טודלרס

מולטי ויטמין בהריון אצל נשים סכרתיות ושכיחות של ליקויים נמוכה אצל הילוד

האם נטילת מולטי ויטמין במהלך ההריון אצל נשים סכרתיות עשויה להפחית סיכון לליקויים התפתחותיים אצל הילוד ?

17.3.2013

החוקר קורה ועמיתיו, בדקו במחקרם האם אימהות שנטלו מולטי ויטמין לפני ההריון צמצמו את הסיכוי לילוד עם ליקויים הנובעים מסיבוכי סכרת.
 

החוקרים בדקו 3278 תינוקות אצלם נמצאו ליקויים הקשורים לבעיות סכרת של אימהותיהם. לצד זאת נלקחה קבוצת ביקורת שכללה  3029 תינוקות ילודים ללא ליקויים. אימהות עם סכרת קיבלו את אבחנה זאת במידה והתפרצות המחלה החלה לפני לידת התינוק (לא נבדקה סוג הסכרת). נטילת מולטי ויטמינים לפני ההריון הוגדרה ככזאת במידה והאם דיווחה כי נטלה תוספי מולטי ויטמין שלושה חודשים לפני ההריון ובמהלך שלושת החודשים הראשונים של ההריון באופן קבוע.
 

תוצאות המחקר
תינוקות שנולדו לאימהות החולות בסכרת היו בסיכון להולדת ילד הסובל מליקויים שונים . יחד עם זאת, הסיכון לך היה מוגבל רק לאותם תינוקות שאימהותיהם היו סכרתיות ולא נטלו מולטי ויטמינים בתקופה שלפני ההריון ובמהלך תחילת ההריון. תינוקות שנולדו לאימהות סכרתיות שנטלו מולטי ויטמינים לפני הכניסה להריון ובתחילת ההריון לא הציגו עליה בשכיחות לליקויים.


מה המסקנה ?
כיום ידוע כי נטילת חומצה פולית עשויה למנוע ליקויים בהתפתחות במערכת העצבים של הילוד, ליקויים בהתפתחות הלב, ובהתפתחות פי הטבעת, אך השפעה של מולטי ויטמנים על הפחתת השפעת מחלת סכרת של אימהות על ילודים הוא תחום חדש. מחקר שבוצע על בעלי חיים גילה כי ניתן למנוע השפעה של טרטגונים (נגיפים הגורמים לליקויים התפתחותיים) הנגרמים מסכרת על ידי נטילת  ויטמינים אנטי אוקסידנטים. במחקר הניחו החוקרים כי רמות הגלוקוז הלא מאוזנות במחלת הסכרת משפיעים על תהליך ההתפתחות הגנטית אצל העובר וכי קיומם של אנטי אוקסידנטים במולטי ויטמינים מאפשרים למנוע תהליך זה.
 

היות והחוקרים לא בדקו איזה סוג מולטי ויטמינים נטלו הנשים ומה הייו מרכיביהם, לא ניתן לדעת מה היה הגורם שהפחית את הסיכון לליקויים בילוד. האם זה היה מרכיב החומצה הפולית ? האם זה היה תוסף האנטי אוקסידנטים ?  גם מינון הויטמינים לא נחקר ולכן לא ניתן לדעת מהי הכמות שיתכן ועשויה להיות מומלצת לצריכה עבור נשים בהריון החולות במחלת הסכרת.לסיכום, מומלץ לנשים הסובלות מסכרת לפני הריון ובמהלך תחילת הריון לבחון אפשרות לנטילת מולטי ויטמינים , בעיקר כאלו הכוללים אנטיאוקיסנדטים במינון גבוה.

 

מקורות המאמר

 .(2003)do multivitamin supplements attenuate the risk for diabetes-associated birth defects?
correa a, botto l, liu y, mulinare j, erickson jd
pediatrics, may;111(5 part 2):1146-51.