טודלרס

שבוע 14 להריון

שבוע 14 של הריון - על התפתחות העובר, בדיקות והמלצות

26.7.2013
שבוע ארבע עשרה להריון , איזה חודש זה ?
מה זה שבוע 14 להריון ?לפי הספירה המקובלת מדובר בשבוע הארבע עשרה מתחילת הוסת האחרונה שלך. השבוע לאחר האיחור בוסת. שבוע ארבע עשרה להריון הוא סוף החודש השלישי להריון.

התפתחות העובר
מי שכבר עברה בשבוע זה סקירת מערכות מוקדמת יודעת שלמרות שהריונה הוא מוקדם, כל מבני ומערכות העובר העיקריים כבר נבנו ואלו הם: מערכת העצבים (גולגולת, חדרי מוח, צרבלום, גרעיני בסיס, גומה  אחורית, עמוד שדרה, צוואר ועורף), פנים וחזה (ארובות עיניים, עדשות, גשר אף, שפתים שלמות, סנטר, פה, לב עם ארבע מדורים, ראות וסרעפת),  מערכת השתן ועיכול (קיבה, דופן הבטן, כיס מרה, כליות, כיס שתן, איברי מין, כבד ), השלד (עצמות גפים עליונות, כפות ידיים, אצבעות, עצמות גפים תחתונות, כפות רגלים, בהונות). כן, כן העובר כבר כמעט מושלם. איברי גופו נבנו, לא כולם פועלות אך כעת זה הזמן של המערכות להתחיל לפעול, להתפתח ולגדול. העובר עושה תנועות עיוות בפניו כחלק מתרגול רפלקס המציצה ומפעיל רפלקסים של בליעה ונשימה.

אורכו של העובר שבוע 14 להריון : אורכו של העובר 10 ס"מ, אורכו מראש עד העכוז 7.8 ס"מ, משקלו 45-50  גרם.

יומן בדיקות הריון
זה הזמן (שבוע 14-16 ) לעבור בדיקת סקירת מערכות מוקדמת על מנת לוודא את התפתחותם התקינה של מבני הגוף בעובר. לחץ כאן לקריאה מורחבת על בדיקת סקירת מערכות מוקדמת. אם טרם ביצעת ,
מומלץ לבצע בדיקת ברזל חופשי ומאגרי ברזל ולהתייעץ  עם הרופא לגבי מינון כדורי הברזל שאת נוטלת. לקראת הטרימסטר השני להריון יש עליה בנפח הדם ודילול ההמוגלובין בדם. בנוסף, צריכת הברזל של הגוף עולה משמעותית היות והעובר מתחיל לייצר כדוריות דם אדומות.

מה כדאי לעשות ?
לשבת כמה שפחות ליד הטלוויזה בערב. זה מתכון קבוע לנשנושים, אכילה בלתי מרוסנת ועליה במשקל . הישיבה אחרי יום העבודה, הרצון לפרוק לחץ, הרצון למשהו מתוק כמו גם אלף הפרסומות לגלידות, שוקלודים ותפוציפס עושות את שלהם. ככל שתשבי ליד המסך יש סיכוי שתאכלי סוג אוכל וכמות אוכל בלתי מרוסנת. תהיה מודעת למצב. שימי לידך בקבוק מים גדול והקפידי לשתות. אם את רעבה השתדלי לאכול מאכילים מזינים וספציפים (בננה או תפוח אחד, יוגורט אחד, שני תמרים). פתיחת שקית בסלי ובמבה לא תגמר בכמה ביסים בלבד…..
אם טרם הלכת לרופא, פני לרופא הנשים שלך כדי שיערוך בדיקות לחץ דם, אולטרסאונד (לקביעת תקינות ההשתרשות, קביעת גיל ההריון) ומתן רשימות בדיקות לשבועות הבאים.
אם את לא מרוצה מרפא הנשים שלך חפשי רופא נשים טוב ללווי ההריון (עדיף דרך המלצות). זה הזמן להפתר מרופא חסר סבלנות או בלתי מקצועי ולחפש רופא מקצועי וקשוב. רופא שתרגישי בנוח להתייעץ עמו בכל נושא ולעבור אצלו את הבדיקות. מומלץ לבחור רופא שיש אצלו אולטרסאונד ומידת זמינותו  ומיקומו הגאוגרפי מתאימים לך (את עומדת לבקר אצלו מדי חודש בחודשו).
להמשיך ליטול חומצה פולית על בסיס יומי
לדאוג לתזונה בריאה – ללא עישון אלכוהול ומיעוט קפאין (אם אפשר להימנע ולעבור לתה ירוק).
אם אי אפשר לא לעבור מכסה.. ראה מחשבון קפאין
לשמור היטב על היגנה (באמצעות נטילת ידיים ו..) כדי להימנע מזיהומים.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך
קינוחים בריאים וטעימים להריון