טודלרס

בעד ונגד חינוך ביתי

מתלבטת האם להכניס את הילד למסגרת או להשאיר בבית ?

22.5.2014

לא קל לגדל ילדים במדינתו. יוקר המחיה, הצורך לעבוד ולפרנס ומאידך לחסוך ולקצץ מייצר מערך שיקולים רחב בשילוב תינוקות ופעוטות במסגרות גן פרטי.

מהם השיקולים בעד ונגד לחינוך ביתי של תינוקות ופעוטות

חינוך ביתי בעד
למידה
למידה בגיל הרך מתבצעת הלמידה בצורה אידיאלית דרך אינטראקציה אישית ותיווך אישי. הדרך הטובה ביותר לטפח יכולות מוטוריות, שפתיות וקוגניטיביות היא דרך למידה ישירה. במסגרת משפחתון וגן לא מתקיים ניסיון ללמידה אישית מאחר וישנם ילדים רבים והמטפלות מתמקדות בהחתלות, הכנת אוכל, סידור הגן והצבת משחקים בפינות הגן.

שפה
ככל שהילד נחשף לשפה מלאה, ברורה ומדוייקת בתיווך אישי כך יכול לרכוש מילים ויצוגים. במשפחתון ובגן הוא נחשף לשפה זאת רק על ידי הגננת שאינה בהכרח מדברת ישרות אליו. בבית יכול להחשף לשפת ההורים, המטפלת והאחים הגדולים ולשמוע שפה ברורה ומדוייקת יותר. כמו כן הסיטואציות האישיות בו ניתן לדבר אליו ישירות, לשיר לו או לספר סיפור הם רבות יותר.

אכילה
ישנם ילדים רבים שהינם בררנים באוכל ואוכלים מעט. בבית ניתן לעקוב אחרי מאפייני וכמויות האכילה של הילד ולדאוג להשלמות שונות בשעות שונות. במשפחתון ובגן ניתנות ארוחות בשעות קבועות ואים מעקב יסודי אחרי כמות האכילה של הילד.

שינה
ישנם ילדים רבים הזקוקים לתנומות יום ומנוחות בשעות שונות. השהייה בבית מאפשרת להורים לזהות את עייפות הילד ולהשכיב מיד. במשפחתון או בגן לא תמיד ניתנת האפשרות להשכבה בשעות ובזמנים המתאימים לילד אלא בשעות כלליות המתאימות כביכול לכל הילדים.

עלויות
עלות מסגרת של משפחתון או גן הכוללת השגחה, החתלות והאכלה (ללא הפעלות וחוגים מיוחדים) נעה בן 2500-2700 שקלים ליום מלא (7:00-17:00). לא תמיד מסגרת זאת משתלמת להורים ששכרם הוא בלאו הכי נמוך (שכר מינימום) או כאלו שעובדים משמרות או כאלו שצריכים לחזור הביתה בצהריים כדי לטפל בילדים הגדולים (ילדי בית ספר).

חינוך ביתי נגד

מחיר ההורה
ילד בגיל הרך דורש כמות תשומת לב, טיפול והשגחה מאוד קורבים ואינטנסיביים ולכן אינו מאפשר להורה להתפנות בקלות ובנוחות לעיסוקים אחרים רלוונטים כמו ניקיון הבית, הכנת אוכל, עבודה מהבית, טלפונים.

פתיחות חברתית
כאשר ילד משולב באופן קבוע במסגרת משפחתון וגן הוא נחשף דרך קבע לילדים רבים. מצב זה מאפשר לו להיות פתוח יותר חברתית לילדים אחרים ופחות לפחד ולחשוש ממצבים חברתיים. אין זה אומר כי ילד שגדל בבית עד גיל שנתיים לא ילמד הפתח חברתית בגיל מאוחר יותר (וישלים את הפערים החברתיים).

עבודה – כורח המציאות
מרבית אזרחי המדינה הינם שכירים המחוייבים לשעות עבודה קבועות ובלתי גמישות. שעות אלו הם בדרך כלל שעות הבוקר עד שעות הצהריים או שעות הבוקר עד שעות אחר הצהריים. מצב זה מחייב הורים רבים למצוא מסגרת גן לתינוק או לפעוט בשעות אלו.

פיתוח חיסוניות
החשיפה לילדים אחרים מעודדת את התפתחות מערכת החיסון מתוקף המגע והאינטראקציה עם ילדים אחרים.