טודלרס

אומגה שלוש לנשים בהריון מקטין סיכון ללידה מוקדמת

אומגה שלוש בהריון נגד לידה מוקדמת

14.4.2019

האם צריכת אומגה שלוש לנשים בהריון ממזון או כתוסף משפיעה לטובה על העובר או האם ? כדי לענות על שאלה מורכבת זאת חיפשו החוקרים מגוון מחקרים ניסויים שהשוו בין צריכת אומגה שלוש במזון או כתוסף במהלך ההריון מול התערבות פלסיבו או ללא כל התערבות, תוך בחינת השפעת סוג ומינוני האומגה.

סה"כ נבחנו 19,927 נשים בסיכון נמוך, בינוני או גבוה לבעיות הריון שנאספו ממגון מחקרים. החוקרים סברו כי ישנו סיכון להטית התוצאות נוכח קבוצת מחקר המתאפיינת במעמד סוציו אקונומי בינוני-גבוה או נשים ממדינות בעלות הכנסה גבוהה.

תוצאות המחקר
אומגה שלוש לנשים בהריון ולידה מוקדמת.
לידה מוקדמת לפני שבוע 37 ולידה מאוד מוקדמת לפני שבוע 34 היו נמוכות/מעטות באופן מובהק בקבוצת הנשים בהריון שקיבלו אומגה שלוש בהשוואה לנשים שלא קיבלו. החוקרים קבעו כי נטילת אומגה שלוש בהריון היא אסטרטגיה אפקטיבית להפחתת סיכון ללידה מוקדמת וסבורים כי מדובר בקשר של סיבתיות. ואולם המחקר הצהיר על חשיבות מחקרי המשך להבנת ההשפעות סוגים ומינונים שונים של אומגה שלוש.

מנגד, נמצא כי בממוצע קבוצת הנשים בהריון שנטלו אומגה שלוש גם נטו לגיל הריון ארוך יותר (מעל 42 שבועות)  לעומת קבוצת הנשים שלא נטלו אומגה שלוש.

לתינוקות שנולדו לאימהות שנטלו אומגה שלוש בהריון היה סיכון נמוך יותר למוות אחרי לידה. ובקבוצה זאת נולדו פחות תינוקות במשקל לידה נמוך ובעלי צורך בטיפול נמרץ לאחר הלידה.

במחקר לא נמצא הבדל בין האימהות שנטלו ולא נטלו אומגה שלוש במדדי דיכאון אחרי לידה וטיפול נמרץ לאם. במחקר לא נמצאו הבדלים בין התינוקות לאימהות שנטלו אומגה שלוש לבין אלו שלא נטלו במדדי אינטלגנציה, ראיה, גדילה, שפה, התנהגות ומצב נוירו התפתחותי.

אומגה שלוש לנשים בהריון בסיכון ללידה מוקדמת
לסיכום, נוכח הקשר הסיבתי שנמצא בין נטילת אומגה שלוש להארכת משך ההריון והפחתת סיכון ללידת תינוק במשקל נמוך, חשוב שנשים בהריון עם סיכון ללידה מוקדמת ו/או משקל עובר נמוך יתייעצו עם רופאי הנשים לגבי נטילת אומגה שלוש במהלך ההריון. בנוסף, עולה החשיבות של שילוב מזונות עשירים באומגה שלוש בתפריט נשים בהריון כחלק מתמיכה במשך הריון תקין.

קראי עוד בנושא:
טונה בהריון
דגים שאסור לאכול בהריון

מקור

Omega 3 fatty acid addition during pregnancy. Phillippa Middlton, Judith C Gomersal et al. Cochrane Library 2018