפח המינימאלי של נוזלים חומציים בקיבה. גם אם היולדת תצום יהיו שם עדיין 25 מיליליטר ונפח כזה עדיין יכול להישאף לריאות לאור זאת הצום ממילא לא יעיל. פרט לכך קיבה ריקה מכילה דווקא חומציות חריפה יותר לעומת קיבה עם מזון. עוד טוענים התומכים כי לידה ארוכה מעוררת רעב וצורך באנרגיה זמינה המושגת על ידי אכילה וכי אספקת מזון קלה דווקא יכולה לסייע ליולדת לקדם את הלידה.

לאכול או לא לאכול בלידה ?
אכילה בזמן הלידה
מדובר בשאלה אינדיווידואלית . ישנן נשים שמרגישות בחילות ורצון להקיא שלא יאכלו דבר ויסתפקו בעירוי הנוזלים. ישנן נשים שירגישו רעב ותחושה שמלאי האנרגיה בגופן נגמר וירצו מאוד לשתות ולאכול. במקרים של לידות ראשונות או לידות ארוכות הגוף זקוק לאנרגיה זמינה למשך זמן. שתייה מתוקה ואכילה קלה יכולה לספק את האנרגיה הזאת ולכן יכולה להיות מאוד חיוני.

אכילה בזמן לידה
מה מומלץ לאכול בלידה ? מזונות קלים שאינם מכבידים על מערכת העיכול ומספקים אנרגיה זמינה:

מיצי פירות
יכולים להיות מצוינים לאספקת אנרגיה זמינה ובעיקר מיץ ענבים ,שהסוכר שבו נספג לדם מאוד מהר והוא אינו גורם לתחושת שריפה בגרון אם חשים צורך להקיא. מומלץ לשתות מיץ ענבים לבן (לא אדום), היות והטאנינים שנמצאים במיץ האדום מונעים קרישה.

פרות
אגס, תפוח, ענבים המספקים אנרגיה זמינה
ממתקים במידה מתונה
שוקולד – מגביר הפרשת אנדורפינים במוח שעשויים לסייע מעט לשיכוך כאבים
ארטיק קרח, סוכרייה על מקל, פרוסת עוגה מתוקה.
חשוב להימנע מצריכה רבה מדי של מתוקים היות ועליה גבוה מדי של סוכר בדם תעודד הפרשת אינסולין שיוביל להכנסת הסוכר לתאים ורמת סוכר נמוכה בדם. מצב זה יוביל לעייפות ורעב.

אוכל קל אפשרי כמו קרקר עם ריבה, במידה ומדובר בכמות קטנה.

המידע הנ"ל אינו מהווה תחליף להתייעצות עם צוות בית החולים