טודלרס

פיתוח עצמאות ילדים בגן

האם פיתוח עצמאות הילד בגיל הגן כל כך חשוב ? למי חשוב ? האם בא על חשבון פיתוח ערכים אחרים ?

תאריך: 22.12.15
עצמאות בגן ילדים … עצמאות למה ומה באמת חשוב

מחשבות של אמא…

לפורטל טודלרס שלום. יש לי בן בגיל שנתיים וחצי שהכנסתי אותו לגן מקסים ברעננה לא מזמן. רציתי לשתף בנוגע למחשבות שהיו לי בנושא עצמאות בגן ילדים. הרבה גנים, בעיקר גנים קיבוציים מתגאים בעצמם על כך שהם מאוד מעודדים את הילדים בגן להיות עצמאים. עצמאות בלבוש, בהיגינה, באוכל הם דוגמאות שגננות נותנות כדי להראות את הדגש בנושא.

לאחרונה חשבתי על נושא העצמאות בגן  והגעתי למסקנה שפיתוח עצמאות הוא נושא מורכב. למי חשוב להיות עצמאי לילד או לגננת או להורים ? האם הגננת רוצה שהילד יהיה עצמאי כך כך יהיה לה קל יותר או שהילד רוצה ? האם רוצה שיהיה עצמאי או שגם מלמדת איך פרקטית להיות עצמאי?

עצמאות הוא נושא מורכב וגם כמה וכיצד מפתחים אותו. רוב הילדים הם בעלי התפתחות נורמטיבית וכשיגדלו יהיו ילדים עצמאים בלבוש, התארגנות  בשרותים, אכילה, אז למה כך כך חשוב למהר עם התהליך הזה ? האם יש סוגי עצמאות שעליהם לא עובדים והם לא מתפתחים באופן ספונטאני ? האם לא יותר חשוב לעבוד על עצמאות בפתרון בעיות (מה אני עושה כשילד חוטף לי משחק או בועט ביאו עצמאות במשחק- לדעת לשחק לבד). או במקום לתרגל עצמאות עדיף דווקא לפתח אצל הילד יצירתיות וגמישות מחשבתית ( לשחק באותו משחק בצורות שונות)? מה יקרה אם הילד ילמד להוריד מעיל לבד קצת יותר מאוחר ויעזרו לו יותר זמן ? האם בהכרח הוא יתפתח לילד תלותי שרוצה כל הזמן עזרה בדברים או שילמד לעשות לבד ? אולי כן ואולי לא ? תלוי איזה ילד ומה האופי שלו והדרישה . אז נכון שכשמרגילים את הילד שעושים עבורו דברים שיודע הוא מתרגל ומבקש שיעשו עבורו אבל לא תמיד. יש ילדים שגדלים ומבקשים להיות עצמאיים ויש ילדים שרוצים את העזרה כי הם רוצים יחס מאמא ואבא. לפעמים ילדים בכורים או אמצעים רוצים קצת יותר יחס מההורים עסוקים ולכן מבקשים עזרה כדי שיזכו למגע וקירבה אישית ולעומת זאת יש ילדים צעירים(הקטנים ביותר במשפחה) שמאיזה סיבה קיבלו יותר פינוק וממשיכים לעשות להם גם מה שהם יכולים לעשות לבד.
כבר שמעתי על ילד בן 4 שממשיכים להאכיל אותו ולהלביש אותו תמיד..

חומר למחשבה..

עצמאות היא מושג מאוד גדול  ובעל משמעויות שונות לילדים מול ההורים וצוות הגן. כדאי לראות האם חשוב לתת לו כל כך הרבה מקום בגן או שכדאי להרחיב את משמעותו להקשרים חשובים אחרים או שכדאי לעבוד יותר על דברים אחרים ולתת לעצמאות להגיע לבד.