טודלרס

הבנת זמן בגיל הרך

את המשפט עוד 5 דקות יוצאים הוא לא יבין אז מה כן יבין ?

19.5.2017

אמא, שואלת טליה, עוד כמה זמן יש לי יום הולדת של גיל ארבע ? מתי תגיע היום הולדת ? מה דעתכם, האם צריך להגיד לה את העונה או תאריך היום הולדת שלה או לחשוב על דרך אחרת להזסביר את נושא הזמן

אי אפשר להניח שילדים בגיל הרך מבינים זמן. השעון היחיד שיש להם הוא הגוף שלהם. הוא אומר להם מתי רעבים וצמאים והוא אומר להם מתי עייפים, מעבר לכך הזמן הוא מושג מופשט. מושגי הזמן מסתכמים בארוך מדי או קצר מדי. אמא, את מדברת הרבה זמן בטלפון או אמא, הספר הזה ארוך מדי, או אמא, כמה זמן עד שנגיע עם האוטו לסבתא. לעומת זאת, אמא , אני רוצה עכשיו את השוקולד או אמא, אני רוצה להישאר עוד בגן המשחקים. גם כשילדים לכאורה מראים שהם מבינים זמנים ("אמא, תמהרי, השעה כבר שמונה") או "קוראים את השעה" בשעון הדיגיטלי הם לא באמת מבינים את הזמן ומשמעותו. הם מדקלמים, מחקים או לחלופין מזהים ספרות. זאת הסיבה שכדאי לקחת את נושא הזמן ולהפוך אותו ממופשט לקונקרטי. דוגמאות:
בוא ננסה לסיים ללבוש חולצה ומכנסים וסנדלים עד שהשיר הזה מסתיים
נתנדנד עוד 10 פעמים על הנדנדה ואז נסתובב עשר פעמים בקרוסלה ואז נחזור הביתה
בוא נסים שעון חול וננסה לצחצח שיניים עד שכל החול עובר מלמעלה למטה

אין טעם לנסות לדבר אל ילדים בדקות או שעות. אין הגיון להגיד לילד קטן שצריך לצאת עוד חמש דקות מהבית. מדובר בסגנון דיבור שילד בגיל הרך אינו מבין. במקום זה נגיד: נסיים לשתות את השוקו, לעשות פיפי ואז נצא לגן.